پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: پیش‌بینی‌ها از قبل نشان می‌داد که امسال، سال کم بارشی است اما منهای اقدامات جاری دولت، از سوی وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در این زمینه به جز چند هشدار، اقدام خاصی را ندیده ایم.

شعار سال: علی ابراهیمی در خصوص بحران آب، بیان کرد: پیش‌بینی‌ها از قبل نشان می‌داد که امسال سال کم بارشی است و تغییرات بارشی که تاکنون طی کرده‌ایم با پیش‌بینی‌ها همخوانی دارد و متاسفانه شرایطی که امسال با آن مواجه هستیم می‌توان گفت تاکنون بی‌سابقه بوده است. منهای اقدامات جاری دولت، از وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی اقدام خاصی در این زمینه دیده نشده است. اگر هم اقدامی انجام شده باشد، اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه به خاطر بارندگی‌های نسبتا مناسب در دو سال گذشته، آب پشت سدها نسبتا پایین نیست، گفت: با توجه به خشکسالی امسال باید به شکلی از قبل با پیش هشدارها وضعیت را به مردم اعلام کنند تا اگر در مصرف آب شرب و کشاورزی کنترل لازم صورت نگیرد، با مشکل مواجه خواهیم شد و حتی در صورت لزوم با افرادی که مصرف بی‌رویه دارند برخورد شود، چرا که آب اساسی‌ترین مایه حیات است.

این عضو کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که چه اندازه موضوع کم آبی در اولویت دولت قرار دارد؟ بیان کرد: در برنامه ششم پیشنهادی که دولت داده بود، بخش کشاورزی را با حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی تعریف کرده بود. اما تنها صرفه‌جویی بر روی کاغذ اجرا شدنی نیست بلکه باید منابع مالی را برای استفاده از روش‌های نوین فراهم کنیم. در بودجه ۹۷ نیز با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع مالی وجود دارد، از دید من تخصیص قابل توجهی داده نشده است که بتوانیم با آن در راستای راهبرد اهداف گام برداریم. اقدامات در راستای جهت‌گیری برای صرفه‌جویی در آب مناسب است، اما کند است.

وی افزود: اکنون بارش‌های سطحی ما کاهش یافته است. در بعضی از جاها که امکانش وجود دارد به منظور کشت دیم با فشار آوردن بر منابع آب‌های زیرزمینی کمبود آب را جبران می‌کنند. این امر ما را به آسیب‌های جبران ناپذیری می‌رساند. در بعضی از جاها غلظت آب به قدری بالا رفته که دیگر قابلیت استفاده در کشاورزی هم ندارد. اکنون ما نگران این هستیم که نبود آب به محدودیتی برای نگه داشتن کشاورزان بر سر زمین‌هایشان شود و مجبور شوند به مناطق پر آب کوچ کنند که این برخلاف توسعه متوازنی است که ما انتظار داریم.

ابراهیمی در خصوص لزوم جمع‌آوری آب‌های سطحی، بیان کرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی، صددرصد ضرورت دارد. آب‌های سطحی که به دریا می‌ریزد را ما می‌توانیم جمع‌آوری کنیم. هدر رفت آب‌های سطحی در کشور بالاست به قدری که می‌توان گفت ما با میزان بالای هدر رفت آب‌های سطحی، در حال از دست دادن خاک نیز هستیم. ما عضو کشورهای نیمه خشک هستیم و متاسفانه طبیعت با ما در این زمینه یار نیست. در خیلی از جاها ما می‌توانیم با استفاده از خاک‌ریزها حرکت آب‌های سطحی را کند کنیم تا میزان نفوذ آب به درون زمین افزایش یابد. شرایط در کشور مهیاست منتهی نیازمند یک برنامه و مطالعه کارشناسی است.

وی در پاسخ به این سوال که نسبت به سایر کشورها چه میزان در این زمینه عقب هستیم، بیان کرد: از نظر من در زمینه مدیریت آب‌های سطحی می‌توان گفت که تقریبا از همه کشورها عقب هستیم.

ابراهیمی در خصوص استفاده از طرح‌های نوین در حوزه آب، بیان کرد: به طرح‌های نوین وارد شده‌ایم اما متاسفانه حرکت‌مان در این زمینه کند است. می‌توان گفت یکی از دلایل عقب بودن از سایر کشورها نبودن شرایط مناسب است.

نماینده مردم شازند در خصوص اقدامات مجلس در این زمینه، گفت: مجلس در برنامه ششم اقدامات و تکالیف را به درستی تعریف کرده است و بخش دیگر به دولتمردان بر می‌گردد. مجلس در زمینه حفظ منابع آبی و به شکلی استفاده از روش‌های نوین، ابزار قانونی لازم را در اختیار دولت قرار داده است و اکنون دولت است که باید اقدامات لازم را انجام دهد.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه چرا به جای طرح انتقال آب از دریای خزر از دریاهای حوزه خلیج فارس استفاده نمی‌شود؟ بیان کرد: ورودی آب شیرین دریای خزر نسبتا بالا است و همچنین دریاچه خزر از نظر دسترسی به استان‌هایی مانند سمنان مناسب‌تر است. نمایندگان مجلس و به خصوص نمایندگان استان‌های شمالی همه مخالف هستند و این مخالفت به ابعاد اجتماعی مسئله بر می‌گردد. اما از نظر من نمی‌شود مقام‌های سیاسی در این زمینه اظهار نظر کنند و باید ببینیم که نظر کارشناسان در این زمینه چیست. ما جزء کشورهای نیمه خشک محسوب می‌شویم اما تاکنون در خصوص شیرین کردن آب چه از دریای خزر و چه دریاهای حوزه خلیج فارس اقدامات قابل توجهی را انجام نداده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا یک گروه محصولات استراتژیک تعریف نمی‌شود تا بخشی از آب در کشت میوه‌هایی که آب قابل توجهی را مصرف می‌کنند و در نهایت بدون استفاده باقی می‌مانند، صرف نشود؟ بیان کرد: در این زمینه همه چیز از نظر قانونی فراهم است و بستگی به تصمیم دولت دارد.

ابراهیمی در خصوص نقش امنیتی آب خاطرنشان کرد: از نظر من بحران آب جزء یکی از مسائل بسیار جدی و خطرناک است. به طور کلی می‌توان گفت که زندگی با آب جریان دارد و این موضوع با هیچ کس هم تعارف ندارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انرژی امروز، تاریخ انتشار 10 بهمن 96، کد مطلب: - ، www.iranenergy.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین