سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
بررسی کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور از صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

شعارسال : لایحه بودجه 97 که از زمان ارسالش به مجلس از سوی دولت، پر سر و صدا ظاهر شده بود، بالاخره با گذشت بیش از یکماه و نیم از بررسی آن در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس آمد. بعد از گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 97، مخالفان و موافقان یک به یک پشت تریبون رفتند و از نقاط ضعف و قوت این لایحه گفتند.

علی اصغر یوسف‌نژاد که سخنگویی کمیسیون تلفیق را برعهده دارد، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور گفت: کمیسیون تلفیق ۳۲ جلسه با دولت و آقای لاریجانی برای بررسی بودجه برگزار کرد و ما در تمامی مصوبات خود شرایط اجتماعی جامعه را مدنظر قرار دادیم و دقت داشتیم که مصوبات ما چه پیامدهایی می تواند داشته باشد. همچنین تلاش کردیم ضربه‌ای به قشر ضعیف وارد نشود و مصوبات به نفع مردم و جامعه باشد.

یوسف‌نژاد شفافیت و انضباظ و نظارت را ملاک کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عنوان کرد و گفت: توجه به قوانین بالادستی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه ششم توسعه از جمله مواردی بود که تلاش کردیم در بودجه به آن توجه کنیم. همچنین در بررسی لایحه به سابقه بررسی لوایح بودجه نیز توجه داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین در تبصره ۱۲ لایحه بودجه تلاش کردیم به گونه‌ای عمل کنیم تا ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها و نظارت دیوان محاسبات بر نهادهای عمومی دولت را داشته باشیم. علاوه بر این سعی کردیم عدالت را در بخش‌های مختلف لایحه بودجه اعمال کنیم. یوسف‌نژاد در ادامه با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به اشتغال اختصاص دهد ولی ما به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی صلاح دیدیم که این رقم افزایش پیدا نکند. ولی رقم دیگری را برای دولت تعیین کردیم که از طریق آن ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد.

اما در ادامه جلسه نوبت صبح امروز مجلس ۷ موافق و ۷ مخالف کلیات لایحه بودجه به ایراد سخن پرداختند. موافقان شامل جلالی میرزایی، فرهنگی، بنیادی، ابطحی، سلیمی، زهرا سعیدی و فولادگر و موافقان کلیات لایحه بودجه در نوبت صبح مجلس فلاحت‌پیشه، داوود محمدی (نماینده قزوین)، فاطمهذوالقدر، کاظمی، مقصودی، سبحانی‌فرد و جعفرپور بودند که در جدول زیر به اظهارات آنها پرداخته شده است.

گفتنی است نمایندگان در جلسه نوبت عصر امروز بعد از شنیدن نظرات سه موافق و سه مخالف دیگر و توضیحات تکمیلی سخنگوی کمیسیون تلفیق و سنخگوی دولت ارد رای‌گیری خواهند کرد. در صورت رای مثبت به کلیات لایحه بودجه، مجلس بلافاصله وارد بررسی جزییات می‌شود.

اسامی نمایندگان/موافق یا مخالف

اظهارات

جلال میرزایی نماینده ایلام/مخالف

*اولویت‌ها نامشخص است و ما مشکلات جدی در کشور داریم. امیدوارم این بارش برف باعث نشود به بحران آب توجه نکنیم. کشور با خشکسالی و بحران مواجه است، مراجع بین‌المللی هم به این مسئله صحه گذاشتند اما روند بودجهریزی جهتگیری به سمت حل این مشکل نیست و منابع به نهادهایی داده میشود که خروجی کار آنها مشخص نیست.

*نگاه به عدالت اجتماعی در لایحه بودجه 97 ما را به یاد دولت گذشته میاندازد. بحث افزایش حقوق‏ها به طوری تدوین شده که باعث نارضایتی اقشار تأثیرگذار در جامعه همچون تحصیلکردگان، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و قضات میشود. در حالیکه در کشورهای برداشت از عدالت اجتماعی درست نیست. میتوان با صرفه جویی در هزینههای غیرضرور منبعی برای اقشاری همچون بیکاران تعریف می‏کردیم که مشکل دارند.

*اعتباراتی به دستگاهی دادیم که خروجی آن مشخص نیست مثلا براثی شورای نظارت بر صداوسیما 6 میلیارد بودجه درنظر گرفتند که سالی یک جلسه دارد. بنیاد سعدی 12 میلیارد تومان بودجه میگیرد در حالیکه در کشور مراسم‏های مختلفی برای سعدی شناسی برگزار میشد. در عوض اعتبار راه آهن ایلام 8 میلیارد تومان که قرار است شبکه ریلی را به مرکز یک استان وصل کند.

*بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی 40 میلیارد تومان تعریف شده که وقتی ریز می شویم می بینیم بودجه های مختلف برای موضوعات مختلف درنظر گرفته می‏شود. در حوزه اشتغال بودجه هدفمند نیست، تجربه بنگاههای زودبازده را تکرار میکنیم. اشتغال با تزریق پول امکان پذیر نیست بلکه باید نگاه را عوض کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده نماینده مردم اسلام آباد غرب/موافق

*اولین کاری که در تلفیق انجام شد، مخالفت با هر نوع گرانی در آینده بود. افزایش 50 درصدی قیمت حاملهای انرژی و افزایش مالیات در شرایط رکود اتفاق نمی‏افتد، البته این مسئله تا حدی منابع دولت را کاهش می‌دهد.

*اجازه استفاده ماهیانه دولت از مازاد افزایش درآمد از محل فروش نفت که در ذیل تبصره‏ای آمده بود، حذف شد و حتی کمیسیون تلفیق اجازه نداد دولت 10 هزار میلیارد تومان درآمد از فروش ارز نفتی داشته باشد.

*اصلاح رقم پیشنهادی دولت برای برداشت براساس ضرورت، تخصیص اعتبار برای طرحهای آبیاری تحت فشار، آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به مناطق زلزله زده و 65درصد برداشت از صندوق توسعه ملی برای پول تقویت بنیه دفاعی انجام شد.

*جدول 17 حذف شد، قبلا افراد حقیقی و حقوقی اعتباراتی می گرفتند. کمیسیون تلفیق تا جایی که توانست این روال را حذف کرد و دولت را موظف کرد گزارش هر کمکی به افراد حقیقی و حقوقی باید به مجلس داده شود. ضمن آنکه دیوان محاسبات بر بودجه نهادهای غیردولتی نظارت می کند.

*اصلاح معافیت مالیاتی، افزایش حقوق بازنشستگان، مقابله با فقر مطلق، ارتقای طرح سلامت، اعطای یارانه به نیازمندان از دیگر موضوعاتی است که در گزارش کمیسیون تلفیق وجود دارد.

*در موضع اوراق و اسناد می توان سقف را پایین آورد. البته ما با کمبود منابع در کشور مواجه هستیم و با همین روش اوراق می توان مردم را به حوزه توسعهای و عمرانی امیدوار نگه داشت. به کلیات رأی دهیم اما در بررسی جزئیات را بخش‏هایی از لایحه بودجه را اصلاح کرد.

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز /مخالف

*انتظار همگان از بررسی بودجه ایجاد تحول در کشور است و در برخی از کشورها، مجالس تنها به بررسی بودجه میپردازند و این به دلیل اهمیت بودجه است. لذا لازم بود اولویتهای کشور به درستی در بودجه منعکس میشد.

*آنچه مورد غفلت قرار گرفته کاهش حجم دولت است که نه تنها توجهی نشده بلکه متورم‌تر شده است و کمیسیون تلفیق هم آن را به رسمیت شناخته است.

* بخش کشاورزی مورد غفلت قرار گرفته و بیمه محصولات کشاورزی 1000 میلیارد کمتر شده است در حالی که در این یکسال به کشاورزان ضرر وارد شده است.

* در سال‌های اخیر پدیده غیر قابل قبولی به نام اوراق مشارکت و سوق دادن آن به سمت هزینه های جاری شکل گرفته است درحالی که قبل از این اوراق در مورد بودجه های عمرانی بود.

*توجه داشته باشیم برای بودجه قید سالانه ذکرشده است در حالی که ما برای سالهای بعد هم بودجه می نویسیم. امسال مشاهده می کنیم بخش قابل توجهی از بودجه امسال به پرداخت بدهی های سال های قبل اختصاص پیدا کرده است.

*در بخش یارانه ها تغییراتی به وجود آورده است در حالی که این تغییرات قابل قبولی نیست.

*مشکل صندوق ها و تامین اجتماعی موضوعی است که باید به آن توجه ویژهای میشد اما این امر صورت نگرفته است.

*مسائل عمرانی نکته مهمی است که باید در اولویت قرار می گرفته است. مسئولان نباید در مورد مسائل عمرانی و بودجه آن مانند اموال شخصی برخورد و در مورد آن تصمیم گیری کنند. لذا امیدواریم اصلاحاتی در این زمینه صورت بگیرد.

داود محمدی نماینده مردم قزوین/موافق

*پروژه‌های نیمه تمام عمرانی از مواردی است که اغلب نمایندگان با این پدیده روبه رو در حوزه های انتخابیه رو به رو هستند. در سال گذشته تنها 4 هزار پروژه مورد توجه قرار گرفته است درحالی که در لایحه بودجه 97 به این موضوع ویژه ای شده است.

* لایحه بودجه 97 توجه ویژه ای به اولویت های برنامه ششم داشته است که یکی از موضوعات مسئله آب است. بودجه 97 برای رفع مشکل اب نگاه خوبی داشته است.

*توجه به محیط زیست یکی دیگر از مواردی است که در لایحه بودجه 97 به آن توجه شده به ویژه در مورد ریزگردها است و همینطور مشکل بیابان زایی که در قزوین وجود دارد نگاه ویژه ای در لایه شده است.

*ساماندهی حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل و نقل ریلی که هم منطبق با سیاست‌های کلی نظام است و هم برنامه ششم توسعه انطباق دارد، از جمله نکاتی است که در بودجه به آن توجه شده است. مشارکت بخش عمومی در کنار بخش خصوصی از دیگر نکات برجسته بودجه است.

*حوادث غیر مترقبه در کشور ما یکی از مشکلات است که باعث شده درزلزله‌ها ما با تلفات بسیاری مواجه می شویم در این راستا لایحه بودجه به بافت های فرسوده توجه ویژه ای داشته است.

*با توجه به تهدیدات خارجی مسئله بنیه دفاعی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است که این موضوع نیز در لایحه بودجه دیده شده است تا توانایی برای مقابله ما افزایش پیدا کند.

*توجه به گردشگری از موارد اشتغال آسان است و این لایحه برای استفاده از این ظرفیت توجهاتی را داشته است.

*بحث انضباط مالی در بودجه و فقرزدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها از نکات برجسته‌ای است که باید به آن اشاره کنیم. در رابطه با جزئیات خصوصا نسبت به استان خودمان که ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات می دهیم، انتظارمان این است که ان‌شاءالله به همین نسبت به استان ما بازگردد.

محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر/مخالف

*جدول کمیسیون تلفیق دیشب چاپ شد و در کازیو نمایندگان قرار گرفت در حالیکه طبق قانون نمایندگان 10 روز باید وقت بررسی داشته باشند، آقای پزشکیان می گوید، پنجشنبه گزارش کمیسیون تلفیق چاپ شد اما این طور نیست. ضمن آنکه شنیدم این گزارش در کمیسیون تلفیق هم تصویب نشده است.

*شورای نگهبان پاسدار قانون اساسی باشد، این بودجه براساس کدام قانون تدوین است بنابراین خلاف اصل 52 قانون اساسی است چون خیلی مواد قانون برنامه توسعه در این لایحه اصلا دیده نشده، کجا شورای پول و اعتبار درباره لایحه بودجه نظر داده است.

*اگر بخواهیم با کلام مردم را سرگرم کنید یک حرفی است اما باید واقعیات را ببنیم. در 4 مورد درماندگی دولت و تعارض منافع را شاهد هستیم. مقامات دولتی عضو برخی هیأت مدیره شرکت ها هستند.

*قیمت هر دلار برایتبدیل به درآمدهای نفتی به ریال حدود ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شدهاست اما قیمت ارز امروز در بازار 4600 است، به این درآمد غیرشایسته می گویند.

*برخلاف صحبت ها بودجه عملیاتی نیست. به هزینه های جاری بیش از عمرانی توجه شده است، هزینه ها براساس نُرم ها نیست. دغدغه امروز کشور اقتصاد و معیشت محسوب می شود اما ردپای دقیقی از توجه به این مسئله در لایحه بودجه نمی توان دید. با چه برنامه ای ایجاد 980 هزار شغل محقق می شود؟

*واگذاری اوراق و انطباق لایحه بودجه با برنامه ششم داستان غم انگیزی است. کاهش وابستگی بودجه به نفت رعایت نشد که ناقض قانون برنامه ششم توسعه است. باید به بحث هایی که در بنده «ه» تبصره 5 لایحه بودجه درباره اسناد خزانه آمده، خیلی توجه کرد. اسناد خزانه برای بدهی است که آینده ایجاد می شود، نه آن بدهی که قبلا انجام شده است. ضمن آنکه در آن ربا هم وجود دارد و شورای نگهبان باید آن را برگرداند. رقم واگذاری اوراق را در لایحه بودجه 194 هزار میلیارد تومان درنظر گرفتند، یعنی کل بودجه بادکنکی است، کشور اوراق می شود با این اوراق. همین امسال سود اوراق واگذارشده سال گذشته گذاشتند.

*با 18 هزار میلیارد تومان کسری بودجه، باید فاتحه طرح تحول سلامت را خواند. نکته دیگر آنکه بی خود برای انتقال آب خزر اقدام نکنید، از خلیج فارس بیاورید.

علی کاظمی باباحیدری نماینده مردم اردل و فارسان/موافق

*نکات خوب در لایحه بودجه است نخست آنکه برخلاف نظر همکاران بودجه عملیاتی است. امیدواریم این روش را در سال های بعدی نیز داشته باشیم. ویژگی های شفافیت و شفاف سازی و انضباط مالی در لایحه بودجه است، کمیسیون تلفیق کار خوبی انجام داد.

*توجه به احیای بافت فرسوده در لایحه بودجه موجب رونق مسکن و اشتغال زایی می شود.

*موضوع پسماند و محیط زیست، حمل و نقل عمومی، اشتغال عشایر و روستاها، صادرات غیرنفتی، ذخیره آب، آبیاری تحت فشار، آبخیزداری و تقویت بنیه دفاعی از نکات مثبت لایحه بودجه سال 97 است و انشاءالله در جزئیات چکش کاری لایحه بودجه را انجام می دهیم.

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه/مخالف

*نظام مالي ما فربه و در حال تركيدن است. زماني كه از 73 هزار ميليارد تومان براي اشتغال،17 هزار ميليارد از بودجه عمراني برداشته مي شود آيا برخلاف اشتغال زايي نيست؟

*چاپ اوراق نيز مشكل ساز شده است و در بلند مدت آسيب جدي به كشور ايجاد كرده و باعث افزايش بدهي هاي دولت مي شود.

*تا برنامه مشخصي براي اشتغال ارائه نشود دولت قادر به اشتغال زايي نخواهد و اين وعده ها تنها اميدوار كردن مردم است. بايد روند سرمايه گذاري را تسهيل كنيم.در كشوري كه در برخي مواقع صدور مجوز سرمايه گذاري 18 ماه طول ميكشد، مشكل اشتغال حل نخواهد شد.

*سرمايه گذاران با سود تسهيلات 20 درصد سرپا نخواهند ماند. آقاي روحاني!بانك ها را ملزم كنيد كه از سودهاي بالا دست بردارند.

*و اما بحث شيرين يارانه ها! بدون اينكه بخواهيم بگوييم مشكل دولت است يا مجلس برنامه مشخصي از يارانه ها بدهيد تا افراد بدانند اگر از يارانه بگذرند،‌ برايش اشتغال ايجاد مي شود. من نميگويم واقعا يارانه ها قطع شود اما معتقديم كه دولت بايد بتواند برنامه منسجم براي يارانه ها ارائه دهد تا اين يارانه صرف اشتغال شود.

*حدود 80 درصد را ملي اعلام كردند و تنها 20 درصدش استاني هزينه مي شود. دليلش چيست؟ چرا اجازه نميدهيد بودجه به استان ها سرازير شود؟

*آموزش و پرورش و بنياد شهيد بودجه شان استاني شده است كه اين درست نيست. مگر مي شود در يك استان حقوق فرهنگيان پرداخت شود و در استان ديگر يك زماني زلزله بيايد و حقوق نگيرد؟

*دو خواهش از حضرت آقا در مورد پاداش پايان خدمت فرهنگيان و بحران آب داريم و از ايشان ميخواهيم در اين زمينه برداشت از صندوق توسعه ملي انجام شود.

رمضانعلي سبحاني فرد نماينده مردم سبزوار/موافق

*يكي از موارد اين لايحه براي رسيدن به اهداف تعريف شده اين است كه نسبت به سنوات گذشته تغييرات اساسي در ساختار بودجه ريزي مشاهده مي شود. درگذشته بودجه ريزي براساس چانه زني بود اما اين بار مبتني بر عملكرد و با نظارت بيشتري است.

*تغيير ديگر اين لايحه، كاهش رديف هاي متفرقه و ساماندهي رديف هاي اصلي و واگذاري تعداد زيادي از رديف ها به استان ها است. در اعتبارات سرمايه اي به بيش از 30 درصد رسيده است.

*محيط زيست، حمل و نقل ريلي ، توجه به ساماندهي بافت هاي فرسوده، ساماندهي حمل و نقل عمومي از اوليت هاي ديگر بودجه بودند. در شرايطي كه استكبار جهاني به دنبال بحران در منطقه است، به بنيه دفاعي در كشور توجه ويژه شده است.

حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان/مخالف

*اين مخالفت به معناي ناديده گرفتن زحمات دولت، سازمان بودجه و كميسيون تلفيق نيست. اما چند نكته موجب اعلام نظر مخالف من شد.

*ما به اين بودجه نمي توانيم،‌ بودجه عملياتي بگوييم. دو سوم ارقام بودجه از دسترس مجلس و نظارت مجلس خارج است. حدود 800 ميليارد تومان بودجه شركت ها و بانك ها است، من سئوال ميكنم چند نفر از ما توانسته ايم وارد اين ارقام شويم؟ درست است شركت هاي دولتي هستند اما چقدر ما فرصت مي كنيم به اين بحث وارد شويم؟

*دو سوم رقم هاي بودجه ما به بخش خارج از بودجه عمومي شركتها مي‌رود كه عملا به آن پرداخت نميشود. بيش از 400 ميليارد تومان بودجه دولت است و تنها 60 هزار ميليارد بودجه عمراني است. براين اساس چطور ميتوانيم كشور را توسعه دهيم؟

*ما تشكر مي#كنيم كه درآمدهاي مالياتي از درآمدهای نفتي بيشتر شده است اما بايد به ركود توجه و فرارهای مالياتي را پيدا كنيم.

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان/موافق

*بی شک بودجه پیشنهاد تلفیقی از نقاط قوت و ضعف است. نقاط قابل دفاع و لازم الاصلاح دارد. هدف موافقان و مخالفان نیز دستیابی به بودجه کارآمد است.

*با توجه به واقعیات و شرایط محیطی، اگر هر کدام نمایندگان می‌خواستند بودجه بنویسند چقدر با بودجه فعلی متفاوت بود؟ اگر کلیات لایحه بودجه رد شود و به کمیسیون تلفیق برگردد، چه تفاوتی با بودجه فعلی می کند.

*مأموریت بودجه چیست؟ پیش برد برنامههای توسعه، سیاست‏های ابلاغی رهبری و توجه به اولویت های همچون اشتغال و اقتصاد است.

*اگر صرف اقتصاد همه مشکلات را برطرف می کرد و آسیب های اجتماعی را از بین می برد، چرا در اقشاری که مشکلاتی مالی ندارد، آسیبهای اجتماعی مشاهده میشود. بنابراین توجهات فرهنگی در کنار توجهات اقتصادی ضرورت دارد.

*توجه به بازنشستگان، فرهنگیان، اقشار آسیب پذیر، نهادهای خودجوش و پرثمر فرهنگی مهم است. مالیات پلکانی، شفافیت مالی، احیای بافت فرسود، طرح تحول سلامت، حذف افزایش قیمت حامل های انرژی، پرداخت یارانه به سمت اقشار آسیب‏پذیر و توجه به بنیه دفاعی از جمله نقاط قوت لایحه بودجه 97 است. مخالفان محترم گزارش کمیسیون تلفیق بودجه نهایی نیست، امکان دارد و لازم است که نقاط ضعف لایحه بودجه را اصلاح کنیم.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار/موافق

*مشکلات اشتغال و فقرو همچنین مسائل زیست محیطی از مواردی است که مورد توجه این بودجه قرار گرفته است.

*از کمیسیون تالفیق گله مندیم که چرا به آموزش و پرورش آن طور که باید توجه نشده هر چند در موضوع افزایش حقوق‌ها و رفع مشکلات مدارس توجهات ویژه ای داشته است البته هنوز با واقعیت مطالبات معلمان و فرهنگی ها فاصله داریم.

*درخواست دارم به داد آموزش و پرورش برسیمقبل از انکه انها به حساب ما برسند.

*در لایحه بودجه 97 انضباط مالی بیشتر شده است. ما شاهد بودیم با وجود انکه در لایحه افزایش قیمت سوخت مطرح شده بود اما در کمیسیون تلفیق این امرصورت نگرفت.

* در بودجه تاکید شد پاداش پایان خدمت نباید بیشتر از 7 برابر حقوق باشد این درحالی است که پیش از این می دیدیم تا یک میلیارد هم پاداش پایان خدمت می گرفتند.

*در لایحه بودجه 97 به مسئله آبرسانی و آبخیزداری توجه و از محل صندوق توسعه ملی برای ان بودجهای در نظر گرفته شده است

*در بودجه 97 می بینیم که نرخ ارز شفاف سازی شده است.

*در بودجه توجه ویژه ای به طرح سلامت شده است. خیلی ها به دنبال این بودند که طرح شکست بخورد اما با پیش بینی اوراق مشارکت در جهت حمایت از این طرح تلاش شد تا از طبقه آسیب پذیر حمایت شود.

*افزایش وام اشتغال و ازدواج از محاسن این لایحه است که لازم است کمک شود این وام ها داده شود. افزایش 10 میلیون به 15 میلیون فکر خوبی است اما بانک ها با ضمانت های عجیب و غریب پدر مردم را درآورده اند.

*گرفتن مالیات ازش افزوده سلیقه ای شده دولت می خواست از افزایش نرخ سوخت و دو نرخی کردن ارز افزایش درآمد ایجاد کند که کمیسیون تلفیق راه های بهتری برای آن در نظر گرفت.

*کمیسیون تلفیق حقوق های نجومی را سامان دهی کرد به گونه ای که حقوق بالای 14 میلیون باید 35 در صد مالیات بدهند.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات/مخالف

*۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ در نظر گرفته شد که این مبلغ در بودجه سال قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان بود.

*۲۵ درصد از درآمد شرکت‌های دولتی، سرمایه گذاری نشده است. بودجه شرکت‌های دولتی نه در کمیسیون‌های تلفیق و نه در صحن علنی مجلس بررسی نمی‌شود و این بودجه بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که حتی یک ریال آن سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

*چرا در لایحه سراغ بنیاد شهید و آموزش و پرورش رفته‌اید؟ آیا این کار مقدمه خصوصی سازی آموزش و پرورش است؟ چرا کل بودجه عمرانی به استان‌ها داده نمی‌شود؟

* بودجه حاصل از درآمدهای نفت، گاز، برق و آب را بالغ بر ۱۰۲ هزار میلیارد تومان است اما این مبلغ در گزارش تلفیق بودجه ۸۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، چرا؟

*{با انتقاد از بودجه جاری کشور} در حالی که طبق قانون برنامه ششم سالی ۵ درصد از بودجه جاری کاسته شود، ولی سالی ۱۰ درصد به این بودجه اضافه شده و این در حالی است که بودجه عمرانی ۱۷ درصد کاهش یافته است.

*طبق پیشنهاد دولت ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات از تولید و مردم در سال آینده اخذ می‌شود. آیا با توجه به وضعیت اقتصادی، چنین درآمدی امکانپذیر است؟ آیا این مساله فشار مضاعفی بر مالیات دهندگان نخواهد آورد؟ آیا این کار موجب عمیق‌تر شدن اقتصاد زیرزمینی نمی‌شود؟

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر/مخالف

*امروز همه ما با نگرانی به ارزیابی بودجه خواهیم پرداخت،‌ بودجه برای شرایط سختی نوشته شده است که دور از واقعیت هم نیست.

*متاسفانه در بودجه امسال با كاهش درصد بودجه هاي عمراني آن را به اشتغال اختصاص ميدهيم كه امري كاملا متضاد است چون با افزايش بودجه عمراني خود به خود ،به اشتغال دست خواهيم يافت.

**چگونه دولت مي‌خواهد يارانه نزديك به 30 ميليون نفر را قطع كند كه اگر اين كار روي دهد مطمئنا تامين امنيت غذايي براي مردم ناممكن خواهد بود. در بودجه 97 هيچ راهكاري براي معوقات فرهنگيان و بازنشستگان در نظر گرفته نشده است.

*گسترش سياست مناسب اقتصادي با جهان و رونق صنعت توريسم از نكات مهم است كه در بودجه 97 به آن توجه نشده است،‌افزايش بار عوارض خروج براي مردم جالب توجه نيست.

*تا زماني كه سايه سياه سياست بر اقتصاد حاكم باشد با اين بودجه ره به جايي نخواهيم برد. قدرت اقتصادي مستقل و خارج از دايره حكومت ميتواند دايره فعاليت سياسي را به چالش بكشد.

*ما بايد استراتژي امنيت ملي جديدي را طراحي كنيم تا بتوانيم به رشد 8 درصدي مصوب برنامه ششم دست پيدا كنيم. شرط تحقق اين رشد دستيابي به بازار حداقل 100 ميلياردي صادرات است. امروز سهم ايران از تجارت جهاني تنها سه دهم درصد است.

*متاسفانه در بودجه 97 هيچ حكم اختصاصي براي حمايت از صنايع و معادن نداريم كه جاي سئوال دارد! در اين بودجه با كاهش سهم درآمدهاي نفتي راه جبران را از طريق ماليات پيگيري كرده ايم كه در شرايط ركود مي‌دانيم چه اتفاقي براي مردم رخ خواهد داد.جاي خوشحالي است كه براي اولين بار در ماليات ها نام آستان قدس و نهادي زير نظر رهبري درج شده است.

* به نظر ميرسد در بودجه 97 همچنان سهم خواص حفظ شده است در حالي كه يكي از موارد مورد اعتراض مردم بود. كل بودجه مراكز حوزوي،سازمان تبليغات و سازمان صدا و سيما به حدود 4هزار ميليارد تومان ميرسد و همزمان سهم سرانه دانش آموزي، سهم نوسازي مدارس، احداث راه و جاده به شدت كاهش يافته است. در مقام مقايسه بودجه سه دستگاه برتر و سه دانشگاه برتر كشور يعني دانشگاه تهران،‌شريف و اميركبير سر جمع 1400 ميليارد تومان است.

*آقاي روحاني بايد صداي نخبگان اقتصادي كشور را از ديوار ضخيم اطراف خود بشنويد، گرچه به دنبال اصلاح قيمت حامل هاي انرژي بوديد امانصف شدن يارانه نان را چگونه توجيه كنيم؟

*هر سال امكان انتشار اوراق به برخي از سازمان ها داده شده است كه به نظرم امري بيهوده است.

*از هيئت رئيسه ميخواهم با راهكاري مناسب نحوه تصويب بودجه شركت هاي دولتي را شفاف سازي كنند همه ميدانيم كه مجلس تنها در مورد 35 درصد بودجه بحث ميكند و 65 درصد ديگر بودجه،‌مواردي هستند كه اصلا در مجلس بحث نميشود در حالي كه بيشتر اختلاس ها در اين بخش روي مي دهد.

سيده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران/موافق

*صندوق توسعه ملي همواره به عنوان يك منبع براي نسل آتي در نظر گرفته ميشود كه در دورهاي گذشته برداشت هاي خارج از عرفي از آن صورت گرفت اما در اين بودجه 97 اين مسئله در نظر گرفت شد.

*در كميسيون تلفيق حمايت از طرح هاي اشتغال زا،‌حمل و نقل ريلي و اشتغال زايي مناطق مرزي كه از مسائل مهم حال حاضر است مدنظر قرار گرفت.

*در حال حاضر شاهديم كه شرايط اقتصادي كشور به گونه اي جهت دهي شده است كه مردم حتي در شهرهاي بزرگ نيز خط فقر را تجربه گرفته اند كه با توجه به برنامه دولت،‌در بودجه برنامه هايي خاصي براي طبقه ضعيف مدنظر قرار گرفت. عدالت مالياتي يكي از اين مباحث است كه هر چه درآمد بالاتر باشد،‌ ماليات هم بيشتر ميشود.

*در چالشي كه در تامين منابع بودجه اي كشور وجود داشت،‌دولت اقشار ضعيف را مورد توجه قرار داده است و حداقل حقوق را 18 درصد افزايش داد. در اين راستا حذف تدريجي يارانه افراد ثروتمند پيگيري شد.

*بازنشستگاني كه صندوق ها نتوانستند به آن ها كمك كنند،‌در بودجه فراموش نشدند، همسان سازي حقوق آنها با شاغلين نكته اي بود كه مدنظر قرار گرفته است.

*سهم زنان در نهادهاي مرتبط به حوزه امور زنان و... به شفافيت در بودجه لحاظ شده است به نحويه كه ميزان اعتبار معاونت امور زنان در مقايسه با قبل38 درصد رشد داشته است.در بودجه 97، تمركز بر انجام پژوهش هاي كاربردي با امور زنان است و همچنين شاهد اختصاص بودجه خاص به دانشگاه هاي مرتبط با بانوان هستيم.

*افزايش وام ازدواج به 15 ميليون يك گام مثبت براي جوانان است كه در بودجه 97 به آن توجه شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 8 بهمن 1396، کدخبر: 749993، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین