پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
سرپرستار بیمارستان ۵ آذر گرگان و همسر شهید مدافع حرم مصطفی خوش محمدی گفت : یک پرستار خوب باید صبور باشد ، علم به کارش و تجربه داشته باشد و با عشق کار بکند چون اگر عشق نداشته باشد نمی تواند و واقعا باید به خاطر خدا در خدمت مریض باشد .

شعارسال: پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم دار نهضت پس از شهادت حسین علیه السلام، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است.

این روز را روز پرستار می نامند و علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت، و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

در همین رابطه به سراغ یکی از پرستاران خوب استان گلستان رفتیم ، پرستاری که افتخار داشت 30 سال با یک شهید مدافع حرم زندگی کند ، خانم چاووشی سرپرستار بیمارستان 5 آذر گرگان و همسر شهید مدافع حرم "مصطفی خوش محمدی" که به گرمی ما را پذیرفت و به سوالات ما پاسخ داد.

سوال : خانم چاووشی چه شد که حرفه پرستاری را انتخاب کردید و انگیزه شما از این انتخاب چه بود ؟

خانم چاووشی در اولین سوال ما در خصوص انگیزه اش برای ورود به رشته پرستاری اظهار کرد : ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(ع) به همه مسلمین جهان علی الخصوص همکاران خودم ، حدود 28 سال پیش بود که من در یک آموزشگاه تربیت معلم درس می خواندم ، آنجا مدیر آموزشگاه به من گفت که ما معلم زیاد داریم و با توجه به شناختی که از شما دارم، بروید پرستار شوید چون در محیط بیمارستان آدمهای مذهبی کمتر داریم ، چون آن موقع ابتدای انقلاب بود و چهره های مذهبی خیلی کم به سمت رشته پرستاری می رفتند ، با توجه به امتیازی که آوردم ، راغب شدم که به پرستاری بروم .

وی در خصوص سختی ها و مشقت های پرستاری افزود : پرستاری چون با آلام و دردهای مردم همراه است ، از نظر روحی بدترین چیز است ، اما چون خدمت رسانی به مردم است برای رفع آلام و دردهای آنها تبدیل به بهترین چیز می شود یعنی خدمت به مردم برای بدست آوردن بالاترین نعمت یعنی سلامتی شان و همین حس باعث می شود تا همه اطرافیان و خود پرستار نیز خوشحال شوند .

سوال : بهترین خاطره از دوران پرستاری چیست ؟

سرپرستار بیمارستان 5 آذر گرگان در خصوص بهترین خاطره خود از دوران پرستاری اش می گوید : خاطراتم که زیاده ولی یکی از بهترین خاطراتم مربوط به زمانی است که من در بخش مغز و اعصاب کار می کردم و یک نوجوانی بود که حدودا 8 سال سن داشت و اسمش حسین بود ، زمانهایی که من شب کار بودم مادر حسین را می دیدم که خیلی بی تابی و مویه می کرد .

خانم چاووشی ادامه داد : یک شب به مادر حسین گفتم پیش بچه گریه نکن چون روحیه اش ضعیف می شود و در ادامه نیز به این مادر اشاره کردم که به گریه هایش محتوا و جهت بدهد یعنی بخاطر اسم فرزندش که حسین بود به آقا امام حسین (ع) متوسل بشود و از ایشان مدد بجوید .

وی بیان کرد : این موضوع گذشت تا اینکه 15 سال بعد در یکی از شهرها که رفته بودم دیدم یک خانم و پسرش به سمت من آمدند و سلام علیک کردند ، چهره آنها برایم آشنا بود ولی آنها را به یادم نمی آوردم ، خانم برگشت گفت این حسین منه ، شما پرستارش بودید و گفتید که به آقا امام حسین توسل کنم ، من این کار را کردم و امام حسین هم فرزندم را به من برگرداند ، یک لحظه احساساتی شدم و گفتم تو حسین هستی ، و این واقعه خیلی مرا خوشحال کرد و هر وقت یاد این خاطره می افتم خاطرات خوبم تجدید می شود .

سوال : یاد حضرت زینب (س) چه تاثیری در کار شما دارد ؟

این پرستار باسابقه گلستانی در خصوص یاد حضرت زینب(س) در کارش تصریح کرد : ما خاک زیر پای بانو زینب هستیم ، در واقع ایشان الگو درس صبر ، مقاومت ، پشتکار و اسوه تلاش نستوه و سختگی ناپذیر بودن است و ما سعی می کنیم با الگو قرار دادن ایشان مقابل مشکلات بایستیم و در مقابل برخی همراهان بیمار که گاها اوقات تلخی می کنند ، صبوری کرده و به خدا توکل کنیم .

سوال : ریشه مشکلات حرفه پرستاری را در چه می دانید ؟

خانم چاووشی در رابطه با مشکلات حرفه پرستاری بیان کرد : مشکلات کار ما که زیاد است ولی عمده مشکلات ما کمبود نیروست و گذشته از اینکه مسائل مادی هم در کار ما مهم است و در مقابل زحمات پرستاران ناچیز، اما خوب است که نیرو جایگزین باشد تا ساعت کار همکاران کم شود ، برخی از آنها مادر خانواده هستند و خوب است که کشیک های آنها فشرده نباشد تا به خانواده هم رسیدگی کرده و از تربیت فرزندان عقب نیفتند ، خوبست برای جوانترها، یک کمک هزینه ای برای نگهداری فرزندان داده شود و برای برخی بیماران ویژه از پرستاران آقا برای بیماران مرد استفاده شود .

یک پرستار خوب باید صبور باشد ، علم به کارش و تجربه داشته باشد و با عشق کار بکند چون اگر عشق نداشته باشد نمی تواند و واقعا باید به خاطر خدا در خدمت مریض باشد و اگر بخواهد سرسری کار کند ، موفق نمی شود .

سوال : آیا پرستاری در زندگی شخصی شما هم تاثیر منفی گذاشت ؟

سرپرستار بیمارستان 5 آذر گرگان در خصوص تاثیرات احتمالی منفی این حرفه بر خانواده گفت : در زندگی من بی تاثیر نبود ولی من همسری داشتم که شغلم را درک می کرد و کمک کارم بود ، شغل ما شریکی می خواهد که ما را درک کند ، خانم وقتی کار می کند از نظر جسمی خسته می شود و از این جهت من همسر خوبی داشتم و خیلی به من کمک می کرد چه در نگهداری بچه ها ، خرید خانه و امورات داخل خانه و من حداقل در خانه مشکل نداشتم و راحت تر به کارم می رسیدم .

سوال : از اینکه همسر یک شهید مدافع حرم بودید چه احساسی دارید؟

خانم چاووشی در پاسخ به این سوال که از همسر شهید مدافع حرم بودن چه احساسی دارد ، گفت : افتخار می کنم که 30 سال در کنار مردی بودم که یک انسان خوب و کامل بود و سعادتی برایم به شمار می رفت که من در کنارش باشم و هم من و هم بچه ها از اخلاقیات خوب و روحیات وی بهره مند شدیم .

وی اضافه کرد : 30 سال با ایشان خاطره دارم ولی بهترین خاطره ام این بود که عید امسال همسرم کنار من نبود ولی من شنیده بودم که در هنگام سال تحویل یا باریدن باران اگر دعا کنید حاجت تان روا می شود ، من هم دو دقیقه قبل از سال تحویل خانه مامانم بودم که قران را برداشتم و حاجتم را گفتم ، دیدم زنگ خانه مادرم صدا کرد ، بی اعتنا بودم ولی مادرم گفت بیا ببین کی آمده و رفتم دیدم همسرم آمده که داشتم از خوشحالی بال در می آوردم که حاجتم را خدا روا کرد .

سوال : توصیه شما به افرادی که می خواهند پرستار بشوند چیست ؟

خام چاووشی در بعنوان آخرین سوال که توصیه اش به جوانان این حرفه پرستاری گفت : من کوچکتر از آن هستم که توصیه کنم ولی جوانی که بخاطر مسائل مالی به این شغل برسد اشتباه می کند ، جوانها اگر مسائل معنوی ، دعاها و ذکر خداوند را در نظر بگیرند همیشه موفق ترند ولی اگر بخاطر مسائل مادی بیایند موفق نمی شوند چون عواید مادی آنقدر نیست که روح شان را سیراب کند .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1396 ، کدخبر: 52167 ، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین