پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۲۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
در حالی که برخی بیمارستان‌ها تا تسویه حساب بیمار اجازه ترخیص نداده و به گروکشی برای دریافت کامل هزینه‌ها اقدام می‌کنند، سازمان نظام پزشکی و وکلا این اقدام را جرم و قابل پیگیری می‌دانند.

شعارسال:در حالی که برخی بیمارستان‌ها تا تسویه حساب بیمار اجازه ترخیص نداده و به گروکشی برای دریافت کامل هزینه‌ها اقدام می‌کنند، سازمان نظام پزشکی و وکلا این اقدام را جرم و قابل پیگیری می‌دانند.

چندی قبل خانواده‌ای در یکی از بیمارستان‌های دولتی صاحب 3 فرزند شد. سه قلوها دو دختر و یک پسر بودند که به دلیل نارس به دنیا آمدنشان، تیم پزشکی مجبور به نگهداری آنها در بخش مراقبت‌های ویژه شد.

نوزادان حدود دو ماه در بیمارستان بودند تا عاقبت روز ترخیص فرا رسید و زمانی که پدر نوزادان مقدمات بازگشت فرزندان و همسرش را به منزل فراهم می‌کرد با برگه ترخیص و تسویه حساب بیمارستان مواجه شد.

هزینه برای مردی که درآمدش تنها دستمزد کارگریش بود بسیار سنگین تمام شده بود بنابراین به بیمارستان اعلام کرد که توانایی پرداخت کامل هزینه را ندارد ولی این موضوع با مقابله واحد حسابداری و ترخیص مواجه شد

پدر این نوزادان ادعا کرد که سرانجام اعلام کردند با این بخشی که پرداخت کرده‌ای تنها می توانی دو فرزند دخترت را ترخیص کنی و پسرت تا تسویه حساب کامل نزد ما خواهد ماند همچنین در غیر این‌صورت نوزاد به بهزیستی واگذار خواهد شد.

پدر به هر دری زد تا فرزندش را به خانه و آغوش مادر بازگرداند ولی نتیجه‌ای حاصل نشد. پدر سه قلوها عاقبت با پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس و تماس با مسئولان این بیمارستان دولتی موفق شد نوزادانش را به آغوش مادر برساند. مسئولان بیمارستان ماجرای گرو کشی نوزاد را تکذیب کرده و اعلام کردند بقیه هزینه‌ها را دریافت نخواهند کرد ولی به راستی مسئولان بیمارستان‌ها اعم از خصوصی یا دولتی مجوز چنین اقدامی را دارند؟

*گروکشی بیمار برای تسویه حساب مصداق بازداشت بدون مجوز

در این زمینه ترک همدانی، وکیل پایه یک دادگستری به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: هیچ بیمارستان و مراکز درمانی مجوز گرو کشی بیمار تا زمان تسویه حساب را بر اساس قانون ندارد. درباره حقوق اطفال، گروگان گیری و بازداشت اطفال قوانین خاص خودش را داریم و موارد این چنینی مصداق نوعی بازداشت بدون مجوز است و عمل مجرمانه به شمار می‌رود.

وی افزود: حتی تهدید خانواده بیمار در چنین مواردی حتی اگر به صورت قطعی نیز چنین اقدامی انجام ندهند جرم به شمار رفته و نوعی عمل مجرمانه است.

محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با بروز چنین مواردی و در واقع گروگانگیری بیمار تا تسویه‌حساب کامل در بیمارستان‌ها گفت: از لحاظ اخلاقی و قانونی این مسئله درست نیست و نوعی تخلف به شمار می‌رود، البته چنین مواردی بسیار نادر است.

وی افزود: در مورد این نوزاد به دلیل اینکه در بخش‌ مراقبت‌های ویژه (ان آی سی یو) بوده و نوزادان نیز سه قلو بوده‌اند، هزینه‌ها بالاتر بوده ولی به طورکلی در چنین مواردی تخفیف داده شده و مددکاری بیمارستان نیز در موارد خاص اقدامات خاص را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی چنین مواردی را رصد می‌کنند، گفت: بیمارستان‌ها به هیچ عنوان اجازه گروکشی بیمار را برای تسویه‌حساب ندارند و شاید چنین مواردی شخصی بوده و تنها به صورت گفتمان باشد، البته موارد گفتمانی نیز تخلف به شمار رفته و قابل پیگیری از جانب وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه دستورالعمل‌ها در این زمینه به ویژه در بخش دولتی مشخص است، گفت: جدایی نوزاد از مادر از لحاظ قانونی و اخلاقی به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست و حتی گفتمان آن نیز تخلف به شمار می‌رود و مردم می‌توانند چنین مواردی را جهت پیگیری به وزارت بهداشت جهت پیگیری اعلام کنند.

* با تخلفات برخورد قانونی می‌کنیم

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در مورد تسویه حساب بیمارانی که از لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارند، اظهار داشت: به هیچ وجه موضوع گروگان‌گیری در بیمارستان‌ها را تأیید نمی‌کنم و از این اصطلاحات استفاده نمی‌کنیم؛ چرا که این مسئله وجود خارجی عینی ندارد و در بیمارستان‌های دولتی فرانشیز قانونی 5 درصد برای بیمه‌شده‌های روستایی و 10 درصد برای بیمه‌شده‌های شهری است.

وی گفت: اگر بیماری این مبلغ را نداشته باشد، به شرط اینکه مشخص شود فرد نیازمندی است از طریق مددکاری بیمارستان و کمیته امداد به او کمک می‌شود ولی اگر جایی ادعای گروگان‌گیری باشد، تخلف بوده و ما برخورد قانونی می‌کن

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار10بهمن 96،کدخبر: 13961012001202، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین