سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی معتقد است، در صورتی که از گذشته فکری جدی برای توسعه قطار‌های حومه‌ای و افزایش استفاده از آنها صورت می‌گرفت امروز بسیاری از بحران‌های برفی اخیر به وجود نمی‌آمدند.

شعار سال: به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده تصریح کرد: متاسفانه ما تا زمانی که بحرانی به وجود نیاید کمتر به دنبال پیشگیری آن بر می‌آییم. این در حالی است که تنها در صورتی که ما از سال‌های دور به فکر توسعه قطار‌های حومه‌ای می‌بودیم، می‌شد بسیاری از نیاز مردم برای جابه‌جایی در طول این روز‌ها را به وسیله ریل مدیریت کرد. وی با بیان اینکه حمل‌ونقل در کشور ما خودرو محور است و حتی این روند تشدید نیز می‌شود، گفت: با افزایش تعداد خودرو‌های شخصی و افزایش جابه‌جایی مردم به وسیله این خودرو‌ها ما عملا حمل‌ونقل عمومی ریلی را از دست می‌دهیم. این در حالی است که با توجه به اینکه قطار‌های حومه‌ای معمولا زیان‌ده هستند هیچ‌یک از دولت‌های قبل فکری به حال آنها نکرده‌اند و تنها در طول سال‌های گذشته بوده که سنگ بنای بخش‌هایی از آن گذاشته شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما کارمان را از صفر شروع کردیم، اما امروز خطوط حومه‌ای میان تهران و شهر‌هایی مانند کرج، ورامین، قم و البته در مناطق دیگری مانند تبریز راه‌اندازی شده‌اند و آمار ما نشان می‌دهد که سالانه تقریبا پنج میلیون مسافر بدون احتساب آمار متروی تهرانکرج با قطار‌های حومه‌ای جابه‌جا می‌شوند. باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر همین تعداد مسافر نیز از قطار به جاده‌ها اضافه می‌شدند چه تعداد ماشین جدید باید در ترافیک و مشکلات جوی باقی می‌ماند. تقی‌زاده با اشاره به تجربه کشور‌های توسعه یافته در حوزه قطار‌های حومه‌ای، بیان کرد: شهر‌هایی مانند لندن، پاریس، برلین و دیگر پایتخت‌های اروپایی تعداد زیادی خط ریلی با محوریت جابه‌جایی مسافران حومه‌ای دارند. در این کشور‌ها حتی اگر مشکل جوی هم به وجود بیاید خیلی راحت امکان انتقال مسافران از جاده به ریل وجود دارد و هیچ بحرانی شکل نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش اقبال مردم به قطار‌های حومه‌ای وضعیت کشور در این حوزه چگونه است، اظهار کرد: قطعا برای آنکه تعداد زیادی مسافر به وسیله ریل جابه‌جا شوند ما هم نیاز جدی به ناوگان خواهیم داشت و هم باید خطوط ریلی جدیدی بسازیم، زیرا در غیر این صورت ترافیک میان قطار‌های حومه‌ای و قطار‌های بین شهری بالا خواهد رفت. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با این وجود تجربه نشان داده که هرجا حمل‌ونقل عمومی مناسبی ساخته شده مردم ایران از آن استقبال کرده‌اند. از این رو اگر این قطار‌ها پیش از این مورد نگاهی جدی قرار می‌گرفت، امکان پیشگیری از مشکلات روز‌های اخیر به وجود می‌آمد و در آینده نیز ما باید تلاش کنیم با شکل دادن به این قطار‌ها توسعه را در آنها به‌عنوان یک اولویت جدی در نظر بگیریم تا پس از سال‌های طولانی بالاخره ترافیک از جاده‌های ایران به شبکه ریلی منتقل شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 14 بهمن 96، شماره: 3348925


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین