پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
نزدیک 10 سال است که استان فارس دچار تنش آبی شده و در حال حاضر 19 شهر استان در مرز بحران قرار گرفته است. به گفته ایوب ملکوتی، معاون بهره‌برداری آبفای استان فارس سطح آب سفره‌های زیرزمینی در استان به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده که عمق چاه‌ها به 450 متر رسیده است.

شعارسال: روستای چاه زبر و بن‌دشت شهرستان زرین دشت پس از ۳۸ سال در مسیر آبرسانی قرار گرفتند.

نزدیک 10 سال است که استان فارس دچار تنش آبی شده و در حال حاضر 19 شهر استان در مرز بحران قرار گرفته است. به گفته ایوب ملکوتی، معاون بهره‌برداری آبفای استان فارس سطح آب سفره‌های زیرزمینی در استان به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده که عمق چاه‌ها به 450 متر رسیده است.

مشکل آب شرب که این روزها در اغلب روستاهای استان فارس دیده می‌شود، قصه پر غصه‌ای شده که گاه به تعطیلی کشاورزی انجامیده و گاه مهاجرت مردم از روستاها را در پی داشته اما گاه مردم رنج وسختی زندگی در روستا را به امید خبری خوش تحمل می‌کنند.

* آبرسانی به روستاها پس از 38 سال

روستای چاه زبر و بن‌دشت شهرستان زرین دشت 38 سال در بی‌آبی به سر می‌بردند و همین امر سبب شد که خبرگزاری تسنیم در گزارشی در خرداد ماه امسال این مسئله را پیگیری کند. پس از تقریبا 8 ماه از انتشار آن گزارش اینک خبرهای خوبی در راه است.

پروژه خط انتقال آب به این 2 روستا تکمیل شده و مناقصه انتخاب پیمانکار برای احداث شبکه توزیع اعلام شده است. سید مهدی سیدی، رئیس آبفای روستایی زرین‌دشت در گفت‌وگو با تسنیم از تکمیل خط انتقال آب به طول 32 کیلومتر سخن می‌گوید و علاوه بر آن به اقداماتی برای آبرسانی به این 2 روستا اشاره می‌کند.

به گفته وی ایستگاه پمپاژ به مساحت 300 مترمربع و چهار مخزن آب که در مجموع 500 مترمکعب می‌شود برای آبرسانی به این روستاها ایجاد شده و با احداث 21 کیلومتر شبکه توزیع آبرسانی به طول کامل انجام می‌شود.

* اجرای مناقصه و انتخاب پیمانکار

سیدی هزینه تکمیل خط انتقال را 4 میلیارد تومان اعلام می‌کند و قرار است که این آب از محل چاه رزک شهرستان جهرم تامین شود. علت این مسئله را می‌توان در صحبت‌های فرماندار سابق زرین‌دشت پیدا کرد، یزدان‌پناه که به تازگی سکان فرمانداری زرین دشت را تحویل داده است به خبرگزاری تسنیم گفته است « در حوزه سرزمینی زرین‌دشت منبع آب شرب وجود ندارد و منابع آب این شهرستان EC بالایی دارد».

در گزارش پیشین خبرگزاری تسنیم وعده داده شده بود که تا پایان امسال مشکل آب این 2 روستا برطرف شود و اکنون در ماه‌های پایانی سال احداث شبکه توزیع آب با 11 میلیارد ریال اعتبار به مناقصه گذاشته شده تا به گفته سیدی با تعیین پیمانکار توزیع آب در این 2 روستا نیز انجام شود.

نکته دیگری که سیدی به آن اشاره می‌کند این است با این خط انتقال نه تنها آب این 2روستا بلکه آب 2 شهر و روستاهای مسیر نیز تامین می‌شود. روستاهای بن‌دشت و چاه زبر در مجموع 400 نفر جمعیت دارد.

* آبی که نیست ...

وحید تفیله، دهیار روستای بن‌دشت در خردادماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم از بی‌آبی روستا سخن گفته است و اینکه گاه 2 ماه طول می‌کشد تا مردم بتوانند آب شرب خود را تهیه کنند. به گفته وی مردم برای ادامه زندگی مجبور به خرید آب شرب هستند در صورتی که پرداخت هزینه آب برای بسیاری از مردم مشکل است.

دهیار بن‌دشت از وجود چشمه آبی در روستا خبر می‌دهد که پیش از این برای مصارف غیربهداشتی استفاده می‌شده اما خشکسالی سبب کاهش آب آن شده و مردم برای استفاده‌های بهداشتی نیز گاه با کمبود آب روبه‌رو هستند.

نزدیک به 10 سال است که خشکسالی بر فارس سایه انداخته و بیشترین تاثیر را بر روستاها گذاشته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1396، کدخبر: 1646579، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین