پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۴۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
قبرستان به خودی خود ترسناک و وهم‌انگیز هست و انسان از شنیدن نامش و آنچه در آن می‌گذرد و خاطرات عجیب و غریب راست و دروغ از آنهایی که در آن دفن هستند، به خود می‌لرزد.
شعارسال: تصور کنید قبرستان‌هایی باشند که خاص‌تر از بقیه باشند و انسان حین بازدید از آن چند جوره بترسد! در این گزارش با چند قبرستان خاص ایران آشنا می‌شوید.

قبرستان تیس یا جن‌ها

گفته می‌شود که قبرستان تیس که به قبرستان جن‌ها نیز معروف است، قدمتی بیش از 2000 سال دارد. این گورستان در شهرستان چابهار، در نزدیکی روستای تیس، در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است. بیشتر اطلاعات در مورد قبرستان تیس و حتی قدمت آن با حدس و گمان و افسانه همراه است. حفر قبرها در کنار هم بر روی سطح صخره‌ای این باور را رواج داده که قبرستان متعلق به جن‌ها است. با این حال گفته می‌شود ممکن است تلاش برای مراقبت از اجساد مردگان در برابر تعرض حیوانات دلیل این نوع ساخت گورستان بوده باشد.

عجیب ترین و ترسناک ترین گورستان های ایران

گورستان باغلق

باغلق روستایی ترکمن‌نشین در منطقه جرگلان استان خراسان‌شمالی است. گورستان روستای باغلق از گورستان‌های قدیمی خراسان است و شکل آن متفاوت از آرامگاه‌های متداول در ایران است. این گورستان دور از روستا و بر فراز یک تپه قرار دارد و مشخصات فرد دفن‌شده بر روی ستون‌های چوبی عمودی ثبت شده است.

گورستان سفید چاه

قبرستان تاریخی سفید چاه، یا آن‌طور که به طبری گفته می‌شود «اسپه چاه» را مربوط به دوره تیموریان می‌دانند. این گورستان در شهرستان بهشهر استان مازندران واقع است. به گفته ساکنان محلی، در روستای سفیدچاه سنگ قبر مردگان براساس شغل آنها حکاکی و ساخته می‌شد.

قبرستان دارالسلام شیراز

گورستان دارالسلام شیراز یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران به‌شمار می‌رود. در آن قبرهایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. با این حال برخی محققان می‌گویند که قدمت تاسیس این قبرستان به قبل از اسلام می‌رسد. دارا‌لسلام در بخش مرکزی شهر شیراز واقع شده است. قبر‌های قدیمی با خط‌های رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده‌اند و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های مردگان بر سنگ ‌قبرها خودنمایی می‌کنند. قبر افراد سرشناس مربوط به دوره زندیه تا قاجاریه در این آرامگاه دیده می‌شوند.

قبرستان «موبدان زرتشتی»

قبرستان «هفتاد ملا» یا «موبدان زرتشتی» در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این قبرستان با مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع در سینه کوه ساخته شده و به نظر می‌رسد که شکل قبرها از مقبره کوروش الهام گرفته شده باشد. گفته می‌شود که قبرستان هفتادملا بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. با این حال برخی مدعی‌اند که اولین قبرها مربوط به موبدان زرتشتی بوده که پس از حمله اعراب به ایران به این منطقه پناه آورده بودند.

قبرستان شهر یری

منطقه باستانی «شهریری» در نزدیکی روستای پیرازمیان در استان اردبیل واقع است. قدمت قلعه و معبد این منطقه به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و «قوشا تپه» به هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد. در نزدیکی این منطقه مجسمه‌های سنگی با نقش‌های انسان‌هایی که دهان ندارند، وجود دارد. ده‌ها مورد از این آثار موجودند که اندازه آنها بین ۴۰ تا ۳۶۰ سانتی‌متر متفاوت است. قدمت گورهای این منطقه به 1000 تا 2000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار6بهمن 1396، کدخبر: ۶۴۱۳۷۷۹،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
توی این همه مدت چرا از این گورستان ها نشنیده بودیم ؛ اینها میتونن زمینه های جالبی را برای گردشگری ماجراجویی در ایران فراهم کنند
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
اولین بار بود نام این قبرستان هارو شنیده بودم ، آدم دوست داره کوله پشتی ش رو برداره و شروع به یه سفر برای کشف مچین مناطقی کنه
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
0
0
قبرستان توی الیگودرز است که 4 هزار سال قدمت داره با شیر سنگی که دارن دونه دونه می دزدند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین