پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۹۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
فرانسه در نخستین اقدام پس از فشارهای اخیر دولت آمریکا علیه کشورهای اروپایی برای پیوستن به واشنگتن در زمینه زیر پا گذاشتن برجام، اعلام کرد که یک خط اعتباری یک و نیم میلیارد یورویی برای شرکت‌های ایرانی باز خواهد کرد.

شعار سال: به‌دنبال تهدیدهای آمریکا، بانک دولتی بی‌پی‌آی فرنس (BpiFrance) اعلام کرد که خط اعتباری یک و نیم میلیارد یورویی برای تسهیل مراوده تجاری با شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک ایرانی باز خواهد کرد. این خط اعتباری در عین خودداری از نقض تحریم‌های آمریکا، به مشتریان ایرانی کالاهای فرانسوی خطوط اعتباری یورو پایه اعطا خواهد کرد.

اقدام این بانک فرانسوی، با توجه به قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران انجام شده است؛ به طوری که نه این بانک عضو آمریکایی دارد و نه به دلار با ایرانی‌ها تعامل خواهد کرد و به این دلیل دست آمریکا برای جریمه کردن این بانک بسته خواهد بود.

بانک‌های فرانسوی پیشتر به‌دلیل روابط اقتصادی با ایران از سوی آمریکا به پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم شده‌اند. در سال 2014 بانک بی‌ان‌پی پاریبا نه میلیارد دلار جریمه شد. به‌دنبال این موضوع بسیاری از بانک‌های اروپایی از کار کردن با ایران خودداری کرده‌اند. اما اکنون که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خلاف قطعنامه سازمان ملل متحد درصدد برهم زدن برجام و نقض قوانین بین‌المللی و تعهدات کشورش در برجام است، به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا در صدد رویارویی با زورگویی ترامپ و اتخاذ راه حل‌هایی برای مقابله با اقدامات یکجانبه واشنگتن است.

علاوه بر خطوط اعتباری یوروپایه، فرانسه که گفته می‌شود از ماه می یا ژوئن (اردیبهشت-خرداد 1397) به بعد به شرکت‌های ایرانی طرف معامله با پاریس اعطا می‌شود، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران پیشتر از نهایی شدن 12 میلیارد دلار قرارداد فاینانس به‌دنبال توافق هسته‌ای خبر داده بود.

می‌توان گفت که تصمیم فرانسه پاسخی دندان شکن به رفتارهای ساختارشکنانه ترامپ درباره برجام به حساب می‌آید و با توجه به اینکه قبل از فرانسه، آلمان و ایتالیا و اسپانیا نیز کارهای مشابهی را انجام داده‌اند و اینکه بریتانیا هم احتمالا یک خط اعتباری با پوند انگلیس بخواهد باز کند، مجموع این اقدامات نشان می‌دهد پاسخ اروپایی‌ها به تقاضای ترامپ چیست.

این تصمیم فرانسه قبل از سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران و همچنین سفر احتمالی رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران در اواسط بهار، معنی و مفهوم بیشتری خواهد یافت. در حالی که رسانه‌های آمریکایی در چند هفته اخیر تلاش می‌کردند این ذهنیت را ایجاد کنند که اروپایی‌ها به‌ویژه فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها با واشنگتن همراه هستند و در صورتی که ایران به نشستن مجدد پای میز مذاکره تن ندهد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را اعمال خواهند کرد.

فرانسه با این تصمیم خود به آمریکا نشان داد که می‌خواهد به تعهدات خود در برجام عمل کند و حاضر نیست زیر بار زور گویی‌های واشنگتن برود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 13 بهمن 96، کد مطلب: 343485: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
بیشترین ضرر رو از تحریم ایران همین کشور های اروپایی مانند فرانسه کرده بودن
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین