پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
آزار و اذیت دیگران و اطرافیان معمولا از دوران مدرسه آغاز می‌شود و همیشه فرد و یا افرادی بوده‌اند که به دلیل قد، هیکل و جسارت و عوامل چندی دیگر که البته داشتن هیکلی بزرگ‌تر غالبا اصلی ترین دلیل آن است، دیگران را مورد آزار و شکنجه جسمی و روحی قرار می‌دادند و مدیران و کارکنان مدارس بیشترین دردسر خود را برخورد با چنین ناهنجاری‌هایی می‌دیدند.

شعارسال : آزار و اذیت دیگران و اطرافیان معمولا از دوران مدرسه آغاز می‌شود و همیشه فرد و یا افرادی بوده‌اند که به دلیل قد، هیکل و جسارت و عوامل چندی دیگر که البته داشتن هیکلی بزرگ‌تر غالبا اصلی ترین دلیل آن است، دیگران را مورد آزار و شکنجه جسمی و روحی قرار می‌دادند و مدیران و کارکنان مدارس بیشترین دردسر خود را برخورد با چنین ناهنجاری‌هایی می‌دیدند.

قلدری سایبری را توهین و تخریب فردی در گروه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، پخش شایعات در مورد افراد، محروم کردن فردی از حضور در گروه‌ها و شبکه‌های مجازی و تشویق دیگران به عدم توجه به فردی خاص تعریف کرده‌اند.

قرنطینه مجازی علاوه بر تاثیرات مخرب بر روان فرد تحریم شده می‌تواند بر زندگی و شغل افراد هم اثرات زیان باری داشته باشد و به پیوست، جامعه را در دراز مدت دچار خسران و تباهی خواهد کرد که بهتر است امروز با علم به معایب و خطرات رفتار خود شیوه درست برخورد در شبکه‌های مجازی را فرا بگیریم.

اما قلدری سایبری یک تفاوت بارز با قلدری فیزیکی در جامعه و مدرسه دارد که بسیار حایز اهمیت است و آنان که در محیط‌های مجازی سرانگشتان قَدَری دارند، در دوران مدرسه و بر کوی برزن هیکل‌های ریز و لاغر اندامی داشته‌اند و در ادبیات روان‌شناسی در حال جبران نقصان دوران نوجوانی هستند که بیشتر مورد آزاو اذیت بودند تا اینکه قدرت قلدری داشته باشند.

با دقت در رفتارهای این افراد بیشتر آنان مورد تعرض دوستان و همکلاسی‌های تنومند خود قرار گرفته‌اند و عامل به دستورات یک همشاگردی زورگو بوده‌اند و امروز که دیگر برخورد‌ها فیزیکی و حضوری نیست از خجالت خود و دیگران در می‌آیند، خود را از زیر بار فشار روانی کوچک بودن نجات می‌دهند و دیگری را به سخره گرفته و یا اهانت می‌کنند تا جبران روزهای سخت مدرسه را تلافی کرده باشند.

عقده حقارت (inferiority complex) در این افراد شکل گرفته است و جز با مراجعه به روان پزشک مشکل بتوان آنرا درمان کرد و از میان برداشت و برای حل این مشکل بهترین شیوه‌‌ همان معاینات بالینی و معالجات تخصصی روان پزشکی است. البته این مشکل در جامعه ما چندان بزرگ نیست و به دلیل تازگی شبکه‌های اجتماعی و عدم آموزش این فضا در سطح مدارس شاید کمی طبیعی جلوه کند (اگرچه توهین هتک حرمت هرگز موضوع عادی نیست) تا زمانی که فرهنگ درست استفاده از شبکه‌های مجازی و ارتباطی شکل بگیرد و دیگر اینکه موضوع مورد اشاره اصلا عمومیت ندارد و چه بسیار افراد بزرگواری که علیرغم داشتن چثه کوچک آن میزان بزرگ هستند که جهانی لب به تحسین باز می‌کنند و چه بسیار تنومندانی که انسانیت را شرمنده کرده‌اند!

روی سخن این وجیزه با‌‌ همان چند مورد استثنایی است که همیشه وجود داشته‌اند و دارند و هرگز نمی‌توانند به قاعده پهلو بزنند و امیدواریم بتوانیم در با همفکری و همدلی تدبیر کنیم و به درمان آنان همت کنیم و مهم‌تر آینکه مسئولین باید فضای نقد را برای دلسوزان و منتقدین فراهم کنند تا آنان با ادبیاتی مناسب مشکلات را به سمع خوانندگان برسانند که اگر چنان نشود دیگرانی غیر متخصص با کمی شدت و حدت فضای جامعه را ملتهب می‌کنند و ادبیات شلم شوربا می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از سایت گیل نگاه، تاریخ انتشار ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، کد مطلب: 10016: www.gilnegah.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین