پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
با توجه به اینکه در روستاها شرایط برای تحصیل دختران مساعد نبود در کلاس‌های درس شرکت نمی‌کردم؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نهضت سوادآموزی ثبت نام کردم.

شعار سال: امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی با درک عمیق از مشکلاتی‌که در اثر بی‌سوادی مردم در جامعه بروز و ظهور می‌یابد طی فرمانی دستور تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر کرد.

این سازمان در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ با هدف سواد آموزی به تعداد کثیری از بی‌سوادان کشور ایجاد شدو در طول سالیان به منظور رسیدن به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و استمرار امر سوادآموزی تغییر و تکامل بسیاری داشته است.

سوادآموزی در کلیه جوامع تنها به خواندن، نوشتن و حساب کردن منحصر نمی‌شود بلکه تلاشی در راه تطبیق افراد بی‌سواد با محیط و جهان اطراف خود و دنیایی است که همواره دچار تغییر و تحول است.

آموزش و سواد، زیربنای توسعه کشورها است و درهیچ کشوری توسعه مطلوب اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه مسائل ‌آموزشی همچون آموختن علم، دانش و یادگیری تا مقطع دانشگاه تداوم پیدا کند.

سواد آموزی قوی‌ترین وسیله ارتباط با دنیای خارج به شمار می‌آید و نهضت سواد آموزی به عنوان یک نهاد فرهنگی همواره سعی در اجرای برنامه‌های مناسب و مفید این نهاد و خدمت به محرومان جامعه را داشته استتا به وضعیتی برسیم که همگان افزون برآنکه به یادگیری مستقل تجهیز شدند از پشتیبانی لازم برای استمرار یادگیری در طول زندگی برخوردار گردند تا کشوری آباد و پیشرفته داشته باشیم.

در این بین افرادی وجود دارند که با تحصیل و فراگیری در نهضت سوادآموزی و استمرار در این مسیر توانستند به مدارج بالای علمی و موقعیت اجتماعی مناسب دست یابند، به این بهانه خبرنگارشاخص،به مصاحبه با خانم مخدره کشاورز اصل بانویی قزوینی که تحصیل خود را از نهضت سوادآموزی آغاز کرده و امروز در یکی از ادارت استان مشغول به کار است؛ پرداخت.

درباره زندگی قبل از سواد آموزی کمی توضیح می‌دهید؟

از ابتدای تولد تا سال ۵۷ ساکن روستای طارم از توابع قزوین بودیم. با توجه به اینکه در روستاها شرایط برای تحصیل دختران مساعد نبود در کلاس‌های درس شرکت نمی‌کردم و در سن ۱۰ سالگی همزمان با شروع انقلاب همراه با خانواده به شهر قزوین نقل مکان کرده و در این شهر ساکن شدیم.

با وجو اینکه در قزوین ساکن بودیم اما همچنان از تحصیل محروم بودم تا اینکه در سال ۵۸ امام خمینی (ره) دستور تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کردند و کلاس سواد آموزی برای دانش آموزان جامانده از تحصیل برگزار شد و من هم در این کلاس‌ها شرکت کردم.

چگونه و در چه سالی با نهضت سوادآموزی آشنا شدید؟

ورود من به نهضت در سال ۶۰ اتفاق افتاد؛ به یاد دارم همراه با دوستانم در کوچه بازی می‌کردیم که مامور آموزش یاری برای جذب دانش آموز از تمامی خانه‌های محله در رابطه با تعداد بی‌سوادان اطلاعات کسب کرده و ثبت نام را انجام می‌داد.

زمانی کهمامور آموزش یاری به خانه ما مراجعه کرد پدر و مادرم حضور نداشتند بنابراین خودم به تنهایی ثبت نام را انجام دادم و معلم هم در رابطه با محل و زمان برگزاری کلاس‌ها اطلاعاتی را در اختیار من گذاشت.

چند سال در نهضت سواد آموزی به تحصیل پرداختید؟

به دلیل علاقه بسیارم به تحصیل در تابستان سال ۶۰ تحصیلات تکمیلی برای ورود به دبستان را در نهضت سپری کردم و در مهر ماه آن سال توانستم در یکی از مدارس شهر کلاس سوم ابتدایی را در کنار سایر دانش آموزان در مدرسه بگذرانم اما به علت بالاتر بودن سنم نسبت به سایر همکلاسیان امتحانات را به صورت متفرقه در آموزش و پرورش می‌گذرانم.

با توجه به اینکه شما تجربه تحصیل در مدارس بزرگسال را هم دارید، تحصیل در این مدارس را چگونه آغاز کردید؟

پس از گذراندن مقطع اول راهنمایی در سال دوم ازدواج کرده و ترک تحصیل کردم و به این صورت سه سال از تحصیل دور ماندم و به کارهای هنری مختلفی از جمله خیاطی پرداختم اما علاقه‌ام به تحصیل تمامی نداشت بنابراین پس از به دنیا آمدن فرزند اولم مجددا درس خواندن را شروع کردم.

مقاطع راهنمایی را امتحان داده و در سال ۷۶ مقطع دبیرستان را در مدرسه بزرگسال بنت الهدی آغاز کردم و تا سال ۸۰ به صورت پیوسته به تحصیل ادامه دادم .

فرزند دیگر من زمانی که در این مقطع تحصیل می‌کردم به دنیا آمد و با کمک همسرم در مراقبت از فرزندان توانستم در آزمون ورودی دانشگاه پذیرفته شوم.

آیا بلافاصله پس از مقطع دبیرستان در دانشگاه پذیرفته شدید؟

بله. در سال ۱۳۸۰ با رتبه تک رقمی در کنکور در رشته حقوق دانشگاه بین الملل پذیرفته و وارد دانشگاه شدم؛ این رشته را با علاقه و راهنمایی خانواده انتخاب کردم.

پس از اخذ مدرک وکالت در اداره محیط زیست مشغول به فعالیت شده و در سال ۸۷ به عنوان رییس اداره حقوقی سازمان محیط زیست منصوب شدم.

با توجه به اینکه شما در دو مقطع زمانی در نهضت و مدارس بزرگسال آموزش دیدید آیا آموزش در سنین بالا را دشوار ارزیابی می‌کنید؟

آموزش در سنین بالا به علت جا ماندن از برخی از هم سن و سالان شاید سخت به نظر بیاید اما فهم دروس به علت تجربه داشتن در بسیاری از مسائل آسان تر است.

همان طور که می‌دانید پیامبر کودکان را به آموزش و یادگیری درسن ۷ سالگی توصیه کردند به این منظور که در سنین پایین ذهن باز و فعالی را دارا هستیم لذا در سنین بالا نیاز به تلاش و ممارست بیشتری وجود دارد.

آیا از دوران بی سوادی و باسوادی خود خاطره ای به یاد دارید؟

در زمانی که در قزوین ساکن شده بودیم بسیاری از دوستانم توانایی خواندن و نوشتن را داشتند اما من از این نعمت محروم بودم واین موضوع مرا را اذیت می‌کرد و زمانی که موفق به تحصیل شده و با هم سن و سالانم هم تراز شدم، شیرینی سواد آموزی را احساس می کردم.

هدف شما از فراگیری سواد و علم آموزی در ابتدا چه بود؟

قبل از تحصیل فعالیت‌های دیگری انجام دادم ولی هیچ چیز من را سیراب نمی‌کرد و زمانی که شروع به تحصیل کردم گمشده خود را یافتم. من به خواندن و نوشتن علاقه بسیاری داشتم هنوز هم اگر شرایط شغلی اجازه دهد علاقه به ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارم.

آیا خانواده و همسر در این مسیر مشوفق شما بودند؟

البته.اگر همکاری همسرم وجود نداشت امکان موفقیت من هم فراهم نمی‌شد و همچنین در زمان تحصیلم در دانشگاه مادرم کمک بسیاری در نگهداری از فرزندانم داشتند.

چند فرزند دارید آیا به آن‌ها پیشنهادی در زمینه تحصیلی داشته‌اید؟

دو فرزند پسر دارم که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد هستند و همواره به آن‌ها توصیه کرده‌ام که در یادگیری و علم‌آموزی به دانسته‌های خود متکی باشند و با تلاش و انگیزه به خواسته‌ها و اهدافشان برسند.

به عنوان رییس حقوقی این سازمان چه مسوولیت‌هایی را برعهده دارید؟

کلیه هماهنگی‌های اداره حقوقی زیر نظر بنده است.د ر این اداره دو بخش شامل محیط انسانی و محیط طبیعی وجود دارد که مشکلات صنایع آلاینده، متخلفین غیر قانونی، شکار و صید و تخریب غیر مجاز را در مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

آیا شاغل بودن مشکلی در زندگی شخصی شما ایجاد نکرده است؟

خانم ها ابتدا باید خانه و خانواده را هدایت، فرزندان را تربیت و به همسر خود رسیدگی کنند اما با برنامه‌ریزی هم می‌توان یک خانواده خوب و ایده‌آل داشت و هم در محیط کاری فردی موفق بود.

آیا نهضت سوادآموزی می‌تواند بستر مناسبی برای یادگیری و علم‌آموزی باشد؟

من همواره افراد را به سواد آموزی تشویق می‌کنم همان طور که مادرم هم بعد از من به نهضت رفته و سواد را فرا گرفتند و حالا تنهاییش را با مطالعه قرآن و کتاب پر می‌کند لذا در حال حاضر که فضای مجازی در بطن زندگی‌ها وجود دارد نیاز به سواد آموزی و خواندن و نوشتن بیشتر از پیش احساس می‌شود.

آموزش بزرگسال چه مزیت‌هایی برای افراد دارد؟

بسیاری از دوستانم با مشاهده افراد موفق مجدد شروع به تحصیل کردند و از یادگیری و دریچه ای که به واسطه نهضت برای علم آموزی به روی آن‌ها گشوده شده است لذت می‌برند و همواره اذعان دارند که علم آموزی در تربیت فرزندان، برخورد با همنوعان و حضور در اجتماع بسیار تاثیر گذار بوده است.

مطالعه کتاب ما را با معلومات و تجربیات سایرین آشنا می‌کند لذا پیشنهاد می‌کنم هر فردی که امکانات دارد حتما سواد آموزی را پی بگیرد.

آیا جایگاه که امروز در آن قرار گرفتید هرگز تصور می‌کردید؟

نه هرگز جایگاه امروز و قرار گیری در مسند ریاست را تصور نکرده بودم.

حرف آخر

افرادی که زمان و فرصت دارند سوادآموزی را آغاز کنند و یا این فرصت را برای خود ایجاد کنند زیرا همانگونه که پیامبر فرمودند؛ علم آموزی باعث پویایی و رشد جامعه می‌شود.

امام خمینی (ره) هم به منظور مبارزه با معضل بی‌سوادی و ریشه‌کن کردن آن نهضت را به وجود آورند چراکه گاهی بی‌سوادی زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات در زندگی می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبروان ، تاریخ انتشار 7دی96، کدمطلب:13397688، www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین