پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۷۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
برخلاف باور عمومی بیشتر اوقات در حق قم در بودجه اجحاف زیادی می شود رتبه استانی 23 ، بودجه سرانه و بودجه به درآمد قم در لایحه بودجه 97 دولت، تاییدی بر اجحاف در حق مردم قم و صرف مالیات مردم قم در بودجه استان های برخوردارتر از قم است.

شعارسال:  شاید بتوان گفت لایحه بودجه 97 یکی از جنجالی ترین بودجه های ارائه شده توسط دولت ها در طول انقلاب اسلامی بود که به دلیل وجود بندهایی در آن باعث نگرانی شدید مردم از گرانی و وضعیت معیشت شده بود لایحه ای که اصلا شبیه وعده های تبلیغات انتخابی رئیس جمهور نبود.

این مسئله باعث شد قبل از تصویب و اجرائی شدن این لایحه بازار تحت تاثیر قرار گرفته و برخی از اقلام ضروری افزایش قیمت داشته باشد که در نهایت منجر به اعتراضاتی شد که به حاشیه هم کشیده شد.

در نهایت نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه ۹۷ مخالفت کردند و این لایحه رای نیاورد، اما مجددا این لایحه رای آورد نمایندگان با 182 رأی موافق، 73 رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در مجلس به کلیات این لایحه رأی دادند، این رای موافق، پس از مخالفت روز یکشنبه وکلای ملت با کلیات لایحه که منجر به بازگشت آن به کمیسیون تلفیق و انجام اصلاحات در آن شد، به لایحه داده شد.به این بهانه نگاهی به سهم استان قم به عنوان شاهراه مواصلاتی 16 استان کشور و پایتخت تشییع جهان و یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین استان ها در کشور می اندازیم.

اجحاف بودجه لایحه 97 به قم

برخلاف باور عمومی بیشتر اوقات در حق قم در بودجه اجحاف زیادی می شود رتبه استانی 23 ، بودجه سرانه و بودجه به درآمد قم در لایحه بودجه 97 دولت، تاییدی بر اجحاف در حق مردم قم و صرف مالیات مردم قم در بودجه استان های برخوردارتر از قم است.

دلایل امر:

-عدم وجود شبکه قم در بدنه دولت

- اولویت و علاقه به مسایل سیاسی در قم تا علاقه استانی

- رتبه اول بودجه استان معاون سازمان برنامه بودجه همراه با رتبه بالای سایر استان های فراکسیون زاگرس مجلس به ریاست رییس کهکیلویه ای و بویراحمدی کمیسیون بودجه مجلس شواهدی بر تاثیر لابی و قدرت افراد استانی است.

- لازم است نمایندگان قم با توجه به فضای حاکم بر مجلس و دولت که لابی نقش مهمی دارد اقدام به تشکیل شبکه و اتاق فکر قم نمایند.

- لازم است استان قم در ردیف استانهای محروم قرار گیرد تا وضع بودجه اش بهتر شود.

قرار گرفتن در استانهای محروم برای قم با وضعیت اقتصادی پایین مردم بیکاری و کمبود امکانات آن از استان هایی نظیر چهارمحال و بختیاری که آب و کشاورزی گسترده و دو شرکت فولادی و سه شرکت پتروشیمی و شهرکهای صنعتی گسترده دارد بیشتر مصداق دارد.

- لازم است رسانه ها از نمایندگان قم پیگیری این اجحاف و رفع آن در جریان تصویب بودجه باشند و حتی از وزیر اقتصاد از این تبعیض بودجه ای سوال و استیضاح شود.

لازم به ذکر است مهمترین معیار مقایسه کل بودجه نیست بلکه معیار بودجه تقسیم بر جمعیت است، به طور مثال به هر چهارمحال و بختیاری 2.200 و به هر قمی 800 اختصاص داده شده است.

بُعد معیار و مقایسه مهم دوم بودجه به درآمد استان برای کشور یعنی مالیات است در حال حاضر نقش مالیات خیلی بیشتر از نقش نفت شده است .

سهم قم از طرح های ملی صفر است

از طرفی طرح های ملی هم است که سهم استان قم صفر است و هیچ طرح ملی فولاد، پتروشیمی، صنعت و کشاورزی که برای بقیه استان ها در نظر گرفته شده برای قم در نظر گرفته نشده است.

قم را باید با استان های جدید مقایسه کرد زیرا قم نه پتروشیمی نه فولاد دارد، یعنی در سه معیار مقایسه استانی بودجه سرانه، بودجه به مالیات و درآمد و طرح های ملی در حق قم اجحاف شده است.

در میان استان‌هایِ تَهِ جدولی، خراسان شمالی و جنوبی، یزد ،ایلام، قم، زنجان، سمنان و قزوین دیده می شوند که در صورت تصویب بودجه سال 97 از سوی مجلس شورای اسلامی باید مُحتاط و دست به عصا حرکت کنند، زیرا بودجه تعریف شده برای آنها به میزانی نیست که بتوان در عرصه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی عمرانی و...گام برداشت.

با توجه به اینکه پروژه های عمرانی زیادی در قم نیمه تمام مانده و قم پایتخت پروژه های نیمه تمام عمرانی است در صورت محدود بودن بضاعت مالی، امکان پیشبرد بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها وجود نخواهد داشت.

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: اولویت این استان، اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، امیدواریم که مابقی پروژه‌های نیمه تمام استان قم، سال آینده و سال‌های بعدی به بهره برداری برسد، تمام پروژه‌ها در استان فعال است، گرچه که شاید سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها کم باشد.

در این زمینه سید حسن رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم اظهار داشت: ۷۱ هزار پروژه عمرانی ناتمام در کشور وجود دارد که سهم قم از میزان پروژه‌های عمرانی ملی و استانی ۷۰۰ مورد است.

وی گفت : ۶۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کل پروژه‌های عمرانی در کشور لازم است که ۱۵ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم بیان داشت : امسال فقط ۱۰ درصد دولت رشد هزینه‌ای داشته در حالی که در سال‌های گذشته این میزان به طور میانگین ۲۰ درصد بوده است. مشخص است که بودجه سال ۹۷ منقبض است و اگر مشارکت بخش خصوصی نباشد دولت نمی‌تواند اعداد و ارقام قابل توجهی را پرداخت کند.

رضوی تصریح کرد: دولت بنا دارد پروژه جدیدی را شروع نکند و تکمیل پروژه‌هایی که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به اهمیت استان قم و وجود بافت های فرسوده حاشیه نشینی در قم که سال هاست حل نشده می بهتر است استان قم را جز استان های محروم قرار دهند تا حداقل سهم بیشتری از بودجه نصیب قم و پروژه های استانی و ملی نیمه تمام آن شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انقلاب نیوز، تاریخ انتشار 11 بهمن 96، کد مطلب: 505739، www.enghelab-news.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
واقعا خیلی ظلمه که مردم فکر میکنن به قم خیلی خیلی رسیدگی میشه در صورتی که توی بودجه جزو استان های محروم قرار میگیره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین