پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۸۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
استاندار آذربایجان غربی از افتتاح 451 طرح عمرانی و تولیدی در آذربایجان غربی همزمان با دهه فجر خبرداد.

شعار سال: محمدمهدی شهریاری در تشریح برنامه‌های دهه فجرافزود: همزمان با دهه فجر امسال 451 طرح عمرانی و اقتصادی با شش هزار و 600 میلیارد ریال هزینه در جای جای این استان به بهره برداری می‌رسد که 396 طرح از این تعداد عمرانی و 55 طرح دیگر تولیدی و صنعتی است.

وی با بیان اینکه همزمان با دهه فجر سال جاری، 83 طرح با سه هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده در استان کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: مجموع اعتبارات طرح‌های افتتاحی و کلنگ زنی در دهه فجر امسال به نه هزار و 930 میلیارد ریال می‌رسد که رقمی قابل توجه در راستای توسعه استان به شمار می‌رود.

شهریاری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از جمله استان های کم برخوردار کشور در بهره مندی از نعمت گاز طبیعی است، ادامه داد: در حال حاضر 127 روستای این استان در آستانه بهره مندی از گاز طبیعی است.

به گفته وی، طرح گازرسانی به 273 روستا در دست اجرا بوده و گازرسانی به 450 روستا نیز در حال مطالعه است که با اضافه‌شدن این روستاها، شاخص بهره مندی از گاز طبیعی بسیار بالاتر از میانگین کشوری خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر میزان بهره مندی از گاز طبیعی در روستاهای آذربایجان غربی کمتر از 50 درصد و بسیار پایین تر از متوسط کشوری است.

وی از اتمام طرح عمرانی و ریل گذاری راه آهن مراغه ارومیه خبر داد و افزود: این طرح اوایل اسفند سال جاری به شرکت رجا واگذار شده و از اوایل سال آینده نیز بخش مسافری آن راه اندازی می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهتمام ویژه وزارت راه و شهرسازی و مدیریت استان برای بهبود وضعیت راه‌های روستایی به ویژه در مناطق محروم اضافه کرد: در سال آینده با مشارکت 50 درصدی وزارت راه و شهرسازی و 50 درصدی استانداری، 800 کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شود.

شهریاری همچنین آذربایجان غربی را یکی از استان‌های دارای نقاط حادثه خیز زیاد و تلفات قابل توجه جاده‌ای دانست و اظهار کرد: در سال آینده 20 نقطه حادثه خیز در استان ایمن سازی می‌شود که حدود نیمی از کل نقاط حادثه خیز را در بر می‌گیرد.

وی آذربایجان غربی را استانی ترانزیتی عنوان کرد و با بیان اینکه راه های استان استاندارد لازم را ندارد که برای حل این مشکل، برنامه ریزی‌های لازم برای استفاده از اعتبارات دولتی در کنار فاینانس داخلی و خارجی انجام شده است، بیان کرد: در این راستا 70 کیلومتر مسیر رازی - خوی به عنوان یکی از راه‌های تاثیرگذار ترانزیتی آذربایجان غربی با استفاده از یکهزار و 400 میلیارد ریال فاینانس خارجی احداث می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سهم 2.25 درصدی استان از مساحت کشور، از وجود 12 درصد معادن فلزی ایران در این استان خبر داد و گفت: با وجود این ظرفیت قابل توجه، کار خاصی در این خصوص صورت نگرفته و تنها پنج هزار اشتغال در این بخش ایجاد کرده‌ایم؛ در حالی که این رقم می‌تواند به بیش از 50 هزار نفر اشتغال مستقیم ارتقا یابد.

وی شروع طرح‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف در آذربایجان غربی را منوط به اتمام مطالعات آمایش سرزمین استان دانست و اضافه کرد: این طرح می‌تواند در شناساندن ظرفیت‌های بالقوه استان، نیازها، ظرفیت‌های بالفعل و همه موارد مربوط به استان کمک کار مسئولان و سرمایه گذاران باشد و باید در سریع ترین زمان ممکن به اتمام برسد.

وی رتبه درآمد آذربایجان غربی را در بین 31 استان کشور، 26 اعلام کرد و ادامه داد: با ظرفیت و ثروت‌های قابل توجه این استان، این درآمد سرانه قابل قبول نیست.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم استان، واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است ولی بخش مهمی از این واحدها حتی با تزریق اعتبار نیز امکان ادامه کار ندارند.

شهریاری بیان کرد: اکثر واحدهای مشکل دار از تکنولوژی فرسوده استفاده می‌کنند و از فناوری روز برخوردار نیستند که کمک اعتباری و تسهیلاتی به این افراد برای هیچ کس مقرون به صرفه نیست.

وی مصوبه 300 هزار میلیارد ریالی برای اعطای تسهیلات راه اندازی دوباره واحدهای راکد در کشور را یادآوری کرد و افزود: مصوبه‌های لازم برای ارائه بخشی از این تسهیلات در قالب وام‌های حوزه اقتصاد مقاومتی در استان انجام شده ولی برخی از بانک‌ها در این خصوص خوب عمل نکرده‌اند که در حال حل این مشکل هستیم.

شهریاری در خصوص دریاچه ارومیه اظهار کرد: نگرانی دریاچه ارومیه یک نگرانی ملی است و دولت تدبیر و امید تمام توان خود را برای احیای این دریاچه به کار بسته است که استفاده بی حد از آب در بخش کشاورزی یکی از عوامل مهم خشکی دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: میزان مصرف در این بخش هنوز بسیار زیاد است و با وجود الزام ستاد احیا برای کاهش هشت درصدی مصرف آب در این بخش در سال‌های گذشته، قدمی در این خصوص برداشته نشده است.

وی از وجود 60 هزار هکتار باغ سیب به عنوان یک محصول کشاورزی آب بر در حوضه دریاچه ارومیه در استان خبر داد و گفت: در کنار مصرف آب زیاد، راندمان این باغ ها نیز بسیار کم است و طبق استانداردهای بین المللی باید از این میزان باغ بیش از سه میلیون تن سیب برداشت شود، در حالی‌که میزان تولید تنها 1.3 میلیون تن است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در صورت کاهش هشت درصدی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه از محل ارتقای راندمان و بهبود کشت می‌توان سالانه 250 میلیون مترمکعب آب به دریاچه تزریق کرد.

وی میزان آب دریاچه ارومیه در دی ماه امسال را حدود 1.5 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این دریاچه در کمترین سطح خود در سال 93 حدود نیم میلیارد مترمکعب آب داشت و بر خلاف برخی گفته‌ها در دی ماه امسال در کمترین میزان خود نبود.

وی از سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی دولت در طرح انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: تونل مربوط به این طرح 40 کیلومتر طول دارد که برای اتمام آن، 10 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با اتمام کار این تونل تا سه سال آینده، سالانه 650 میلیون مترمکعب آب به دریاچه می‌ریزد، اظهار کرد: در صورت اتمام همه طرح‌های انتقال و احیا و همچنین بهبود راندمان بخش کشاورزی، سالانه دو میلیون مترمکعب آب به دریاچه می‌ریزد.

وی بخش گردشگری را یکی از بخش‌های مهم توسعه ای آذربایجان غربی برشمرد و بیان کرد: در این بخش نیز نقصان‌هایی با وجود ظرفیت بالقوه وجود دارد که برای توسعه باید از آنها بهره ببریم و در این باره نیز باید از سرمایه گذاران حمایت کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 12 بهمن 96، کد مطلب: 96111206933: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
خب خداروشکر هرچی میاد داریم خبرای خوشی راجب دریاچه ارومیه می شنویم...خداکنه تداوم داشته باشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین