پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۰۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین گفت: اگر ارادتی در میان مسئولان قزوین به عارف وجود دارد، اجازه دهند تندیس عارف که از سال ۷۵ تهیه شده در میدانی که به نام او مزین است نصب شود.به یک بیت شعر از عارف که با خط استاد پیله چی نوشته شده بود، رحم نکردند. عارف قزوینی در محله پنبه ریسه به دنیا آمد؛، همان محله ای که برخی مدیران شهری و استان قزوین اصرار دارند با بولدوزرها باقیمانده بافت تاریخی قزوین را تخریب کنند.

شعارسال: محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در نشست هشتاد و چهارمین سالگرد عارف قزوینی شاعر آزادیخواه که در سرای کتاب مینوی خرد برگزار شد، گفت: اگر ارادتی در میان مسئولان قزوین به عارف وجود دارد، اجازه دهند تندیس عارف که از سال ۷۵ تهیه شده در میدانی که به نام او مزین است نصب شود. متاسفانه در میدان عارف به یک بیت شعر از عارف که با خط استاد پیله چی نوشته شده بود، رحم نکردند. عارف قزوینی در محله پنبه ریسه به دنیا آمد؛، همان محله ای که برخی مدیران شهری و استان قزوین اصرار دارند با بولدوزرها باقیمانده بافت تاریخی قزوین را تخریب کنند.

حضرتی با اشاره به این جمله عارف که" باید از بد گفتن مردمان بد مضایقه نکرد" خاطرنشان کرد: عارف شبیه خلوت خود بود.وی با بیان این پرسش که چرا عارف بایستی احساس تنهایی کند، گفت: عارف پای هر حرکتی را امضا نکرد و با موج سواران همگام نشد. در واقع افرادی که آمدند و گفتند مشروطه خواه هستند نه تنها مشروطه خواه نبودند بلکه یک دیکتاتور تمام عیار بودند.

گفتنی‌است در این مراسم محمد علی حضرتی به معرفی کتاب چرخ بی آیین نوشته فرهود صفرزاده و نامه‌های عارف قزوینی نوشته مهدی به خیال پرداخت.

* عاطفه ای که در عارف است رمز تمثیل اوست

دکتر حکاک نیز در خصوص شعر اصیل و ویژگی های آن گفت:شاعر اصل کسی هست که در تاریخ ادبیات جایگاه خوبی برای خود دارد و کسی نمی تواند جایگاه او را از او پس بگیرد. اگر عاطفه نباشد شعر شعر نیست ،نظم است و کسی که تجربه شاعرانه و عاشقانه ندارد تنها یک مجسمه بی روح است‌ از این جهت عارف قزوینی شاعری کاملا ممتازاست.

حکاک ادامه داد:اسلوب شعر عارف شیرینی و روانی است.تخیل در شعر عارف زیاد نیست ولی تخیلی هست که تنها منحصر به خود اوست و آن پیوند عشق و سیاست و صنعت است. زبان عارف زبان محاوره است که در زمان خودش امری بدیل بوده است که در زمان حاضر تبدیل به ناهنجاری شده است.

وی تصریح کرد:عارف شاعر تک بیت هاست و این اوج هنرنمایی اوست.ولی غلط دستوری در شعر او بسیار است. عارف را می‌توان از بنیانگذاران کنسرت در ایران دانست.

حسین میثمی استاد دانشگاه و موسیقی‌دان نیز با اشاره به مضامین شعر عارف قزوینی گفت:سبک شعری عارف شبیه شاعران هم دوران خود نیست ولی نشان می‌دهد که او در مخاطب شناسی موفق بوده است چرا که توازن بین شعرهای سیاسی و عاشقانه و اجتماعی هنر عارف است. برگزاری کنسرت برای مخاطبین از مهم ترین فعالیت های عارف در کنار تصنیف های اوست.

توضیحات تکمیلی برای فهم بیشتر خبر:

ابوالقاسم عارف قزوینی (۱۳۰۰ق/۱۳۱۲ش)، تصنیف‌ساز، موسیقی‌دان و شاعر مشهور انقلابی اهل ایران بود. عارف قزوینی شعر را وسیله‌ای برای بیان افکار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و برانگیختن مردم می‌دانست و آن‌را برای انتقاد از مفاسد ملی، همچون حربه‌ای به کار می‌گرفت، لذا اشعار او بیشتر برای آزادی‌خواهی و وطن‌پرستی و مبارزه با حکومت‌ها سروده شده، به همین خاطر تبعید شد و تا آخر عمر در تبعید بود. عارف شهرت و ارزش هنری‌اش را مدیون تصنیف‌های زیبا و موفق خود است و اولین کسی است که پی به اهمیت تصنیف برای تربیت اخلاقی و به وجود آوردن حس وطن‌پرستی و ترویج زبان و اشاعه آرمان و عقیده‌ای خاص در جامعه پی برد و از آن استفاده‌ای شایان کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶، کدخبر: ۵۸۵۷۳۸، www.ilna.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
0
0
اگر اون قضیه دزدیدن مجسمه های تهران برای این پیش نیاد که خیلی خوبه :)))
ا.ح75
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
بسیاری از میدان های شهر هستند که میشه به همین طریق در جهت زیباسازی اونها قدم برداشت ولی هیچ قدمی برای زیباسازی اونها برداشته نشده
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین