پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
در حالی که بسیاری از داوران حاضر در لیگ برتر فوتبال دریافتی چندانی ندارند، مبلغ دریافتی سخنگوی کمیته داوران باعث ناراحتی برخی از آنها شده است.

شعارسال: انتقادهای علیرضا فغانی از وضعیت داوری کشور بار دیگر یادآور این نکته  است که داوری در ایران دچار مشکلات زیادی است. داور بین‌المللی فوتبال ایران روز پنجشنبه هفته گذشته درباره اینکه آیا حمایت‌های لازم از تیم داوری ایران برای حضور در جام جهانی شده است یا نه، گفته بود: «مصوبه‌ای داشته‌اند که با توجه به عملکرد و درخشش تیم داوری در جام جهانی از آنها تجلیل شود. این از همان وعده‌های سرخرمن است که داده‌اند. اینجا اعلام می‌کنم که نیازی به این جوایز نداریم. خواسته ما این بود که با توجه به اینکه به عنوان تیم دوم از ایران در جام جهانی حضور پیدا می‌کنیم، هر پادادشی برای تیم ملی در نظر گرفته‌اند، برای ما در نظر بگیرند. مهدی تاج از این طرح استقبال کرد، اما هیئت رئیسه گفته که باید قضاوت کنیم تا طبق آن مصوبه از ما تجلیل شود. انتظارشان این است که ظاهرا با یک قضاوت جام جهانی را ترک کنیم.»

وی ادامه داده بود: «تا الان خودمان تلاش کرده‌ایم به اینجا رسیده‌ایم و کمک خاصی نمی‌خواهیم. تنها خواسته ما این بود که مثل بقیه فوتبالیست‌های تیم ملی حق تیم داوری است که پاداش بگیرند، اما این مصوبه هیئت رئیسه وعده سر خرمن بود. هر پاداشی که در نظر بگیرند، پیشکش خودشان و برسد برای آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی. حمایت فدراسیون از ما کمتر بوده است. برای ما جای افتخار است که تیم ملی به دور بعد صعود کند، اما ما هم تیم دوم ایران هستیم و توقع داریم پاداشی که از سوی مسئولان و نظام در نظر گرفته می‌شود، برای ما هم باشد.»

فغانی که سابقه سوت زدن در فینال المپیک 2016 و جام باشگاه‌های جهان را دارد، به نکاتی اشاره کرده که پیش‌تر نیز برخی داوران و کارشناسان به آن اشاره کرده بودند. برای آشنایی بیشتر با موضوع بهتر است نگاهی به گذشته داشته باشیم.

طبق اعلام سایت سازمان لیگ، فعال‌ترین داور فوتبال ایران در لیگ شانزدهم (لیگ گذشته) 16 بازی را قضاوت کرده است. در صورتی که مبنا را 640 هزار تومانی قرار دهیم که اکثر داوران می‌گویند میران دریافتی‌شان این رقم است، اگر یک داور 16 بازی را سوت بزند؛ در یک فصل حداکثر 10 میلیون و 240 هزار تومان دریافت می‌کند. این در حالی است که فدراسیون فوتبال چندی پیش از افزایش رقم دستمزد داوران خبر داده و اعلام کرده بود داوران وسط 900 هزار تومان برای هر بازی می‌گیرند؛ موضوعی که بسیاری از داوران از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. با این حال اگر فرض کنیم یک داور 900 هزار تومان هم بگیرد و 16 بازی را سوت بزند، 14 میلیون و چهارصد و چهل هزار تومان خواهد گرفت و این رقم با توجه به آنچه در فوتبال ایران بازیکنان و مربیان می‌گیرند، رقم نازلی است. ذکر این نکته ضروری است که این مبلغ برای پرکارترین داور است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد یکی از مواردی که باعث گلایه و اعتراض برخی داوران شده، میزان دستمزدی است که فدراسیون فوتبال برای رضا غیاثی سخنگوی کمیته داوران در نظر گرفته است. در قراردادی که غیاثی با فدراسیون فوتبال تحت عنوان «تحلیل و کارشناسی داوری 240 مسابقه لیگ برتر فوتبال» از تاریخ اول مرداد 96 تا 31 اردیبهشت 97 منعقد کرده، آمده که «مبلغ حق‌الزحمه بابت تحلیل و کارشناسی هر مسابقه معادل  1000،0000 ریال است» و در ادامه آمده که این مبلغ «پس از کسر مالیات و کسورات قانونی و اخذ گواهی انجام کار پرداخت خواهد شد». در واقع اگر در نظر بگیریم 10 درصد بابت مالیات کسر شود، غیاثی برای آنالیز هر بازی 90 هزار تومان دریافت می‌کند و این رقم برای 240 مسابقه؛ 21 میلیون و 600 هزار تومان می‌شود.

برخی داوران اعتقاد دارند چرا باید شرایطی وجود داشته باشد که یک کارشناس داوری برای آنالیز بازی‌ها سالیانه بیش از 21 میلیون دریافت کند اما فعال‌ترین داور نصف این رقم را هم نمی‌گیرد. حرفی در اینکه رضا غیاثی به عنوان کارشناس و سخنگوی کمیته داوران باید این مبلغ را بگیرد، نیست و او حتی می‌تواند بیشتر هم بگیرد؛ بحث بر سر این است که چرا فدراسیون فوتبال به داوران از نظر مالی بی‌توجه است و به آنها بهای کافی نمی‌دهد؟ اگر قرار است برای آنالیز بازی‌ها مبلغ بیش از 21 میلیون تومان از سوی فدراسیون فوتبال برای یک نفر هزینه شود در این شرایط باید مبلغی بسیار بیشتر از این برای داوران فعال در نظر گرفته شود. این مبلغ می‌تواند در قالب آموزش یا موارد دیگر برای داوران فعال هزینه شود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در کنار آموزش که یک بحث بسیار جدی است، باید از نظر مالی نیز یک داور تامین شود. اشتباهات داوری این روزها صدای بیشتر مربیان و مدیران را درآورده و باید این موضوع ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود که چرا داوری فوتبال که در فینال المپیک و جام جهانی نماینده دارد به این حال و روز افتاده است. خیلی از کارشناسان امر اعتقاد دارند توجه به بحث آموزش و جدی‌تر گرفتن این مقوله در کنار تامین مالی داوران می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار14 بهمن 96، کد خبر:1646187 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین