سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
در طول دو دهه اخیر جنبش روان‌شناسی پوزیتیو پیشرفت‌های قابل توجهی را در حوزه علم شاد زیستن، توانایی‌های انسان و تقویت آن‌ها انجام داده است. از نظر این جنبش روان‌شناسان بهتر است به‌جای توجه صرف به بیماری‌های روحی به این پرسش پاسخ دهند که چه چیزی زندگی را قابل تحمل و ارزشمند می‌کند. تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که انعطاف روانی کلید رسیدن به شادی و خوش‌باشی بیشتر است. ما باید با آغوشی باز احساسات متنوع را تجربه کنیم.

شعار سال:  مترودروس حکیم، از پدران مکتب اپیکور بیش از دو هزار سال پیش گفت: «ما فقط یک بار به دنیا آمده‌ایم؛ نمی‌توان دوبار متولد شد و ضرورت ابدی این است که دیگر متولد نشویم. اما تو، گرچه صاحب فردا نیستی، خوشی را به دور می‌افکنی. به تعویق افکندن زندگی را فرسوده می‌کند و هر یک از ما می‌میریم بی‌آن‌که زمانی در اختیار داشته باشیم.»

امروز مارتین سلیگمن، پدر روان‌شناسی پوزیتیو، معتقد است که «شادمانی» یعنی تجربه مکرر احساسات مثبت نظیر شادی، ذوق و رضایت که با احساس معنا و هدف در زندگی همراه است. از ملزومات شاد بودن داشتن ذهنیتی روشن به زمان حال و خوشبینی به آینده است. مهم‌تر از همه، کارشناسان شادمانی بر این باورند که شادی احساسی ثابت، و غیر منعطف نیست و ما باید برای شادتر بودن تلاش و در نتیجه پیشرفت کنیم.

 بر اساس تحقیقات جدیدی که مجله علمی «The Conversation» چاپ کرده، انعطاف روانی کلید رسیدن به شادی و خوش‌باشی بیشتر است. به عنوان مثال، پذیرفتن و باز بودن به روی تجارب احساسی متعدد و توان تحمل دوره‌های ناراحتی می‌تواند به ما احساس سرشاری و معنای بیشتری ببخشد.

مطالعات نشان داده است که «نحوه واکنش ما به شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم بیشتر از خود اتفاقات بر شادی ما تأثیر می‌گذارند». تجربه‌های مقطعی استرس، غم و نگرانی به این معنا نیست که شاد بودن بلند مدت محال است.

بالغ شدن از درون سختی‌ها

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تجربه‌های سخت می‌توانند واقعاً برایمان مفید باشند. این مسئله بستگی به واکنش ما دارد. تحمل ناملایمت‌ها ما را مقاوم‌تر می‌کند و می‌تواند ما را به جایی برساند که برای زندگی خودمان تصمیم بگیریم؛ مثلاً شغلمان را تغییر دهیم یا بر مشکلی بزرگ چیره شویم.

تحقیقات روی افرادی که آسیب‌های روحی سختی را تجربه کرده‌اند نشان می‌دهد که همین تجربیات تغییر شگرفی را بعدها در آن‌ها ایجاد کرده است. تغییراتی که به بیان علمی «رشد پسا تروماتیک» نامیده می‌شود. افراد غالباً پس از مواجهه با دشواری‌ها، بیماری، یا رنج ناشی از فقدان یک عزیز، زندگی خود را پرمعناتر و شادتر توصیف می‌کنند.

شاد زندگی کردن، برخلاف احساس شادی که وضعیتی گذراست، چشم‌اندازی است که ما را به بلوغ و رشد و کسب معنای بیشتر رهنمون می‌شود. شاد زیستن یعنی اینکه بتوانیم انسان بودن خودمان را با تمام فراز و نشیب‌هایش بپذیریم، از احساسات مثبت لذت ببریم، و احساس درد و رنج خودمان را مهار کنیم تا استعدادها و قابلیت‌هایمان را عملی کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 10 بهمن 96، کد مطلب: 156344، www.etemaadonline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین