پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۹۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
SUV مخفف عبارت sport utility vehicle است، ماشین‌هایی شبیه به استیشن‌واگن‌ها، ولی با قد و قامتی بلندتر، که معمولاً به صورت چهارچرخ محرک هم قابل سفارش هستند.

شعار سال: چه شد که SUVها به‌وجود آمدند؟

در جنگ جهانی دوم نیاز به خودروهای عملیاتی با قدرت مانور در خارج از جاده، باعث شد تا ماشین‌هایی مثل جیپ و لندرور شکل بگیرند، بعد از آن رفته رفته خودروهای شاسی بلند به بازار راه پیدا کردند و در حال حاضر هم بزرگترین بخش خودرو‌ها در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

SUVهاچگونه ساخته می‌شوند؟

قدیم‌ترها که هدفِ بیشتر خریداران گشت‌وگذار در طبیعت و عبور از مسیرهای صعب‌العبور بود، این خودروها بر روی یک شاسی نردبانی جداگانه شکل می‌گرفتند، اما حالا به جهت کم‌کردن وزن و کاهش هزینه‌ها، بر روی پلاتفرم خودروهای سواری قد علم می‌کنند.

SUVها در چه کلاس‌هایی تولید می‌شوند؟

امروزه SUVها هم مثل کت‌و‌شلوار در سایز بندی‌های مختلفی به بازار فرستاده می‌شوند، که عبارتند از:

مینیSUVها

به این رده از ماشین‌های شاسی بلند، کراس‌آور کامپکت هم گفته می‌شود، این ماشین‌ها بر پایه سواری‌های موجود در کلاس B ساخته شده اند.
خودروهایی مثل: اپل موکا، شورولت تراکس، رنو کپچر و


مینیSUVها

SUVهای کامپکت

کلاسی بزرگتر از مینی ولی همچنان جمع و جور! ماشین‌های این رده فضای حمل بار کمی دارند و با موتورهای کوچکشون نوید بخش مصرف سوخت کمتری از SUVهای بزرگتر خواهند بود. به عنوان مثال: فورد اسکیپ، جیپ چروکی و تویوتاRAV4 در این کلاس جای می گیرند.


SUV کامپکت

SUV با سایز متوسط

این SUVها بین رده کامپکت و فول سایز جای دارند، خودروهایی مانند: جیپ گرند چروکی، دوج جرنی، نیسان مورانو و لندرور دیسکاوری در این کلاس هستند.


SUV با سایز متوسط

SUV فول سایز

این شاسی بلندها، فضای بزرگتری برای حمل بار و سرنشینان دارند و به طور میانگین ایمنی مطلوب‌تری نسبت به نمونه‌های کوچکتر دارند.
خودروهایی مثل: تویوتا لندکروز، نیسان پاترول، شورولت تاهو و


SUV فول سایز

SUV طویل

کمی از فول سایزها بزرگترند و معمولا سه ردیف صندلی دارند.
کادیلاک اسکالاد، لینکلن ناویگیتر و شورولت سابربان از این جمله‌اند.


SUV طویل

باورهای اشتباه در مورد شاسی بلند‌ها کدامند؟

۱.ایمنی بالاتر از خودروهای کوچکتر

هر چند SUVهای جدید دارای سطح بالاتری از ایمنی هستند، ولی در حالت کلی تفاوت زیادی از این نظر با خودروهای کوچکتر ندارند و همچنین در برخورد با عابر پیاده و خودروهای کوچکتر اثر تخریبی به مراتب بیشتری را از خود بر جای می‌گذارند.

۲.سطح بالاتری از تجهیزات و آپشن‌ها

همین اندازه که دیدن تجهیزات متعدد در یک SUVمینی یا کامپکت ارزان قیمت جای تعجب دارد، نبود تجهیزات در یک شاسی بلند بزرگ و گران قیمت هم عجیب است. درست همان قانونی که در بقیه کلاس خودرو ها هم دیده می‌شود! پس SUVها هم متعلق به همین سیاره هستند و به اندازه رقم پرداختی تجهیزات دریافت می‌کنید.

۳. چسبندگی و گیرایی بالاتر به سطح مسیر

قرار نیست که هر خودروی سنگین وزنی چسبندگی بیشتری داشته باشه، فاصله این خودروها از سطح زمین بالاتره و به همین ترتیب کنترل کردن آن‌ها در پیچ‌ها مشکل‌تر. هر چند تکنولوژی‌های جدیدی مثل ESP یه لبخند کج و کوله گوشه لب شاسی بلندها نشونده ولی هنوز هم شاسی بلندها دارای آمار بیشتری در چپ کردن و خروج از مسیر دارند. تحقیقات اخیر موسسه آمریکایی NHTSA نشان می‌دهد که در یک تصادف، خودروهای سواری ۱۰٪ شانس چپ کردن دارند در حالی که این رقم برای خودروهای شاسی بلند جدید بین ۱۴ تا ۲۳٪ متغیر است.

۴. چابکی و خوش فرمانی

به دلایلی که در بالا ذکر شد چنین موردی در این کلاس کمتر دیده می‌شود، ‌پهنا و درازای زیاد علاوه بر اینکه قدرت مانور را کاهش می‌دهد، در شهرهای شلوغ هم هنگام یافتن جای پارک، حسرت داشتن یک خودروی کوچکتر را بر دل شما می‌گذارد!

۵. زیبایی بیشتر

طراحی زیبای یک جعبه چراغدار بر روی چهار چرخ حتی برای ونسان ونگوگ هم کار طاقت فرسایی است.

۶. تسلط بیشتر به سطح مسیر

با ۲۰ الی ۳۰ سانت بالاتر رفتن موقعیت قرار گیری راننده تغییر چندانی در تسلط به سطح مسیر ایجاد نخواهد شد، کما اینکه ارتفاع بلندتر این خودروها باعث کور شدن دید راننده های عقبی خواهد شد.

۷. شتاب و سرعت بیشتر

موتورهای موجود بر روی این خودروها تقریبا مشابه نمونه‌های نصب شده بر روی سواری‌ها هستند، پس با این حساب با وزن بیشتر و آیرودینامیک نامناسب معجزه‌ای در شتاب و سرعت شکل نخواهد گرفت.

۸. مصرف

وزن بیشتر همیشه رابطه مستقیمی با افزایش مصرف سوخت و به تبع اون آلودگی بیشتر محیط زیست دارد.

چه کسانی به سراغ شاسی بلندها می‌روند؟


طبق نظریه ‌Gilbert Clotaire Rapaille مشاور و روانشناس مشهور آمریکایی، بیشتر افرادی که به دنبال شاسی‌بلند‌ها می‌روند، از کمبود اعتماد به نفس در زندگی رنج می‌برند و زمان رانندگی هنگامی که در مرتبه بالاتری از مردم قرار می‌گیرند، این احساس در آن‌ها کمرنگ‌تر می‌شود!

پس شاسی‌بلندها به چه دردی می‌خورند؟

بعضی از شاسی‌بلندها ماشین‌های به واقع ارزشمند و دوست‌داشتنی‌ای هستند، این را بدانید که هدف از وجود یک شاسی‌بلند عبور از مسیرهای دشوار و لذت‌بردن از قابلیت‌های آن است، قابلیتی که امروزه کمتر در شاسی‌بلندها دیده می‌شود.

جرمی کلارکسون مجری تاپ‌گیر در یکی از برنامه‌هایش زمان تست یک‌سری SUV گفت:
«داشتن یک ماشینِ شاسی‌بلند مثل پوشیدن کفش‌های اسکی در همه جا و تمام فصول است

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دنده 6، تاریخ 15 مرداد 96، کد مطلب: 64099: www.dande6.com



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین