پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۴۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
هیچ کس دوست ندارد از شهر خودش مهاجرت بکند و مهاجرت همیشه از سر ناچاری است و به هم خوردن جمعیت یک شهر از نظر انسانی تاثیرش را بر کل استان و کشور خواهد گذاشت.

شعار سالهیچ وقت آماری رسمی از تاثیر گردوغبار بر مهاجرت داخلی صورت نگرفته است اما برخی آمار نشان می‌دهد در پنج سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر از خوزستان مهاجرت کرده‌اند. همچنین آمارها از مهاجرت ۲۵درصدی مردم سیستان به دلیل خشکسالی خبر می‌دهند. اتفاقی که امنیت مرزی کشور را هم دچار تهدید خواهد کرد.

بررسی‌ها در شهر خوانسار استان اصفهان نشان می‌دهد که مردم برای فرار از گرمای تابستان این شهر را برای سکونت موقت انتخاب کرده‌اند. خوانسار امروز شهری است که در شش ماهه اول سال و به‌ویژه در تابستان‌ها میزبان کسانی است که در خوانسار ویلاهای بزرگ و اعیانی ساخته‌اند.

شهر خوانسار به معنی چشمه‌سار است و این شهر در دامنه‌های شرقی زاگرس قرار گرفته است که طبیعش با طبیعت فلات مرکزی قابل مقایسه نیست. خوانسار شهری است خوش آب و هوا با ارتفاع ۲۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا و پوشش گیاهی متنوع اعم از گردو و سرو و درختان میوه همچون آلو و سیب و باغات متنوع به همراه تعداد نه چندان زیادی زمین‌های کشاورزی و پوششی از گل‌های لالهٔ سرخ و لاله واژگون که لاله‌های واژگون آن معروف هستند. خوانسار به دلیل هوای خنکش تبدیل به شهری شده است برای فرار از گرما و گردوغبار و بی‌آبی.

مسافران و مهاجران فریب زیبایی خوانسار را می‌خورند و با قیمت گزاف زمین می‌خرند و جز زیبایی و آب و هوای خوانسار به نکته‌ای توجه ندارند.

آیا انتخاب خوانسار به عنوان سکونتگاه دایم درست است؟

بیکاری شدید و نبود شغل‌های مناسب در این شهر و کمبود امکانات اصلی و واجب زندگی مانند امکانات بهداشتی، تفریحی، آموزشی و از مشکلاتی است که مردم خوانسار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مهاجران بدون اطلاع از آنها وارد این شهر می‌شوند.

نکته قابل توجه دیگر این است که این مهاجرت‌ها صرفا در شهر خوانسار نیست و مساله‌ای کلی است که شهرهای اطراف را نیز در برمی‌گرد ولی خوانسار به دلیل توریستی بودن بیشتر به چشم می‌آید.

اما حضور همین سرمایه‌دارها باعث شده است که قیمت زمین و مسکن در خوانسار گران بشود و بسیاری از بومی‌ها مجبور به مهاجرت از شهر بشوند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در دهه آینده بافت انسانی خوانسار دگرگون خواهد شد و از چشمه‌های و طبیعت شهری آن هم خاطره‌ای باقی خواهد ماند.

غافل از اینکه خیل مسافران و مهاجران در بلند مدت نه به سود خوانسار است و نه مهاجران. در نگاه اول با رونق اقتصادی خوانسار پیشرفت و مهاجران هم از آلودگی و زندگی سخت و پرفشار کلان‌شهرها رهایی یافته‌اند اما این رشد، توسعه پایداری را به دنبال ندارد و با نابودی محیط زیست خوانسار؛ مهاجران و بومیان هر دو مجبور به مهاجرت خواهند شد.

درختان خوانسار نخستین قربانیان توسعه بی‌رویه و مهاجرت به شهر خواهند بود.

تبعات منفی اقتصادی که ادامه این سیر می‌تواند برای خانواده‌های بومی و به خصوص مستاجر خوانسار به همراه داشته باشد و هزینه‌های کمرشکن اجاره بها و رهن موجب شده است یکی از دلایل عمده مهاجرت از خوانسار پس از مسئله بیکاری موضوع مسکن و نرخ بالای آن باشد، به گونه ای که طی سال‌های اخیر دلیل بخش عمده‌ای از جوانانی که مجبور به ترک خوانسار و مهاجرت به شهرهای همجوار به خصوص گلپایگان شده‌اند همین مسئله بالا بودن قیمت مسکن در خوانسار است.

باید دانست که هیچ کس دوست ندارد از شهر خودش مهاجرت بکند و مهاجرت همیشه از سر ناچاری است و به هم خوردن جمعیت یک شهر از نظر انسانی تاثیرش را بر کل استان و کشور خواهد گذاشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبرفوری ، تاریخ انتشار 4بهمن 96، کدمطلب:272733، www.khabarfoori.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
0
0
این مشکل گرد و غبار مثل اینکه سالیان سال مهمون ایرانی ها خواهد بود
ا.ح75
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
مشکل گردوغبار مثل اینکه سالیان سال مهمون این مردم خواهد بود ، خدا خودش بخیر بگذرونه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین