پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۳۶۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
کودک‌همسری و ورود زنان به ورزشگاه، مسائل کم‌اهمیت حوزه زنان است که در طی گذشت یک سال و نیم از عمر فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به مهم‌ترین مسئله زنان کشور تبدیل شده‌اند.

شعارسال: از ابتدای تشکیل فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در تیرماه 95 تا به امروز، موضوعاتی در این فراکسیون مطرح می‌شود که ازنظر عموم مردم جامعه اهمیت نداشته و از دایره مشکلات زنان کشور خارج است. از نمونه این مسائل می‌توان به تلاش این فراکسیون برای افزایش سن ازدواج و همچنین تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرد که به بزرگ‌ترین و پرحاشیه‌ترین مشکل زنان کشور تبدیل‌شده‌اند.

مطابق آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در سال 1395 از 704هزار و 716 ازدواج صورت‌گرفته، تنها 39هزار و 279 ازدواج مربوط به ازدواج دختران کمتر از 15 سال است که این میزان کمتر از 6 درصد از کل ازدواج‌های کشور هستند. میزان طلاق نیز در این رده سنی، 1128 نفر است که 0.6 درصد از کل طلاق کشور را شامل می‌شود. همچنین آمار نشان از ماندگاری ازدواج در سنین پایین دارد. انعطاف‌پذیری در سنین پایین، موجب می‌شود زوجین بهتر بتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند و درنتیجه این ازدواج‌ها کمتر منجر به طلاق می‌شوند.

شایان‌ذکر است که تعداد زیادی از ازدواج‌های صورت‌گرفته در سنین پایین، ازدواج‌های قبیله‌ای بوده و مربوط به روستاها و قومیت‌های خاص است. منع ازدواج در این سنین، نه‌تنها باعث کاهش تعداد این ازدواج‌ها نمی‌شود که موجب کاهش اعتماد این قومیت‌ها به حاکمیت کشور و افزایش ازدواج‌های غیرقانونی و تبعات ناشی از آن می‌شود.

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در واکنش به کم‌اهمیت بودن مسئله کودک‌همسری به دلیل تعداد بسیار اندک آن‌ها، گفت: «به‌جای تأکید روی ازدواج کودکان این طرح را پیگیری کنند که جوانان چگونه به تجرد قطعی نرسند. ما الآن دو حالت متفاوت در کشورمان داریم؛ یک حالت مسئله ازدواج کودکان است و دیگری ازدواج نکردن جوانان و بالا رفتن سن ازدواج». با توجه به آگاهی اعضای این فراکسیون از اهمیت کمتر ازدواج کودکان نسبت به تجرد جوانان، حال این نکته مطرح می‌شود که دلیل اصرار بر ممنوعیت ازدواج در سنین پایین چیست؟ آیا بهتر نیست تصمیمات بر محور تسهیل ازدواج جوانانی که در حال عبور از سن ازدواج هستند متمرکز شود؟

ورود زنان به ورزشگاه، آدرسی غلط برای حل مشکلات زنان!

با وجود این، فراکسیون زنان مجلس از ابتدای فعالیت خود بر موضوع ورود زنان به ورزشگاه تأکید داشته است. این در حالی است که مراجع عظام تقلید از ابتدای طرح این موضوع فتوای خود را اعلام کردند. در این فتاوا به ورود زنان در ورزشگاه‌ها از سه جنبه اشکال وارد شده است، نگاه نزدیک به بدن مرد با پوشش نامناسب، اختلاط ناگزیر مرد و زن و نامناسب بودن فضای ورزشگاه برای زنان. اخیراً طیبه سیاوشی، در رابطه با موضوع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی گفت: «با توجه به اینکه بعضاً تأکید می‌شود که زنان نباید بدن مردان را ببینند، نکاتی را خدمت بزرگان عرض کردم که آقای صانعی گفتند که مشکلی بر این مسئله مترتب نبوده و یکی، دو نفر از دیگر مراجع نیز ملاحظاتی داشتند و بنده توضیح دادم که با توجه به فاصله‌ای که معمولاً از جایگاه تماشاچیان تا زمین بازی وجود دارد، اساساً امکان دیدن هیکل ورزشکاران میسر نیست که در واکنش به این توضیح، بعضی از آقایان فرمودند که با این حساب، مشکل شرعی وجود ندارد. بماند که بعضی از بزرگان نیز این مسئله را به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نمی‌دانند». از میان 23 نفر مرجع تقلید شیعه ساکن در کشور ایران، احکام 4 نفر از این بزرگان در راستای حضور زنان در ورزشگاه، در جدول زیر آورده شده است. (محدودیت در فضای یادداشت، مانع ذکر احکام باقی مراجع تقلید است).

جدول 2- فتاوای مراجع عظام در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها

نام مرجع

فتوا

آیت‌الله صافی گلپایگانی

حضور بانوان در مسابقات ورزشی مردان، خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامی است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی

حضور بانوان در مکان‌های ورزشی مردان به‌هیچ‌وجه جایز نیست و ازنظر فقهی روشن است که نظر زن به بدن مرد حتی بدون لذت جایز نیست.

آیت‌الله نوری همدانی

پیشنهاد مذکور از دو جهت مخالف موازین اسلامی است: یکی از جهت نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم و دیگر این‌که به این شکل شرکت هزاران زن و مرد در یک مجمع و رفت‌وآمد آن‌ها هرچند جای نشستن آن‌ها از هم جدا باشد، بالاخره موجب اختلاط و فساد خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی

جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آن‌ها سرچشمه مشکلات زیادی ازنظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند. به‌خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببیند و حضور آن‌ها ضرورتی ندارد

در سخنانی دیگر طیبه سیاوشی در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه گفت: «به نظر من موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها یک مسئله کوچک و حق ابتدایی است اما متأسفانه کاری کرده‌اند که به یک معضل تبدیل‌شده و خارجی‌ها آن را مثل چماق بر سر ما می‌کوبند که شما حقوق زنان را رعایت نمی‌کنید». به نظر می‌رسد مسئله پیگیری حضور زنان در ورزشگاه‌ها علاوه بر خواست بخشی از مردم، شبیه به اقدامی برای همرنگ شدن با جهان است تا موردقبول سازمان‌های بین‌المللی واقع شویم.

فراکسیون زنان مجلس با جایگاه قدرتمند خود، می‌تواند جهت حفظ بنیان خانواده اقدامات مهمی انجام دهد. تشخیص نادرست فراکسیون زنان مجلس از مشکلات زنان کشور، موجب شده تا ضرورت رسیدگی به نیازهای مهم در اولویت‌های بعدی قرار بگیرد. ازجمله این نیازها می‌توان به ارائه تسهیلات ویژه ازدواج، ایجاد اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست، ارائه حمایت مالی و فرهنگی از زنان دارای بیماری خاص، ایجاد بیمه زنان خانه‌دار که سال‌ها بلاتکلیف مانده و مرخصی زایمان برای مادران شاغل اشاره کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1396 ، کدخبر: 900451 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
واقعا دارن در حقمون ظلم میکنن ما اگه توی ورزشگاه نبینیم توی خونه که میبینم این فقط یه حسرت میشه یه حسرت که همه دخترا باید توی ایران داشته باشن ن.ف۸۳
نیل
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
به امید روزی که ورزشگاه رفتن ارزو نباشه ن.ف۸۳
نیلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
کل مشکل ما خانوم ها نرفتن به ورزشگاهه؟؟؟؟
اینکه اونا این مشکلاتو بررسی میکنن بر میگرده به هنر ما تو رای دادن به نماینده ها
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین