پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از ثبت بین المللی 69 اختراع مبتکران کشورمان با هزینه این صندوق خبر داد و تصریح کرد: 31 درصد از اختراعات ثبت شده نیز تجاری سازی شده است.

شعارسال: نصرت اله ضرغام روز جمعه با بیان اینکه تاکنون یکهزار و 108 اختراع برای ثبت بین المللی به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ارائه شده است، افزود: از حدود یک سوم این تعداد که برای ثبت از سوی این صندوق مصوب شده، تعداد 69 اختراع تاکنون در کشور آمریکا ثبت پتنت شده و 31 درصد از این تعداد نیز تجاری سازی و مابقی نیز فایل شده است.

وی ضمن اعلام آمادگی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای تقبل هزینه ثبت اختراعات بین المللی مبتکران و ایده پردازان کشور، دلیل این حمایت را میزان ارزش دارایی های فکری در دنیا ذکر کرد و گفت: اگر کشوری از دارایی های فکری بهره مند باشد می تواند ضمن اشتغالزایی، میزان GDP یا همان تولید ناخالص داخلی خود را تحت تاثیر قرار داده و آن را افزایش دهد.

ضرغام با بیان اینکه اکنون کشور آمریکا داری بالاترین دارایی های فکری در دنیا است و با این قابلیت از توان ایجاد 40 میلیون شغل برخوردار شده است، افزود: حدود 34 درصد رشد GDP این کشور مدیون دارایی های فکری است بنابراین ما نیز برای حمایت از مخترعین کشورمان، حمایت از اختراعات را در دستور کار داریم.

وی با تاکید بر این که تمام هزینه ثبت اختراعات بین المللی از سوی این صندوق پرداخت می شود و برای مبتکران رایگان است، گفت: هزینه ثبت اختراع بین المللی برای این صندوق از حدود 6 هزار دلار شروع شده و امروز به 10 هزار دلار رسیده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اضافه کرد: البته ما هیچ پولی از مخترع نمی گیریم و این به نوعی یک کمک بلاعوض به مخترع محسوب می شود، هم اینکه مخترع بتواند در افزایش دارایی فکری کشور سهم داشته باشد برای این صندوق کافی است.

وی با بیان اینکه بیشتر ثبت اختراعات بین المللی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از طریق کارگزار این صندوق در کشور آمریکا انجام می شود، گفت: ما اکنون در آمریکا و اروپا کارگزار داریم.

ضرغام در پاسخ به این که آیا صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای ثبت اختراع در ایران نیز کارگزار دارد یا خیر، گفت: در ایران نیز شرکت داریم اما اگر شرکت ایرانی بخواهد در آمریکا ثبت اختراع کند بایستی بخشی از کار را به شرکت آمریکایی بسپارد.

وی اضافه کرد: چرا که لایحه ثبت اختراع را شرکت آمریکایی طبق قانون این کشور بایستی تهیه کند و ما کمک کرده ایم شرکت های داخلی نیز پا بگیرند اما بخشی از کار را موظف هستند به شرکت های آمریکایی بدهند.

ضرغام همچنین با اشاره به اینکه صندوق صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از یک کارگروه پتنت نیز برخوردار است، افزود: به این ترتیب، اختراعاتی که بررسی می شود هیچکدام بر نمی گردد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: یکی از این اختراعاتی که از سوی این صندوق مورد حمایت قرار گرفته، امسال 12 میلیارد تومان قرارداد بسته است و برای سال آینده نیز پیش بینی 250 میلیارد تومان درآمد دارد.

وی همچنین از برنامه ریزی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای حمایت از ایده و اختراعات دانش آموزان و دانشجویان خبر داد و گفت: ما به سراغ دانش آموزان و دانشجویان رفته ایم که اختراعات آنها را هم ثبت کنیم.

ضرغام ادامه داد: حتی به سازمان منطقه ای اکو که 10 کشور در آن عضویت دارند، پیشنهاد کرده ایم هرسال یک جشنواره اختراعات و ایده پردازی بین دانش آموزان این کشورها برگزار شود و دبیرخانه آن نیز در ایران باشد و این جشنواره هر سال در یک کشور برگزار شود، چراکه این کار علمی و همچنین فرهنگی است.

وی همچنین یکی دیگر از اقدامات فعلی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران را که اکنون تحت مرکز نوآوری انجام می شود، تجاری سازی یافته های پژوهشی زیر نظر یک تیم به نام منتور متشکل از شرکت های سرمایه گذاری، محققان و ایده پردازان این صندوق، برشمرد و تاکید کرد که این در واقع، یک کمک نرم به پژوهشگران محسوب می شود.

ضرغام افزود: در واقع کسانی که ایده خلاقانه یا یافته های پژوهشی دارند برای حرکت به سمت تجاری سازی به این تیم که با بازار، کارآفرینی و دانشگاه آشنا هستند معرفی شده و تا یک مرحله کار تجاری سازی انجام می شود که در ادامه معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه کار را عهده دار خواهد بود، لذا ما به نوعی یک اکوسیستم بین پژوهش، فناوری، تجارت و محصول محسوب می شویم.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از سال 1382 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد و هدف اصلی از تشکیل آن، در واقع ایفای وظایف بنیاد ملی علم ایران بوده است.

این صندوق حمایتی اکنون با بیش از 26هزار عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مرتبط است و عمده فعالیت‌های آن در حوزه‌های حمایت از طرح‌های پژوهشی، پسا‌دکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نوآوری، انجام می‌گیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 6 بهمن 1396 ، کدخبر: 82808385 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Lord
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
0
0
کارهای خوبی در حال انجامه از جمله همین ثبت اختراعات در جهان اما این کارها تا کجا میتونه به اقتصاد دانش بنیان کمک بکنه؟ اصلا ما چقدر به اقتصاد دانش بنیان اهمیت میدیم؟
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین