پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
سيستم بينايي انسان يكي از دقيق ترين و پيچيده ترين سيستم هاي اپتيكي خلقت ميباشد. كيفيت اپتيكي و عملكرد آن بسيار عالي و هزاران نكته كشف نشده هنوز در دل خود دارد.

شعار سال: سيستم بينايي انسان يكي از دقيق ترين و پيچيده ترين سيستم هاي اپتيكي خلقت ميباشد. كيفيت اپتيكي و عملكرد آن بسيار عالي و هزاران نكته كشف نشده هنوز در دل خود دارد.

همه ميدانيم كه ديد دور انسان معمولا نيازي به عينك ندارد، اما حدود 10% مردم براي ديد بهتر و دقيقتر دور نياز به عينك دارند.اكثر كساني كه ديد دور نرمال دارند و همچنين كساني كه ديد دور آنها با عينك كامل ميشود ، تا سن 40 سالگي براي مطالعه و كار نزديك نياز به عينك ديگري دارند ، زيرا به وسيله تطابق امكان ديد شفاف براي نزديك فراهم مي گردد.

تغير قدرت عدسي با تغيير شكل آن در هنگام تطابق

تطابق

وقتي شخصي به دور مي نگرد اگر بدون تطابق تصوير روي شبكيه بيفتد اين شخص را امتروپ مي گويند . اگر تصوير روي شبكيه فوكس نشود ، توسط عينك ميتوان آن را روي شبكيه تنظيم نمود. وقتي شخص امتروپ به نزديك مي نگرد ، تصوير به پشت شبكيه منتقل مي شود.

تصوير دور در شخص نزديك بين

اما سيستم بينايي انسان قادر است ، با تغييراتي كه در قدرت عدسي چشم ميدهد - يعني قدرت آنرا افزايش ميدهد- تصوير را از پشت شبكيه بر روي شبكيه تنظيم و موجب شفاف شدن نوشته ها و يا تصاوير اشياء نزديك گردد.

اين عمل به حدي با سرعت انجام ميشود كه اصولا شخص احساس تاري اوليه و شفافيت پس از آنرا مي نمايد.

وقتي سن انسان به حوالي40 سال ميرسد كم كم ضعف در تطابق ظاهر ميشود كه نشانه هاي آن چنين است:

*تار ديدن اشياء ريز نزديك

* عقب تر بودن كتاب يا اشياء براي بهتر ديدن آنها

*خستگي و سر درد و بيحوصلگي هنگام مطالعه زياد و طولاني

افراد نزديك بين نيازمندند كه براي مطالعه عينك خود را بردارند و يا نمره آن را براي نزديك كم كنند.

تدريجا ضعف عضلات تطابق شدت مي يابد و موجب ميشود نزديك روز به روز ضعيف تر شده و وابستگي به عينك افزايش يابد . اگر شخص در ديد دور هيچ عينكي نياز نداشته باشد ، در حدود 40 سالگي نيازمند عينك نمره 1 ، در 45 سالگي عينك يك و نيم و تدريجا با گذشت سن افزايش مي يابد و در حدود 50 سالگي به 2 مي رسد و پس از آن اندكي افزايش مي يابد .

پير چشم ها از چه رنج ميبرند؟

عمدتا مشكل پير چشم ها وابستگي به عينك است و اين تنها براي مطالعه نيست. براي گرفتن شماره تلفن و يا خواندن يك SMS و يا ديدن يك انگشتري در مهماني ،آرايش صورت، مانيكور و اصلاح ناخن، كار در آشپزخانه و ... مواردي است كه شخص پير چشم نياز به عينك دارد. عدم دسترسي به عينك و نياز به برداشتن و گذاشتن مكرر و در مواردي نگاه كردن از بالاي عينك ، هميشه افراد پير چشم را رنج ميدهد.

راهكار هاي قبلي درمان پير چشمي

از آنجا كه بيش از يك مليارد نفر از مردم كره زمين دچار پير چشمي هستند و اكثريت مردم نيز در آينده به اين حالت دچار ميشوند ، جراحان و چشم پزشكان از سال ها قبل در صدد يافتن راهي براي اصلاح پير چشمي بوده اند. بهر حال راهكار هاي ذيل تا كنون ابداع و مورد استفاده واقع شده اند :

  • لنز تماسی: لنز تماسی با نمره نزدیک برای یک چشم یا لنز تماسی چند کانونی برای دو چشم
  • تعویض عدسی: در این روش عدسی طبیعی فرد ، مانند عمل آب مروارید ، تحت جراحی واقع شده و یک لنز مصنوعی از نوع چند کانونی یا تطابقی برای وی کارگذاری میشود. پس از جراحی دید دور و نزدیک تا حدود زیادی تامین می شد ولی عوارض بالقوه جراحی و مشکلاتی در دید شب استفاده از این روش را محدود کرده است.


  • کارگذاری لنز داخل قرنیه: در این روش برشی لایه ای در قرنیه داده میشود و یک لنز چند کانونی در داخل قرنیه کارگذاری میشود. پیچیده بودن جراحی عوارض بالقوه ، هنوز این روش را مطمئن و ایمن نساخته است.
  • لیزر اگزایمر به روش لیزیک یاPRK: در این روش که PresbyLasik نامیده میشود با لیزر مرکز قرنیه را به شکلی تراش میدهند که برای دید نزدیک ، و محیط قرنیه را به شکلی تراش میدهند که برای دید دور مناسب باشد. گرچه این روش بالنسبه موفقیت آمیز بوده ولی دستکاری زیاد قرنیه و برش قرنیه برای لیزیک یا برداشتن سطح قرنیه برای PRK و تغییرات قرنیه در واکنش به لیزر باعث شده که این روش محبوبیت زیادی نداشته باشد.

راهکار جدید ....... لیزر فمتوسکند

لیزر فمتوسکند ، پدیده ای شگفت آور است که چند سالی بیشتر از اختراع آن نگذشته است. این لیزر با طول موج 1053 نانومتر و زمان 700-500

فمتوسکند و حداکثر 6 میکروژول انرژی اثر می کند و لذا برش ها و تاثیرات حاصله بسیار ظریف و دقیق و ارتعاشات بین بافتی و ملکولی حاصله بسیار کم و عمدتا" گسیختگی بافتی می دهد. به دلیل این خصوصیات می توان از این لیزر برای تاثیر در داخل نسوج ، بویژه قرنیه استفاده نمود ، بدون آنکه نیاز به برداشتن سطح قرنیه یا ایجاد برش در آن باشد.

INTRACOR

لیزر فمتوسکند برای پیر چشمی

پدیده شگفت آور و جدید فمتوسکند برای پیرچشمی براساس ایجاد حلقه هائی بسیار ظریف و بدون برش در قسمت میانی قرنیه است. این حلقه های پنجگانه از مرکز بینائی نمی گذرند ولی تاثیراتی بر مرکز قرنیه گذاشته و قدرت آن را افزایش می دهند لذا دید نزدیک تقویت و وابستگی به عینک را بسیار کاهش می دهد.

نمايش 5 حلقه داخل قرنيه كه باعث مختصر افزايش قدرت در مركز آن ميشود.

نکته مهم در لیزر فمتوسکند این است که هیچ تاثیری بر سطح چشم ندارد. لیزر کاملا در داخل قرنیه عمل می کند و لذا برشی بر سطوح قرنیه نمی دهد و نیاز به پانسمان و یا لنز تماسی ندارد. این پروسه ابتدا توسط چکاندن قطره بیحسی آغاز می شود. سپس یک قطعه پلاستیکی به آرامی بر روی قرنیه قرار می گیرد. بیمار به نور مرکزی لیزر نگاه می کند و پس از 20 ثانیه کار به اتمام می رسد. در روز اول کمی احساس تاری و ترس از نور وجود دارد بدون آنکه هیچگونه دردی احساس گردد. روز بعد دید شفاف می شود و دید نزدیک افزایش قابل توجهی می یابد. ممکن است چند روزی پخش نور مختصر وجود داشته باشد ولی نهایتا" معمولا" همه نارضایتی ها از بین می رود. دید دور عموما" تاثیری نمی پذیرد.

بلافاصله پس از ليزر

يك هفته پس از ليزر

گزارش علمی

در سال 2007 یک مطالعه علمی در مورد اشخاصی که تحت لیزر فمتوسکند در دانشگاه کلمبیا قرار گرفتند آغاز شد.آنالیز شامل 282 بیمار بود که حداقل 6 ماه و حداکثر دو سال پیگیری شده بودند. هدف از مطالعه ارزیابی صحت ، پایداری و ایمنی روش لیزر فمتوسکند (اینتراکر) بوده است. پس از این مدت بررسی ها نشان داد که دید دور و میانه نه تنها کاهش نیافت بلکه مختصر افزایش نیز داشت. در بررسی دید نزدیک بیماران مشاهده شد که قبل از لیزر تنها 20% از بیماران بدون عینک میتوانستند حروف ریز معمولی روزنامه را بخوانند در حالیکه پس از لیزر بیش از 90% بیماران قادر به انجام اینکار بودند. همچنین 6 ماه پس از لیزر ، دید دور بیماران کاهش نیافته بود. هیچ بیماری بیش از یک خط از دید دور را از دست نداده بود و 80% بیماران دید دورشان افزایش یافته بود.

دکتر Ruiz که مبتکر این روش برای اصلاح پیرچشمی است ، مطالعه فوق را انجام داده و تا کنون 2000 چشم را تحت لیزر فمتوسکند برای پیرچشمی قرار داده است. در مطالعه دوم توسط دکتر Holzer از دانشگاه هایدلبرگ 25 بیمار با پیرچشمی که بین 66-48 سال سن داشتند . تحت درمان با اینتراکر لیزر قرار گرفتند. دید نزدیک بیماران قبل از لیزر فقط یک خط از تابلو دید نزدیک بود که 3 ماه پس از لیزر به 9 خط از تابلو دید نزدیک رسیده بود.

نمره چشم بیماران برای دور تغییر نکرده بود و پس از 3 ماه دید دور مثل قبل از لیزر بود. دکتر Holzer می گوید که اصلاح پیرچشمی با استفاده از لیزر اینتراکر نتایج خوب و قابل قبول ، خطر ناچیز عفونت ، و همراه با عدم تضعیف قرنیه و دستکاری سطوح چشم می باشد.

افرادی که قابل لیزر هستند:

  • کسانی که آستیگمات زیادی ندارند.
  • کسانی که سن بین 45 تا 60 سال دارند.
  • کسانی که دوربینی یا نزدیک بینی ندارند و دید دور بدون عینک خوبی دارند.
  • کسانی که شبکیه سالمی دارند.
  • کسانی که آب مروارید ندارند.
  • کسانی که سابقه جراحی قرنیه مثل پیوند قرنیه ، لیزیک ، لازک و PRK و RK نشده اند.

(توضیح می دهم که بعضی موارد فعلا انجام نمی شود و محققین در حال بررسی آن موارد هستند که پیرچشمی در آن موارد چگونه بایستی انجام گردد.)

مواردی که نبایستی تحت لیزر پیرچشمی با اینتراکر قرار گیرند:

  • بیماری های قرنیه شامل: قوز قرنیه و قرنیه های نامنظم ، لکه های قرنیه
  • خرابی لکه زرد شبکیه
  • آب سیاه پیشرفته
  • آستیگمات زیاد
  • آب مروارید پیشرونده
  • نازکی شدید قرنیه
  • دوربینی بیش از 5/1 نمره
  • نزدیک بینی

همانطور که توضیح دادیم نتایج اولیه در بیمارانی که قبلا لیزیک ، RK ، PRK و جراحی آب مروارید شده اند خوب بوده ولی هنوز محققین در این مورد اظهار نظر قطعی نکرده اند.

عوارض احتمالی

در صورتی که بیمار بدرستی انتخاب شود و دستگاه سالم و کالیبره و جراح نیز همکاری مناسبی داشته باشد ، علی القاعده عارضه مهمی رخ میدهد.

ممکن است در بعضی بیماران هاله بینی و ترس از نور بخصوص شب ها برای مدتی ادامه یابد و ندرتا" ممکن است این حالت در بعضی بیماران پایدار بماند.

قدرت پایداری قرنیه در مطالعات انجام شده اندکی کاهش می یابد ولی محققین معتقدند این مساله موجب عوارض دراز مدت نخواهد شد و عوارضی همچون آستیگمات نامنظم و قوز قرنیه (که بطور خیلی نادر در لیزیک رخ میدهد) ، در این بیماران ایجاد نخواهد شد.

برای انجام آن چه باید کرد؟

ابتدا یک معاینه کامل شامل موارد ذیل انجام می گردد:

  • معاینه عمومی چشم از لحاظ شفافیت قرنیه و عدسی چشم
  • کنترل فشار چشم
  • اندازه گیری دید دور و نزدیک
  • بررسی عیب انکساری چشم
  • بررسی قدرت تطابق چشم
  • مشاهده شبکیه ، لکه زرد و محیط شبکیه و عصب بینائی

پس از این مرحله چنانچه بیمار ، وضعیت مناسب و قابل قبولی برای انجام لیزر اینتراکر داشته باشد ، تحت تست های عکسبرداری و سطح نگاری قرنیه قرار خواهد گرفت و در صورت مناسب بودن ، کاندید لیزر میشود.

لیزر فمتوسکند اینتراکر چگونه انجام میشود؟

  • هیچ نیازی به ناشتا بودن یا قطع داروهای احتمالی خوراکی یا قطره های چشمی نمی باشد.
  • لیزر با ریختن قطره های چشمی نمی باشد.
  • پس از دراز کشیدن بیمار روی تخت ، مرکز قرنیه به وسیله جراح مشخص می شود و با یک وسیله ساده پلک ها بازنگهداشته شده و اطلاعات لازم برای همکاری در زیر دستگاه به بیمار داده میشود.
  • یک ابزار مکش کم فشار روی قرنیه گذاشته تا چشم حرکت زیادی نکند.
  • از بیمار درخواست میشود که به نقطه نورانی در زیر میکروسکوپ نگاه کند.
  • پس از تنظیم دستگاه ، پدال توسط جراح فشرده میشود و ظرف 20 ثانیه لیزر انجام میگردد.
  • پس از لیرز ممکن است چند روزی قطره چشمی به بیمار تجویز گردد.

توضیح : این نوع درمان پیرچشمی را می توان برای یک چشم و یا دو چشم (همزمان) انجام داد.

پس از لیزر:

  • برای بیمار به مدت چند روز قطره های چشمی تجویز میشود و سپس هیچ داروئی برای این روش لیزری نیاز نخواهد بود.
  • چنانچه بیمار قبلا قطره های چشمی مصرف می کرده ، میتواند بلافاصله پس از لیزر داروها را ادامه دهد.
  • داروهای عمومی خوراکی بیمار از هر قبیل که باشد می تواند ادامه یابد.
  • شستشو و استحمام بطور کلی بلامانع است.
  • ورزش و فعالیت های بدنی و فکری مختلف بلامانع است.
  • معمولا بمدت 48-24 ساعت ، نورگریزی و ناراحتی های بینائی برای بیمار ایجاد می گردد و سپس 90% ناراحتی ها و شکایات از بین میرود.
  • ظاهر بیمار با عمل مذکور هیچ تغییری نخواهد یافت.

پرسش ....... پاسخ

v من 35 سال دارم ، آیا می توانم به عنوان پیشگیری از پیر چشمی ، لیزر فمتوسکند انجام دهم؟

پاسخ: خیر! تا کنون برای پیشگیری روش مناسبی ابداع نشده است.

v من نزدیک بین هستم و عینک دور می زنم که نمره آن یک است. پنجاه سال دارم ، وقتی عینک را بر می دارم می توانم روزنامه بخوانم. آیا لیزر پیرچشمی برای من مفید است؟

پاسخ: خیر ، این عمل برای افراد نزدیک بین توصیه نشده است.

v برادر من که 48 سال دارد هم برای دور و هم برای نزدیک عینک می زند. آیا لیزر پیرچشمی برای او مفید است؟

پاسخ: پاسخ به این سوال مشکل است. بعضی از افرادی که ذکر کردید با لیزر پیرچشمی ، هم دید دور بهتری پیدا می کنند و هم دید نزدیک ، لذا شخص بایستی حتما ویزیت شود و توسط پزشک مربوطه اظهار نظر انجام شود.

v من در جوانی برای درمان نزدیک بینی PK کرده ام حالا دید نزدیک من خراب شده ، شوهرم هم در سن 35 سالگی لیزیک کرده ، دور را خیلی خوب می بیند ولی دید نزدیک او که 45 سالش است خراب شده چه کاری برای ما می شود کرد؟

پاسخ: قطعا لیزر برای هر دو نفر شما مفید است ، اما فعلا دستورالعمل مخصوص این موارد تعیین نشده است و افرادی مانند شما باید مدتی صبر کنند تا دستورالعمل های مربوطه تعیین شود و نرم افزار دستگاه لیزر هم برای موارد خاص مثل شما طراحی و قابل اجرا شود.

v پدر من جراحی آب مروارید انجام داده ، دید دور او خوب است ولی برای نزدیک عینک می زند. آیا لیزر پیر چشمی برای وی ممکن است؟

پاسخ: مثل سوال قبلی در این مورد هنوز دستور العمل و نرم افزار ویژه آن طراحی نشده است. پس باید صبر کنید.

v من آب مروارید دارم و منتظر هستم تا وقت عمل آن برسد. در ضمن عینک پیرچشمی هم می زنم ، چه کنم ؟ آیا در حال حاضر لیزر پیرچشمی انجام دهم یا پس از عمل آب مروارید لیزر کنم ، یا راه حل دیگری هست؟

پاسخ: سه کار برای شما امکان پذیر است. راه اول انجام لیزر پیرچشمی و سپس جراحی آب مروارید ، راه دوم ابتدا عمل جراحی آب مروارید سپس لیزر پیرچشمی است که هر دو این حالتها مثل دو مورد بالا نرم افزار آن هنوز آماده نشده است. راه سوم جراحی آب مروارید با کارگذاری لنز داخل چشمی چند کانونی و یا تطابقی است که شفافیت دید با لنزهای چند کانونی تا حدودی رضایتبخش بوده و با لنزهای تطابقی هم کارآیی کافی را ندارد.

v خواهر من آب سیاه (گلوکوم) دارد و برای کاهش فشار چشم دارو مصرف می کند ، آیا می تواند برای پیرچشمی از لیزر استفاده کند؟

پاسخ: اگر چشم نسبتا سالم و فشار چشم هم کنترل شده است قاعدتا نبایستی در استفاده از لیزر فمتوسکند برای پیرچشمی مشکلی داشته باشد.

v من 60 سال دارم و لکه زرد چشم من خراب شده ، دوبار هم تزریق کرده ام. آیا لیزر پیرچشمی مفید است؟

پاسخ: خیر! لیزر فوق وقتی فایده دارد که دید دور بیمار خوب و لکه زرد مرکزی بینایی سالم باشد. درغیراینصورت پول و وقت خود را تلف کرده اید.

v با توضیحاتی که داده شد فکر می کنم مورد خوبی برای انجام لیزر فمتوسکند باشم. آیا شما تضمین می دهید که عینک نزدیک را کنار بگذارم و دیگر برای مطالعه و کارهای نزدیک از عینک استفاده نکنم؟

پاسخ: در پاسخ شما چند نکته را باید ذکر کنم. اولا تضمین در طبابت معنی ندارد ، زیرا اثرات درمانی داروها و لیزر و ... در افراد مختلف متفاوت می باشد. لکن نتایج و اثرات درمانی را می توان توضیح داد. ثانیا در لیزر پیرچشمی نتایجی که تا کنون بدست آمده و در مقالات متعدد گزارش شده حدود 95% موارد موثر است و در 5% افراد اثری برای دید نزدیک نداشته است. ولی نابینایی و کاهش زیاد بینایی تا کنون گزارش نشده – عفونت گزارش نشده – آب مروارید و آب سیاه و شب کوری هم وجود ندارد. در ضمن در بعضی افراد دید نزدیک خیلی بهتر شده ، اما در بعضی شرایط ممکن است اشخاص نیاز به عینک نزدیک با نمره کمتر پیدا کنند. در مورد طولانی بودن اثر لیزر بعضی افراد فکر می کنند که دید نزدیک تا یکی دو سال خوب می شود و بعد دوباره برگشت می کند. خیر! گزارشاتی که تا کنون منتشر شده نشان می دهد که عود پیرچشمی پس از لیزر وجود ندارد و اثرات آن تا دو سال هیچ کاهش قابل توجهی پیدا نکرده است. البته نوع کار نزدیک هم فرق می کند. بعضی اشخاص ممکن است کارهای نزدیک ویژه مثل ساعت سازی و ... را انجام دهند ، یا حروف بسیار ریز که از روزنامه هم ریزتر است مطالعه کنند. ممکن است این افراد برای اینگونه کارها نیاز به عینک پیدا کنند. پس ، از لیزر نباید انتظارات غیر واقعی و معجزه آسا داشته باشیم

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت دکتر ارجمندی ، تاریخ انتشار -----، کدمطلب: -----، www.drarjomandi.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین