پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
سخنگوی وزارت بهداشت به شایعاتی درباره مرگ یک کودک در مناطق زلزله‌‌زده کرمانشاه پاسخ داد. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری گفت: در این مناطق مواردی که به پرسنل پزشکی مراجعه شده بود، مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند و اقدامات درمانی برایشان انجام شده است.

شعار سالسخنگوی وزارت بهداشت به شایعاتی درباره مرگ یک کودک در مناطق زلزله‌‌زده کرمانشاه پاسخ داد. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری گفت: در این مناطق مواردی که به پرسنل پزشکی مراجعه شده بود، مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند و اقدامات درمانی برایشان انجام شده است. اما اینکه کسی با تأخیر به پزشک مراجعه کرده باشد، موضوع دیگری است. باید توجه کرد در مدت 2‌ماه اخیر 5کودک در این مناطق به پزشکان حاضر در منطقه مراجعه کرده‌اند که 3موردشان در بخش بستری هستند و شرایط مناسبی دارند و به‌زودی ترخیص می‌شوند.

او با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده شرایط به‌گونه‌ای است که ممکن است مردم و کودکان بیمار شوند، افزود: شایعاتی که درباره فوت یک‌بیمار در فضای مجازی پخش شد، در واقع در آذرماه اتفاق افتاده بود و این کودک به‌دلیل اختلال ژنتیک مادرزادی فوت شده بود. به هر حال ما موظفیم ارائه خدمات مناسب را در مناطق زلزله‌زده داشته باشیم. بر این اساس از نظر تعداد پرسنل و تجهیزات در شهرستان سرپل ذهاب و مناطق مجاور بیش از گذشته تسهیلات فراهم کرده‌ایم؛ چرا که با وجود زلزله مشکلات بیشتر شده است. او در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا درباره وضعیت بهداشتی این مناطق از نظر داشتن حمام و سرویس بهداشتی گفت:‌ در این زمینه مسئولان تلاش‌های لازم را انجام می‌دهند و وزارت بهداشت در این حوزه 2 کار می‌تواند انجام دهد؛ یکی مشارکت‌طلبی از سایر دستگاه‌ها و دیگری بررسی آب و غذایی که در این مناطق توزیع می‌شود بر این اساس اگر آب و غذایی که در این مناطق توزیع می‌شود بهداشتی نباشد از توزیع آن جلوگیری می‌کنیم. هم‌اکنون در این مناطق شرایط بهداشتی مطلوب است و امیدواریم بهتر شود.

رتبه ما در امید به زندگی در میان 192 کشور در زمان انقلاب 110 بوده است. حریرچی با اشاره به شاخص مرگ‌ومیر زودرس در کشور گفت: در گذشته مرگ‌های زیر 50سال زودرس محسوب می‌شدند. همچنین تا دهه70 بیشتر مرگ‌ومیرهای ما زیر 70سالگی رخ می‌داد و 10 تا 20 درصد ایرانیان بالای 70 سال عمر می‌کردند؛ این در حالی است که هم‌اکنون با پیشرفت‌های بهداشتی 47 درصد ایرانیان بیش از 70سال عمر می‌کنند. این میزان در میان زنان 51درصد و در میان مردان 43درصد است.

360 هزار مرگ در سال95

حریرچی با بیان اینکه در سال 95بالغ بر 360هزار مورد مرگ در کشور داشته‌ایم، افزود: از این تعداد 219هزار مورد مربوط به مردان و 141 هزار مورد در زنان بوده است. همچنین از این تعداد 193هزار مورد یعنی 53درصدش قبل از 70سالگی رخ داده است که 124هزار موردش در مردان و 69هزار موردش در زنان بوده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توانیم مرگ‌های زیر 70سال را کاهش داده و امید به زندگی را به 80سال برسانیم، گفت: باید توجه کرد که روزانه در استان‌تهران 10الی 12هزار تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود که 30درصدشان یعنی بیش از 3هزار مورد از این تماس‌ها، مزاحمت تلفنی است. همچنین یک‌درصد آنها تماس‌هایی است که اطلاعات غلط به اورژانس می‌دهند. البته ما این موارد را از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری می‌کنیم، اما راه پیشگیری از این اتفاقات، ارتقای فرهنگ عمومی از طریق رسانه‌هاست. حریرچی با اشاره به میزان انرژی مصرفی خانوارهای ایرانی گفت: باید توجه کرد که بسته به فعالیت جسمانی، هر فرد مقداری انرژی نیاز دارد. حال بیش از 50 درصد ایرانیان بیشتر از میزان مورد نیازشان غذا مصرف می‌کنند. همچنین 20درصد ایرانیان مصرف انرژی مناسبی دارند و بیش از 20درصدشان هم به انرژی و کالری کافی دسترسی ندارند. ثابت ماندن یا افزایش تعرفه‌های پزشکی 97 سؤال دیگری بود که از قائم‌مقام وزیر بهداشت پرسیده شد و او گفت: طبق ماده‌9 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و مطابق سیاست‌های کلی نظام سلامت و اسناد بالادستی، تعرفه‌ها باید واقعی و مطابق با هزینه‌های تمام‌شده خدمات باشد. البته این موضوع مستلزم این است که موجب افزایش پرداختی از جیب مردم نشود. در عین حال این تصمیمات باید قبل از آغاز سال جدید اخذ شود تا منابع آن در بودجه دیده شود و تأکید می‌کنیم که این موارد باید طبق قانون انجام شود.

تنها 3 محصول تراریخته وارد کشور می‌شود

حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره سلامت محصولات تراریخته گفت: وزارت بهداشت سلامت این محصولات را بررسی می‌کند و اگر مشکلی نداشته باشند، به آنها مجوز می‌دهد. هم‌اکنون تنها 3محصول سویا، ذرت و کلزا به‌صورت تراریخته وارد کشور می‌شوند. او در پاسخ به سؤال دیگری درباره میزان بدهی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت، اظهار داشت: یکی از گلایه‌های ما از سازمان تأمین اجتماعی این است که میان مراکز خودش با مراکز وزارت بهداشت تفاوت قائل می‌شود. این در حالی است که نباید میان درمان مستقیم که از سوی مراکز تأمین اجتماعی ارائه می‌شود با درمان غیرمستقیم که از سوی وزارت بهداشت ارائه می‌شود، تفاوتی قائل شد. درست نیست که پرداخت‌های مراکز تأمین اجتماعی به‌روز باشد و فقط 45روز تأخیر داشته باشد اما در مراکز وزارت بهداشت تأخیرهای 10ماهه و 12ماهه را شاهد باشیم، این عادلانه نیست. حریرچی با بیان اینکه هم‌اکنون وزارت بهداشت 6هزار میلیارد تومان از تأمین اجتماعی طلب دارد، گفت: طبق گزارش‌های مقامات تأمین اجتماعی، هزینه درمان مستقیمی که در مراکز خودشان ارائه می‌شود، گران‌تر است. بنابراین نمی‌توان مطالبات یک گروه را پرداخت کرد اما درگروه دیگر حتی در پرداخت اصل حقوق‌شان مشکل ایجاد شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم‌قبول دفترچه بیمه سلامت در برخی مراکز درمانی، گفت: هیچ مرکز درمانی دولتی یا نهاد عمومی غیردولتی اجازه ندارد، دفترچه‌ای را قبول نکند؛ چرا که این موضوع جزو خطوط قرمز وزارت بهداشت است. تاکنون هم گزارشی در این زمینه نشده است ولی ممکن است برخی مراکز خصوصی در این زمینه تخلفاتی انجام دهند؛ البته در گذشته موارد قانونی درباره اخذ قرارداد اجازه‌هایی را به بخش خصوصی می‌داد، اما هم‌اکنون و در برنامه ششم توسعه این موارد سختگیرانه‌تر شده است. در عین حال باید توجه کرد کسانی که دفترچه بیمه رایگان دارند فقط باید در مراکز دولتی خدمت بگیرند و اگر بخواهند از سطوح بالاتر خدمت بهره‌مند شوند، باید 50درصد حق بیمه را که ماهانه 20هزار تومان است، پرداخت کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 10بهمن 96، کدمطلب:5696، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین