پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۴۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
حمید عنایت استاد علوم سیاسی و مترجم حوزه فلسفه سیاسی ، کتابی به نام فلسفه هگل را ترجمه نمود و از واژه غربی کریتیکال Critical با عنوان نقادانه و انتقادی استفاده نمود. که البته کتب بسیار ، دیگری نیز در حوزه فلسفه و علم سیاست انتشار یافت که در آنها از واژه کرییتیکال استفاده شده است.

شعار سال: حمید عنایت استاد علوم سیاسی و مترجم حوزه فلسفه سیاسی ، کتابی به نام فلسفه هگل را ترجمه نمود و از واژه غربی کریتیکال Critical با عنوان نقادانه و انتقادی استفاده نمود. که البته کتب بسیار ، دیگری نیز در حوزه فلسفه و علم سیاست انتشار یافت که در آنها از واژه کرییتیکال استفاده شده است.

اما مصداق و تعریف ما نیز در این مقال بر اساس ترجمه و تعریفی، استوار خواهد بود، که حوزه نقادانه و انتقادی را در بر می گیرد .در دو مقاله قبلی که با عنوان « ساحت گفتمانی اعتدال ۱ و ۲» به تبیین گفتمان اعتدال پرداختیم و جوانب آن و معنی و حدود گفتمان را تا حد ممکن توضیح دادیم، در اینجا قصد آن داریم تا هویت انتقادی یا به تعبیری دیگر هویت کریتیکال گفتمان اعتدال را تبیین نمائیم.

ابوالفتح فخرمحمدیان

آنچه که مشخص و مبرهن است اعتدال و در نگاهی دقیق تر ، حزب اعتدال و توسعه در کشور ، منادی و مروج گفتمان اعتدال در سپهر سیاسی ، اجتماعی کشور است که بر هویت کریتیکال خود اصرار داشته و پایه های بنیادین خود را بر آن اصل مهم یعنی رویکرد نقادانه و آسیب شناسی منطقی و منتظم بنا نهاده است.

حزب اعتدال و توسعه با مشی کاملا مستقلانه از سایر گروه های سیاسی بدنبال تبیین ساحت گفتمانی اعتدال در چارچوب قانون کشور است و در این راه و در جهت تکوین و نضج این مسیر به رویکرد کریتیکال یا منتقدانه ؛ سخت باور مند است.

در کتاب آموزش دانش سیاسی دکتر بشیریه در تعریف حزب آمده است که :

«حزب مهمترین سازمان سیاسی در دموکراسی های معاصر است .

به نظر بسیاری از صاحب نظران ؛دموکراسی در نهایت چیزی جز رقابت حزبی نیست .به این اعتبار ، حزب خود قائم به مفهوم رقابت است. تشکلها که حزب هم یکی از آنهاست واسطه ای هستند ؛ میان عرصه حاکمیت و عرصه عمومی شهروندان.که البته یکی از لوازم توسعه سیاسی نیز به شمار می رود

احزاب می کوشند مدافع حقوق مردم باشند و از سویی مدعی کسب قدرت سیاسی نیز هستند و تلاش می کنند تا رابطه پایدارتر و عقلانی تری میان عرصه عمومی و حاکمیت سیاسی برقرار نمایند.حزب اعتدال و توسعه نیز به دلیل اینکه دارای ساختاری منسجم و اسلوبی پایدار و منعطف در اندیشه می باشد و قاطعیت لازم را در اجرای سیاستها و راهبردهای برنامه ریزی شده اش در عرصه ها و حوزه های گوناگون: سیاست،اجتماع، اقتصاد و دارا ست.

به همین دلیل نیز در جهت کیفیت آن و دنبال نمودن رویکردهای نوین، از، درون داد و برون داد سیستمی خود، این نیاز به خود انتقادی و آسیب شناسی را پذیرفته و در این جهت گام برداشته است.

قطعا همکاری ها و تعاملات با سایر گروه های سیاسی از این جهت است که با رویکردی کریتیکال و همه جانبه نگری توانست در سال ۱۳۹۲ و سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری نقشی موثر ، کم نظیر و بی بدیلی را ایفا نماید.

بایسته و شایسته است که اصولا همه جریانات سیاسی و اجتماعی کشور رویکرد انتقادی در درون خود و نسبت به درون دادها و برون دادهای تصمیمات حزبی خود داشته باشند که حزب اعتدال و توسعه در این راه گام اساسی و بنیادین برداشته و در همه این سالها توانسته با مشی منتظم، پیوسته، متدرجا و قانونمند با نگاه متوازن توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی در جهت اشاعه وبسط گفتمان اعتدال مبادرت ورزد.

که از جمله نتایج آن فارغ از پیروزی در انتخابات ، تثبیت و ترویج گفتمان اعتدال در همه شئون سیاسی، اجتماعی و در درون کشور بوده است که البته با مداقه بیشتر می توان نسبت به این گستردگی و جامعه هدف آسیب شناسی درستی داشت.

از ابتدای شروع بکار حزب تا به امروز ضمن ارائه راهبردی کاملا مستقل و بدیع، در عین حال در پی نیل به کسب منافع ملی گاها با سایر جریانات سیاسی کشور حول محور مشخصی همراهی نموده و توانسته با چنین نموداری از تعامل سیاسی در عین داشتن نگاهی مستقل در بالندگی و نضج کشور از منظر سیاسی،اجتماعی و اقتصادی نقش موثری را ایفا نماید.اعتدال در درون خود به یک اصل مهم و جدایی ناپذیر از خود یعنی حلم و بردباری آمیخته و ممزوج است .

اصولا حلم در کتاب های فرهنگ لغات ، در باب بردباری و صبوری معنا شده است و انسانی که حلم در درون او نضج یافته ،حتما ویقینا می تواند این رویکرد نقادانه را در درون ذات خویش بپروراند و مروج این امر مهم در ساحت های گوناگون فکری، سیاسی، اجتماعی و.. باشد.

این رویکرد کلی حزب اعتدال و توسعه است که در جنبه های گوناگون دارای وسعت نگاه و آینده نگری همراه با وجه انتقادی و آسیب شناسانه را در خود داراست. و به شدت از مونولوگ بودن در حوزه اندیشه و عمل پرهیز داشته و در جهت انباشت دانایی و تفکرات جمعی در جهت پیشبرد توسعه همه جانبه کشور می اندیشد و بدان عمل می نماید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری گیلان شهر ، تاریخ انتشار 5بهمن 96، کدمطلب:67650، www.gilanshahr.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
ممنون از شعار سال برای توضیح این مفاهیم بنیادی سیاسی
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین