پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۷۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
با افزایش تنش‌های اقتصادی میان واشنگتن و پکن، احتمال می‌رود برخی از برندهای شناخته‌‌شده آمریکایی در این نبرد گرفتار شوند. از سوی دیگر اما اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی و تحریم آنها، می‌تواند به کاهش رقابت، تهدید شغل‌ها و در نهایت ضربه به اقتصاد چین منجر شود.

 شعارسال:با افزایش تنش‌های اقتصادی میان واشنگتن و پکن، احتمال می‌رود برخی از برندهای شناخته‌‌شده آمریکایی در این نبرد گرفتار شوند. از سوی دیگر اما اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی و تحریم آنها، می‌تواند به کاهش رقابت، تهدید شغل‌ها و در نهایت ضربه به اقتصاد چین منجر شود.

به دنبال روند چشم‌گیر و رشد اقتصادی سریع کشور چین، سال‌هاست که شرکت‌های آمریکایی، سر‌مایه‌گذاری در این کشور را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر، با افزایش تنش‌های اقتصادی میان واشنگتن و پکن، احتمال می‌رود برخی از برندهای شناخته‌‌شده آمریکایی چون اینتل، بوئینگ و اپل در این نبرد گرفتار شوند.

به نقل از سی‌ان‌ان مانی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا از اعمال تعرفه سنگین بر واردات پنل‌های خورشیدی چین خبر داده و دولت چین هم از این اقدام آمریکا ابراز نارضایتی کرده است.

به نظر می‌رسد، اگر با اعمال تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی، اقدامات تجاری دیگر هم صورت بگیرد، روابط بین دو کشور به زودی رو به وخامت بگذارد.

این در حالی است که دونالد ترامپ طی چند ماه آینده باید تصمیم نهایی خود مبنی بر در نظر گرفتن جریمه برای واردات آلومینیوم و فولاد از چین را اعلام کند.

روز چهارشنبه نیز ویلبر راس، وزیر تجارت خارجی آمریکا اعلام کرد، این کشور با سرقت مالکیت معنوی مبارزه خواهد کرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر ایالات متحده آمریکا، چنین اقداماتی را علیه چین گسترش دهد، پکن نیز به زودی درصدد تلافی بر می‌آید.

اسکات کِنِدی، تحلیل‌گر در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید: اگر چین قصد مقابله‌به‌مثل با آمریکا را داشته باشد، مبارزه تجاری سختی میان دو کشور در می‌گیرد.

مطالعه بیشتر:

آیا چین منصفانه بازی می‌کند؟

هنوز مشخص نیست چین کدام محصولات یا صنایع را در جنگ تجاری هدف قرار می‌دهد، اما به نظر می‌رسد این کشور، گزینه‌های بسیاری پیش رو دارد.

برخی از صنایع و شرکت‌های آمریکایی که ممکن است هدف چینی‌ها در این جنگ باشند، عبارتند از :

بوئینگ

بوئینگ قطعا نخستین هدف چینی‌ها در جنگ تجاری علیه آمریکا خواهد بود.

بر اساس داده‌های گمرکی چین، هواپیماهای غیرنظامی، مهم‌ترین صادرات آمریکا به چین محسوب می‌شوند.

ارزش معاملات برای فروش هواپیماهای آمریکایی به چین در سال‌های اخیر حدود ده‌ها میلیارد دلار بوده است.

اسکات کندی معتقد است، اگرچه ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود، بر واردات پنل‌های خورشیدی چین تعرفه گمرکی وضع کرده است، اما چین نیز الزاما بر پنل‌های خورشیدی تمرکز نخواهد کرد.

به گفته او، شاید پکن یک راه موثر برای واکنش مد نظر داشته باشد و آن هم خرید کمتر هواپیماهای بوئینگ و واردات بیشتر محصولات ایرباس باشد.

و این دقیقا همان چیزی است که گلوبال تایمز (Global Times)، یک نشریه دولتی در چین در سال ۲۰۱۶ درباره آن نوشت.

در مقاله این نشریه به رویکرد چین برای مقابله‌به‌مثل در جنگ تجاری علیه آمریکا و جایگزینی سفارش ایرباس با بوئینگ اشاره شده بود.

این امر می‌تواند خسارت‌های بسیاری را برای شرکت بوئینگ به همراه داشته باشد.

ارزش معاملات برای فروش هواپیماهای آمریکایی به چین در سال‌های اخیر حدود ده‌ها میلیارد دلار بوده است.

تولیدکنندگان سویا

یکی دیگر از صادرات کلیدی آمریکا به چین سویا است.

بر اساس داده‌های گمرکی چین، ایالات متحده آمریکا از دسامبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۱۷، حدود ۲۲٫۵ میلیارد دلار سویا به چین صادر کرده است.

به گفته تحلیل‌گران کاهش واردات سویا از سوی چین می‌تواند ضربه بزرگی برای آمریکا باشد.

اگر چین تصمیم بگیرد این محصول را از کشورهای دیگری وارد کند، به راحتی می‌تواند کشاورزی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.

تولید سویا صنعتی بزرگ در ایلینوی، آیووا، مینه‌سوتا، داکوتای شمالی، ایندیانا و میزوری محسوب می‌شود. و به گفته تحلیل‌گران کاهش واردات سویا می‌تواند ضربه بزرگی برای آمریکا باشد.

اپل

چین یک بازار بزرگ برای شرکت اپل است.

بر اساس داده‌ها، حدود ۷ درصد از محصولات اپل در کشور چین به فروش می‌رسد. با در نظر گرفتن دو کشور تایوان و هنگ‌کنگ، این رقم به ۱۹ درصد می‌رسد.

به گفته اسکات کندی، در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در چین با اپل رقابت می‌کنند. بنابراین شرکت اپل باید نگران جنگ تجاری میان دو کشور باشد.

سازندگان موبایل‌های چینی نظیر هواوی (Huawei)، اوپو (Oppo)، ویوو (Vivo) و شیائومی (Xiaomi) محصولاتی تولید می‌کنند که به اندازه محصولات اپل خوب است و تحریم محصولات اپل در چین می‌تواند این شرکت را دچار خسارت کند.

کوالکام (Qualcomm) و اینتل (Intel)

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نیمه‌رساناها در جهان است و از آنها برای محصولات الکترونیکی خود استفاده می‌کند.

اینتل در سال ۲۰۱۰ حدود ۲٫۵ میلیارد دلار در شهر دالیان چین سرمایه‌گذاری کرد.

بنابراین اعمال تعرفه برای نیمه‌رساناهای وارداتی از آمریکا -که عمدتا از دو شرکت کوالکام و اینتل صورت می‌گیرد- پیامدهای بدی برای آمریکا دارد.

بر اساس آمار، چین یک بازار بسیار بزرگ برای هر دو شرکت محسوب می‌شود و آنها زمان و انرژی بسیاری را برای ایجاد رابطه و حضور در بازار چین صرف کرده‌اند.

اینتل در سال ۲۰۱۰ حدود ۲٫۵ میلیارد دلار در شهر دالیان چین سرمایه‌گذاری کرد.

در ماه نوامبر نیز، کوالکام به عنوان بخشی از سفر دونالد ترامپ به کشور چین، از آغاز معاملات ۱۲ میلیارد دلاری با شرکت‌های چینی خبر داد.

آیا چین ریسک می‌کند؟

در سال‌های گذشته کشور چین برای اقدامات تلافی‌جویانه در زمینه تجارت، تمایل نشان داده است.

به عنوان مثال، زمانی که باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ تعرفه ۳۵ درصدی برای لاستیک‌های وارداتی چین وضع کرد، چین نیز به اعمال تعرفه برای اتومبیل‌های واردشده از آمریکا پرداخت.

اما از سوی دیگر، اعمال تعرفه برای محصولات آمریکا یک نوع قمار برای چینی‌ها محسوب می‌شود. این امر می‌تواند به کاهش رقابت، تهدید شغل‌ها و در نهایت ضربه به اقتصاد چین منجر شود.

به گفته تحلیل‌گران، تحریم بوئینگ از سوی چینی‌ها انحصار ایرباس را به دنبال دارد. این امر می‌تواند باعث شود قیمت‌ها بالاتر رفته و مدت‌زمان تحویل هواپیماها نیز افزایش یابد.

از سوی دیگر، اگر چین اپل را تحریم کند، تمام کارگرانِ چینیِ تولید این محصولات در داخل، مشاغل خود را از دست می‌دهند.

تحلیل‌گران همچنین می‌گویند، بعید است که چین واردات محصولات نیمه‌رسانا را کاهش دهد. چرا که چنین تصمیمی هزینه تولید صنایع الکترونیک را افزایش می‌دهد و کسب‌وکارها را به کشورهایی چون ویتنام و فیلیپین هدایت می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت تجارت نیوز،تاریخ انتشار10بهمن 96،کدخبر: 196429 ، tejaratnews.com www.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
چین اگه بخواد میتونه اقتصاد امریکا رو در طول یک سال فلج کنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین