پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۳۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی ایران معتقد است برای جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف به نظام سلامت کشور باید اقتصاد سلامت را بعنوان مراقبت های بهداشتی و مدیریت مصرف بهینه در حوزه بهداشت و درمان را بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

شعارسال : دکتر محمد رازی  با اشاره افزایش بسیار شدید هزینه های درمانی در برخی کشورها از جمله ایران اظهارکرد: البته این هزینه ها در کشورهای پیشرفته با اقدامات پایه ای در ابعاد آموزشی و فرهنگی و در سایه اقتصاد سلامت به خوبی کنترل شده است.


اقتصاد سلامت به طور کلی علمی است که به مطالعه و بررسی کمیت، قیمت و ارزش منابع محدودی که برای بهداشت و درمان اختصاص می یابند، پرداخته و نحوه ترکیب این منابع را جهت تولید خدمتی معین معرفی می کند که به بالاترین بهره دهی و کارایی منجر شود. همچنین رویکرد کلان این علم، رابطه متقابل بین سلامت و منابع این بخش را با سایر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله رشد اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد
دکتر رازی با تاکید براینکه، طبق اقتصاد سلامت هزینه های پیشگیری به مراتب کمتر از درمان است، یکی از دلائل اصلی افزایش حجم مراجعات ناشی از انواع و اقسام بیماری ها و آسیب ها از جمله آسیب های زانو و تحمیل هزینه های بالا به اقتصاد کشور را بی توجهی به اقدامات پیشگیرانه در کشور دانست.
وی ادامه داد: اورژانس های بیمارستان ها و مراکز درمانی هر روز با ازدحام و جمعیت متقاضی روبرو هستند و در این بین نیز همواره تاکید می شود که باید تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی افزایش یابد، ضمن اینکه این مراکز نیازمند پزشکان متخصص در رشته های گوناگون هستند، هر چند در حال حاضر پزشکان زیادی در کشور تربیت شده اند.


رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی ایران توجه و سرمایه گذاری در بهبود زیرساخت های آموزش و فرهنگ را از ضرورت های شکوفا شدن اقتصاد سلامت در جامعه دانست و گفت:در اصل باید با انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی پایه ای ورودی های بیمارستان ها و مراکز درمانی کاهش یابند که این خود در کاهش هزینه های درمانی کشور بسیار اثرگذار خواهد بود.


وی با اشاره به محدودیت های بودجه ای حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه، این خود عامل بسیار مهمی توجه هرچه بیشتر به اقتصاد سلامت را بدنبال خواهد داشت گفت: بخش بهداشت با اقتصاد سلامت رابطه مستقیم دارد به طوری که کاهش هزینه های سلامت در گرو پیشگیری است.
رازی ضمن تاکید بر اینکه پیشگیری هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به درمان دارد، گفت: هزینه‌های پیشگیری در اقتصاد سلامت بسیار کمتر از درمان بوده و به همین خاطر کنترل بسیاری از بیماری‌ها با ااقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.


وی با تاکید براینکه، اقتصاد سلامت به بخش خاصی از دولت مربوط نمی شود و تمام دستگاه ها و سازمان ها در این اقتصاد می توانند دخیل باشند افزود: بعنوان مثال اگر نظام آموزشی یک سرباز در محل خدمت بصورت صحیح و همراه با نظم و استانداردهای لازم باشد، دیگر زانوی این سرباز دچار آسیب دیدگی نخواهد شد و این قبیل موارد خود بخود در کاهش شدید هزینه درمانی کشور اثربخش خواهد بود.
رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی ایران ادامه داد: علاوه بر این، تا هنگامی که محیط زیست در کشور به دلائل مختلف از جمله وجود خودروهای سبک و سنگین غیراستاندارد و دودزا آلوده همراه باشد و مردم مجبور باشند در همین هوای آلوده تردد و حتی ورزش کنند، این مسائل به طور حتم هزینه های بخش درمان کشور را افزایش خواهد داد.


وی گفت: هنگامی که پلیس راهنمایی و رانندگی نظم در تردد در معابر را نهادینه کند این خود بسیاری از حوادث رانندگی را کاهش خواهد داد ضمن اینکه از بسیاری از نزاع ها، استرس و آسیب های روحی که همراه با افزایش هزینه های جسمی و روان درمانی است جلوگیری خواهد کرد.


رازی گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مراجعات به مطب های متخصصان ارتوپدی کشور ناشی از آسیب هایی که از برخورد با خودرو یا موتور بخصوص در ناحیه زانو ایجاد شده است، در حالی که این مسئله با این گستردگی در بسیاری از نقاط دنیا دیگر مشاهده نمی شود چراکه از کودکی آموزش های لازم در خصوص شیوه های صحیح تردد در معابر داده می شود و در این کشورها مسیر تردد خودرو و عابر پیاده بصورت بسیار دقیق مشخص و توجه به آن نهادینه شده است.


رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی ایران ضمن تاکید بر اهمیت و نقش آموزش های عملی دوران ابتدایی در شکل گیری شخصیت شهروندان به هنگام بزرگسالی، یادآور شد که امروزه عصر ارتباطات است و شهروندان با داشتن یک گوشی همراه از اتفاقات سراسر جهان باخبر می شوند، گفت: در حال حاضر شیوه آموزشی بسیاری از رفتارهای اجتماعی محدود به مباحث تئوریک نیست بلکه همراه با آموزش های عملی است و کودکان را از همان دوران طفولیت با موضوعاتی از جمله نحوه عبور از خیابان، استفاده صحیح از ابزار آلات از جمله لوازم برقی و حرکات ورزشی به منظور کاهش هزینه های درمانی آشنا می کنند.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی ایران معتقد است: در حال حاضر و در شرایطی که تامین منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت بعنوان یکی از اصلی ترین دغدغه‌های دستگاه‌‍‌های مرتبط با سلامت کشور با مسائلی مواجه است، برای جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف به نظام سلامت کشور بایستی اقتصاد سلامت را که در واقع مدیریت مصرف بهینه در حوزه بهداشت و درمان محسوب می شود بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری سلامت نیوز ، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1396، کدخبر: 236904، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
در کشور ما اولویت کار بیمارستانها باید ارائه خدمات به تمامی مردم کشور باشد چه فقیر و چه ثروتمند
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین