پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
خوردوهایی که با ظاهر عجیب و سرعت سر سام آورشان و رانندگانی که جان خود را خریده اند در جاده ها می تازند و به جزء ترسو دلهره چیز دیگری را برای مردم به وجود نیاورده اند.

شعار سال: قاچاق، خودروهای شوتی، ناامنی جاده ها و در نهایت مرگ انسان های بی گناه اینها حلقه های زنجیری هستند که سلسله وار به هم پیوسته اند و بدون حذف حلقه های اصلی نمی توان مانع قربانی گرفتنش شد.

شوتی ارابه ای مرگبار در جاده های استان

سرعت بالا، پلاک های مخدوش و غیرخوانا، ظاهر خاص خودرو، رانندگی در نیمه های شب و راننده های ماهر و بی کله ای که گویا هیچ ترسی نه از پیچ های تند جاده دارند و نه از تاریکی و نه گشت های پلیس، ویژگی تمامی خودروهای شوتی است که حالا به ارابه های مرگ جاده های استان کهگیلویه وبویراحمد معروف شده اند.

این ارابه های مرگ اکنون با افزایش حجم قاچاق کالا و اوضاع بد اقتصادی و رکود بازار، بازارشان گرم شده و با سرعت بالای 120 کیلومتر جاده های استان را تسخیر کرده اند.


آنها جان می دهند و جان می گیرند، می سوزند و می سوزانند اما همچنان بار را از مبدا به مقصد می رسانند تا نان شبشان تامین شود.

زور ازمایی پلیس و رانندگان شوتی

پلیس اما در کمین آنهاست. از تمام اختیاراتش برای متوقف کردنشان استفاده می کند و حالا جاده ها به میدانی جهت زورآزمایی پلیس و شوتی ها تبدیل شده است. البته این مبارزه نابرابر قربانیان بی گناه دیگری هم دارد؛ مردم عادی که در جاده های استان در حال تردد هستند و هر چند یک بار به صورت دلخراشی زیر چرخ های ماشین های شوتی له می شوند.

شوتی، این کلمه برای بسیاری از رانندگان جاده‌ها با سرعت و سبقت‌های غیر مجاز و ترس از برخورد با آنها همراه خودروهایی که چند سالی است با سرعت بالاتر از 120 کیلومتر در ساعت جاده‌های استان را به تسخیر خود در آوردند و در موارد بسیاری عامل جان باختن انسان‌های بی‌گناه و تصادف‌های شدید می‌شوند.

سرعت در مدار 120کیلومتر

شهر گچساران،یاسوج و حتی دامنه های دنا به‌ واسطه قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و نزدیکی به بندرهای همسایه هر روز شاهد تردد خودروهای شوتی در جاده‌های این استان هستند.

شاید اکثر جوانان این شهر که وارد خط شوتی می‌شوند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل خطرناک و کاذب هستند ولی متأسفانه به دلیل بیکاری و نبود شغل و درآمد بالای این شغل سختی این کار را به جان خود می‌خرند و در جاده‌های پر پیچ و خم استان باوجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک مسیر ترانزینی و همسایگی با پنج استان مهم کشور از جمله اصفهان شیراز، چهارمحال و حتی بوشهر و خوزستان امروز مسیر برای یکه تازی شوتی سوران است که هرور روز با سرعت های بالا در بلوارهای و حتی جاده های این استان می تازند و همچون سایه مرگ بر سر رهگذران و مسافران هستند.

باز هم پای بیکاری در میان است

پدیده خودروهای شوتی را می‌توان همزمان با توسعه قاچاق در کشور دانست که در چند دهه اخیر و با توجه به حجم بالای قاچاق اجناس خارجی در کشور دانست، وقتی که داداستان کل کشور با انتقاد از ستاد مبارزه با قاچاق کالا به صراحت گفت، که این سازمان در کما است و عملاً از چرخه به دور است.


امروز قاچاق کالا از کول بری گرفته تا مسیر ترانزیت با خودروهای شوتی، بسیار از آن انچیزی است که تصورش را بکنیم و در بیشتر جاده های مواصلاتی استان از جمله جاده یاسوج به بابامیدان و حتی یاسوج به اصفهان بیشتر از گذشته به چشم می خورند.

خوردوهایی که با ظاهر عجیب و سرعت سر سام آورشان و رانندگانی که جان خود را خریده اند در جاده ها می تازند و به جزء ترسو دلهره چیز دیگری را برای مردم به وجود نیاورده اند.

خودروهای شوتی جای خود را به ترانزیت بارهای قاچاق باز کرده و عدم وجود قوانین مناسب و نبود بازدارنده‌های کافی، جاده‌های مرزی و حتی استان هایی که در مسیر ترانزیت و کریدر شمال به جنوب هستند را در تسخیر خود گجرفته اند.

مبارزه با قاچاق کالای امری بدیهی

البته در سال های اخیر قاچاق برای خودروهای شوتی محدود به اجناس خارجی نبوده بلکه در مرزهای شرقی کشور با ورود اتباع خارجی و غیرقانونی آنها به کشور مأموریتی بود که خودروهای شوتی در مقابلشان پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.

شوتی‌ها روزانه با بارگیری اجناس معمولاً قاچاق کالا در قسمت‌های مختلف ماشین خود این اجناس را به مناطق مختلف استان و کشور منتقل می‌کنند و میزان بارگیری اجناس در این نوع اتومبیل‌ها که بیشتر از نوع پژو و سمند هم هستند به‌قدری است که بعضاً شاهد بارگیری اجناس یک نیسان در یک پژو هستیم.

شوتی‌ها در قسمت مختلف ماشین اجناس را جاسازی نموده و با سرعت غیرمجاز 120 تا 160 کیلومتر در جاده‌ها و در سطح کشور تردد می‌کنند البته سرعت بعضی از خودروهای شوتی به اذعان خود رانندگان تا 200 کیلومتر می‌رسد.

البته دوام این نوع رانندگی با سرعت زیاد در بین جوانان به گونه ای عادت شده که حتی اگر هم بار کالا نداشته باشد زمانی که در خیابان‌های شهر های استان از جمله یاسوج و حتی شهرهایی مانند گچساران رانندگی می‌کنند با همان سرعت بالا حرکت می‌کنند که این نوع رانندگی را نمی‌شود در هیچ معامله و موضوع منطقی به چالش و بحث گذاشت.

علی ملک حسینی دادستان شهرستان دنا با بیان اینکه شهرستان دنا به لحاظ شاخص های امنیتی در وضعیت مطلوبی به سر می برد گفت:قرار گرفتن بخشی از محور ترانزیتی یاسوج به اصفهان که بخشی از کریدور شمال به جنوب محسوب می شود موجب شده تا برخی از مجرمین مواد مخدر و قاچاق کالا از این محور مواصلاتی اقدامات خلاف قانون مرتکب شوند.

قانون برای همه یکسان است

دادستان دنا با اشاره به دو طرفه بودن و عرض کم جاده به عبور خودروهای موسوم به شوتی که به شکل خطرناکی اقدام به رانندگی در این محور مواصلاتی می کنند افزود: سرعت بالای این خودروها تا کنون موجب صدمات جبران ناپذیری مانند مجروحیت و فوت هموطنان شده است.

ملک حسینی با بیان اینکه برخورد قاطع با خودروهای شوتی را در دستور کار قرار داده ایم بیان کرد:در هر شرایطی که این دست از خودروها با بار قاچاق گرفته شوند جهت رسیدگی به تعزیرات معرفی می شوند.

شوتی ها تحت تعقیب هستند

وی ادامه داد افراد دستگیر شده تحت عنوان مجرمانه اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف موضوع ماده 618 قانون مجازات اسلامی "تعزیرات"تحت تعقیب و محاکمه قرار می گیرند.

دادستان دنا تاکید کرد: علاوه بر برخورد قاطع با این افراد که مشکلات و نا امنی هایی ایجاد می کنند و امنیت عمومی را به مخاطره می اندازند جرم قاچاق کالا برای این افراد منظور می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس، تاریخ 3 بهمن 96، کد مطلب: 105531: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین