پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
غرفه هایی با فضاهای کوچک و به گفته کارشناسان بهداشت، بسیار نامناسب و فاقد امکانات اولیه که به چندین برابر قیمت، اجناس بی کیفیت و ناسالم دست مسافران منتظر می دهند و مسافران هم به دلیل شرایط اضطراری مجبور هستند که بپذیرند و شاید به دلیل گذری بودن نتوانند به جایی شکایت و نارضایتی خود را اعلام کنند.

شعارسال: گشت مشترک تعریزات حکومتی در حاشیه بازدید از وضعیت فرودگاه مهرآباد تهران که با هدف رسیدگی به شکایات مردمی در نحوه خدمت رسانی به مسافران در پی بارش برف و اختلال در پروازها پیش آمده بود، به غرفه های داخل سالن های انتظار فرودگاه هم سر زد.

در این بازدید که با حضور مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، معاون حقوقی و رئیس گشت ها، کارشناسان اجرای احکام، کارشناسان بهداشت و بازرسان اصناف و سازمان صنعت، معدن، تجارت انجام شد، تخلفات متعدد صنفی و بهداشتی مشاهده شد.

دمای یخچال 15 درجه بالای صفر برای محصولات غذایی!
در اغذیه فروشی کوچک که بیشتر شبیه به زیرپله بود، مردم از قیمت های بالا و کیفیت بسیار پایین محصولات عرضه شده شکایت داشتند. این غرفه، ساندویچ ژامبون را 13 هزار تومان می فروخت در حالی که به گفته بازرسان اصناف، با احتساب هر کیلو ژامبون به قیمت 22 هزار تومان و با توجه به اینکه در هر ساندویچ تنها 100 گرم ژامبون می گذارند همچنین با در نظر گرفتن سایر مواد یک ساندویچ و حاشیه سود 50 درصدی باید قیمت این ساندویچ در بیشترین حالت، پنج هزار تومان باشد.
فروشنده این غرفه در پاسخ به این محاسبه بازرسان گفت که برای ورود به فرودگاه و حمل بار، کرایه زیادی می پردازد ضمن اینکه اجاره بهای این غرفه هر ماه 15 میلیون است و ماهانه 400 هزار تومان هم بابت آب، برق و خدمات فرودگاهی پرداخت می کند.
در ادامه این بازرسی، پس از بررسی کارشناسان بهداشت و بررسی درجه دمای یخچال کوچک این اغذیه فروشی، کارشناس بهداشت اعلام کرد که دمای یخچال 15 درجه سانتی گراد بالای صفر است در حالی که دمای یخچال مطابق با استانداردها باید بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد بالای صفر باشد.
سوسن رسولی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت غرب تهران، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، اظهار کرد: مشکل از متصدی این غرفه نیست بلکه مشکل اصلی مربوط به فرودگاه است زیرا غرفه هایی با فضای بسیار کوچک اجاره می دهد که فاقد هرگونه امکانات است و در بهترین شرایط فقط لوله کشی و سینک معمولی دارد.
معلوم است که در این فضای کوچک، متصدی نمی تواند بهداشت را به خوبی رعایت کند چون حجم کار در این مکان زیاد است و این درحالیست که فضایی برای میز کار و یا حتی آب گرم برای شستشوی ظروف ندارد.
این کارشناس بهداشت خاطرنشان کرد:چون سینک دو کاسه ندارد، نمی تواند شستشوی سبزیجات را انجام دهد و این موضوع به این دلیل نیست که نمی خواهند و یا نسبت به این موضوع آگاهی ندارد، بلکه به دلیل محدویت مکان نمی تواند این کار را انجام دهد.
وی یادآور شد: پیش از این برای هر صنف، متراژ خاص در نظر گرفته می شد اما اکنون متراژ برداشته شده و مالکان از جمله شهرداری و فرودگاه ها به هر نحوی که بخواهند، ملک خود را اجاره می دهند.
در ادامه این بازرسی، رئیس گشت های تعزیرات خطاب به فروشنده این غرفه گفت: تعزیرات مخالف کسب درآمد و فعالیت هیچ واحدی نیست اما موضوع سلامت و امنیت مردم در اولویت قرار دارد بنابراین اگر می خواهید فعالیت و کاسبی داشته باشید باید به درستی و با رعایت انصاف کار کنید.
در پایان این بازدید، برای این غرفه اخطار 48 ساعته پلمب صادر شد.

یک لیوان چای پنج هزار تومان!
در یکی از غرفه هایی که نوشیدنی های گرم و دمنوش ارائه می شود، یک لیوان چای سه قیمت متفاوت داشت؛ بدین ترتیب که قیمت یک لیوان چای کیسه ای 2 هزار تومان، چای دم کرده، سه هزار تومان و چای زعفرانی پنج هزار تومان به مشتریان داده می شد.
این در حالی بود که یکی از مشتریان حاضر در سالن انتظار به خبرنگار ایرنا گفت: چای پنج هزار تومانی خریدم اما بسیار کیفیت بدی دارد و انگار آبجوش می خورم.
آقای دیگری با خنده و تمسخر گفت: چای هایی که دوران سربازی می خوردیم بهتر از این بود.
علاوه بر اینها، در کنار چای، کیک های شکلاتی خامه ای در ظرف های کیک خوری بزرگ روی میز قرار داشت که به سفارش مشتری یک برش به او داده می شد.
کیک های یاد شده به گفته کارشناس بهداشت، حتما باید در یخچال نگهداری شود اما در محیط قرار داشت و هر برش کیک هم به قیمت 10 هزار تومان به فروش می رسید!
بازرسان اصناف پس از بررسی فاکتورهای فروشنده، اعلام کردند که قیمت هر برش کیک حداکثر سه هزار تومان است اما فروشنده به قیمت بالای اجاره بهایی که پراخت می کند، اشاره کرد و گفت که کمتر از این میزان برای او به صرفه نیست.

عرضه بیسکویت و شکلات های کاکائویی خارجی قاچاق فاقد برچسب اصالت و سلامت
در یکی از غرفه هایی که محصولات سوپرمارکتی عرضه می شود، با بررسی کارشناسان، بیشتر محصولات و کالاها، قاچاق و فاقد برچسب اصالت و سیب سلامت بود همچنین هیچ یک از کالاهای این غرفه که به دکه کوچک بیشتر شباهت داشت، برچسب قیمت نداشت.
انواع بیسکویت و شکلات های کاکائویی خارجی، نوشیدنی های انرژی زا و آدامس هایی که برخی از آنها تاریخ مصرف مشخص هم نداشت، با قیمت های آنچنانی به فروش می رسید.
پس از تشخیص اینکه این کالاها قاچاق هستند، کارشناسان اجرای احکام تعزیرات کالاها را جمع آوری و صورت جلسه کردند و مقرر شد تا به سازمان جمع آوری اموال تملیکی تحویل تا نسبت به معدوم سازی آنها اقدامات لازم انجام شود.

باقلواهای مانده ای در شرایط نامطلوب عرضه
در غرفه عرضه شیرینی هم وضعیت نامطلوب بهداشتی مشاهده شد به طور که باقلوای فاقد مشخصات، بدون روکش و در دمای محیط قرار داشت و بعد از بررسی کارشناسان بهداشت، مشخص شد که علاوه بر اینکه شرایط نگهداری و عرضه این محصولات بهداشتی نیست، قیمت آنها هم بسیار بالاتر از حد معمول است.
کارشناسان بهداشت با توجه به کیفیت نامطلوب و شرایط نگهداری نادرست، اعلام کردند که این محصولات باید معدوم شود.
در پایان این بازدید، بهمن حسن بیگی معاون حقوقی و رئیس گشت های تعزیرات گفت: در فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی گزارش های متعددی از سوی مردم مبنی بر گرانفروشی به سازمان تعزیرات رسیده است که وظیفه ما رسیدگی و برخورد با متخلفان است.
حسن بیگی اظهار کرد: البته کسانی که قانون نظام صنفی و قانون حمایت حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند، از سوی سازمان تعزیرات تشویق می شوند.
رئیس گشت های مشترک تعزیرات خاطرنشان کرد:شهروندان می توانند از طریق سامانه 135 سازمان تعزیرات حکومتی و یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند.
پیش از این نیز، محمد محمدی مدیر کل سابق تعزیرات حکومتی تهران، با اشاره به گرانفروشی در فرودگاه های امام خمینی (ره) و مهرآباد، گفته بود که هیچ مجوز قانونی برای گرانفروشی کالاها و خدمات در فرودگاه ها وجود ندارد.
محمدی در نشست مشترک کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و کمیته نظارت و بازرسی کارگروه تنظیم بازار در سال ٩٦ اظهار کرد که شکایات متعددی از عملکرد اصناف در فرودگاه ها وجود دارد؛ ضمن اینکه موضوع استقرار پایگاه تعزیرات در فرودگاه از سه سال قبل مطرح است اما تاکنون در این زمینه همکاری لازم از سوی شرکت فرودگاه ها انجام نشده است.
همچنین محمد امامی امین، معاون هماهنگی و توسعه منابع استانداری تهران نیز در این نشست گفت: اگرچه خدمات فرودگاهی در همه جای دنیا، لوکس محسوب می شود اما این قیمت ها نباید سرسام آور باشد و در این مورد باید سود متعارف خدمات فرودگاهی مشخص شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار14 بهمن 96، کد خبر:82818039 ، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین