پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۳۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
رئیس جمهور گفت: مردم و مسئولان، درباره توان دفاعی، نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی ندارند و نخواهند داشت.

شعارسال: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز یکشنبه( 15 بهمن ماه) در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان، که در باغ موزه دفاع مقدس آغاز شد، گفت: موضوع انقلاب اسلامی موضوعی مهم و شاید کم‌نظیر یا بی‌نظیر در تاریخ ملت‌های منطقه و جهان بود، چرا که ملت ایران بدون کمک هیچ قدرت خارجی تنها با اتکا به عنایات خداوند، وحدت و فداکاری مردم توانست انقلاب را به پیروزی برساند.

رئیس جمهور ادامه داد: دفاع مقدس، دفاع جانانه یک ملت نه در برابر یک رژیم متجاوز، بلکه در برابر همه قدرت‌های جهان بود.

روحانی افزود:در هر جنگ و دفاعی قبل از بحث سخت‌افزاری باید نرم‌افزارهای آن دفاع یا جنگ را مورد توجه قرار دهیم. لذا می‌توان گفت اولین نرم‌افزار برای دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزان مشروعیت آن دفاع است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: اگر برای مردم روشن نشود که دیگری به کشورشان تجاوز کرده، ما تنها مدافع هستیم، رژیمی سفاک جنگ را به کشورمان تحمیل کرده، آن هم جنگی که وظیفه انسانی دینی_ انقلابی ما ایجاب می‌کند از شرف و استقلال خود دفاع کنیم، آن ملت به پای کار نخواهد آمد و از جنگ خسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن شود، ممکن است آن جنگ 8 یا 10 سال طول بکشد، زیرا مردم مقاومت و ایستادگی می‌کنند و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

رئیس جمهور یادآور شد: در دوره جنگ تحمیلی برای مردم روشن شد که نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه کشورهای دوست از خاک و سرزمین‌شان دفاع نمی‌کند و مشروعیت نرم‌افزاری اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزان است.

روحانی با بیان اینکه مشروعیت سختی امور جنگ را آسان می‌کند. متذکر شد: همچنین در بحث نرم‌افزار اعتماد مردم مطرح است به این معنا که اگر مردم به سازمان رزم، فرماندهان دفاع و مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند، به میدان جنگ نمی‌آیند و فرزندان و همسرانشان را راهی این میدان نمی‌کنند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر مادران، همسران و فرزندان خود را راهی میدان جنگ می‌کردند و به پیکر شهید آنها افتخار می‌کردند، به این دلیل بود که به فرماندهی جنگ اعتماد داشتند.

وی با اشاره به اینکه باید هر امری را به مسئول مربوط به آن حوزه واگذار کرد، ادامه داد: یکی از مشکلات امروز کشورمان این است که در احساس وظیفه، افراط می‌کنیم. به این معنا که همه می‌خواهیم در همه امور احساس وظیفه کنیم، در حالیکه چارچوب و مقرراتی وجود دارد و فرد و افراد مشخص مسئولیت پذیرفته‌اند تا امور مربوط به یک حوزه را مدیریت کنند.

رئیس جمهور اظهار کرد: معتقدم مدیریت جنگ و مدیریت کشور با کمک امام به نتیجه رسید و در زمان جنگ ایشان نقش‌هایی داشتند که آن نقش‌ها به خوبی برای مردم تبیین نشده است و تنها آنها از کلیات مطلع هستند.

روحانی افزود: گاهی ارشاد، نصیحت و نهیب امام اگر نبود، جنگ تحمیلی اداره نمی‌شد و همه فراز و نشیب‌های این دوران از بین نمی‌رفت.

رئیس جمهور با ذکر خاطره‌ای از اوایل دوران جنگ تحمیلی خاطر نشان کرد: روزهای اولیه جنگ در دوره اول مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان براساس احساس وظیفه هر روز فرماندهان جنگ را احضار می‌کردند و ادامه این روند قطعاً مشکل‌ساز بود.

روحانی افزود: از این‌رو امام راحل پیغام دادند که مجلس به امور و وظایف مربوط به خودش برسد و از طرف ایشان نمایندگانی وجود دارند که به امور جنگ نظارت دارند، اما اگر مجلس همچنان می‌خواست به آن کار خود ادامه دهد بی‌تردید اداره امور با مشکل مواجه می‌شد، لذا اگر کار را به اهل آن واگذار نکرده و اعتماد نکنیم و عده‌ای بخواهند قدم به قدم در امور مختلف ورود پیدا کنند، کارها به خوبی پیش نمی‌رود و تفاوتی نمی‌کند که این در عرصه جنگ باشد و یا اداره هر پروژه یا طرحی که توسط دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد مردم در بهت و حیرت فرو رفته بودند، افزود: سخن قاطع امام (ره) قدرت و امید در میان مردم به وجود آورد و باعث شد روز به روز این قدرت و امید افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: مشروعیت جنگ در دوران دفاع مقدس برای مردم روشن شده بود و آنها به مسئولان عالی‌مقام سیاسی، نظامی و فرماندهان جنگ اعتماد داشتند. در عین حال در دلهایشان امید وجود داشت و این احساس روز به روز برای رسیدن به پیروزی افزایش پیدا می‌کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی فرانسه، شوروی، آلمان و همه کشورهای مرتجع منطقه به عراق کمک می‌کردند که بخشی از این کمک‌ها واضح نبود، اما بعد از حمله صدام به کویت این کمک‌ها واضح‌تر شد.

وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، روز به روز بر اعتماد مردم افزوده شد. در لحظه شروع جنگ همه مردم در بهت فرو رفته بودند و کسی تصوری از جنگ در ذهن نداشت. اما سخن قاطع امام در آن لحظات، قدرت و امیدی در میان مردم بوجود آورد و صبح فردای شروع جنگ 140 فروند هواپیما به مراکز مختلف عراق حمله کردند و با این کار ضمن ضربه سختی از لحاظ روحی و عملیاتی به عراق، روحیه امید در میان مردم ایران را تقویت کردند، لذا اگر این نرم‌افزارها وجود نداشت در میدان جنگ نیز موفق نبودیم.

روحانی با بیان اینکه دفاع مقدس درس‌های فراوانی برای ما دارد، یادآور شد: شهدا، خانواده‌های آنها، جانبازان و ایثارگران معلمان بزرگ ما در زندگی هستند.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه باید قدرت ملی خود را افزایش دهیم، متذکر شد: نباید تنها قدرت دفاعی خود را افزایش دهیم، بلکه باید به قدرت ملی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی هم توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در طول جنگ تحمیلی نمی‌توانستیم مهمات و سلاح به رزمندگان برسانیم و یا نفت‌مان را بفروشیم و اگر نمی‌توانستیم با هواپیماها نفتکش‌ها را اسکورت کنیم، چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم؟

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قدرت دفاعی و نظامی در کنار یکدیگر قرار دارد، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس قدرت سیاسی در کشورمان پابرجا بود، به طوری که حتی یک انتخابات به تأخیر نیفتاد و در زمان مناسب خود برگزار شد.

روحانی ادامه داد: همچنین در این دوران قدرت فرهنگی در کشورمان پابرجا بود، به طوری که رزمندگان به صورت داوطلبانه به جبهه جنگ اعزام می‌شدند، گاهی هم اطلاعات شناسنامه‌های خود را تغییر می‌دادند تا سن آنها برای رفتن به جبهه قانونی باشد.

رئیس قوه مجریه افزود: اگر ایمان و اعتقاد وجود نداشت نمی‌توانستیم در دوره جنگ تحمیلی به پیروزی برسیم. همچنین مردم هم به این باور رسیده بودند که اگر غبار جبهه و جنگ روی کفش‌هایشان بنشیند، شعله جهنم بر آنها اثر نخواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: مردم می‌دانستند که مظلوم هستند و جنگ به آنها تحمیل شده است. از سوی دیگر اگر جهاد رزمندگان و ایستادگی آنها نبود، همه چیز از بین می‌رفت و هیچ چیز باقی نمی‌ماند.

رئیس جمهور اظهار کرد: همواره باید در کنار یکدیگر باشیم، از این رو معتقدم نیروهای مسلح باید در کنار دولت باشند، دولت در کنار حوزه‌های علمیه، حوزه‌های علمیه در کنار مردم و مردم هم در کنار همه قرار داشته باشند؛ در غیر این صورت قدرت ملی ساخته نخواهد شد و در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... دچار مشکل می‌شویم.

روحانی ادامه داد: شاید امروز بتوان از قدرت هایتک به عنوان قدرت جدید یاد کرد، لذا در شرایطی که همه یکدیگر را تهدید می‌کنند، رسیدن به نقطه‌ای که دنیا گل و بلبل شود و هیچکسی به دیگری حمله نکند، بعید به نظر می‌رسد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: آمریکا با بیان وقیحانه روسیه را با سلاح اتمی جدید تهدید می‌کند، در واقع این همان کشوری بوده که معتقد است استفاده از سلاح اتمی جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود و همه مقررات بین‌المللی کاربرد این سلاح را منع کرده است؛ لذا همه سلاح‌های هسته‌ای باید از بین برود.

وی افزود: آیا در شرایط این چنینی ملت می‌تواند اعلام کند امروز زمان صلح، برادری و همزیستی است و نیازی به قدرت دفاعی نداریم؟

رئیس جمهور اضافه کرد: همواره نیازمند قدرت دفاعی هستیم و تا زمانی که تهدید در دنیا وجود دارد، برای ایستادگی در برابر هر تهدید جدیدی باید قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم. اگر قادر به ساخت سلاح‌ها و تجهیزات دفاعی هستیم باید این کار را انجام دهیم و اگر هم ضرورتی برای خرید وجود دارد، باید این سلاح‌ها را خریداری کنیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه باید نیرومند و قدرتمند باشیم، یادآور شد: باید آنچنان قدرتمند باشیم تا جرأت را از دشمن بگیریم ، به این معنا که آنها باید از کسب موفقیت برای حمله به ما مأیوس شوند، یا اینکه احساس کنند بهای سنگینی را در این زمینه پرداخت خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه قدرت ملی برای رسیدن به صلح است، متذکر شد: بازدارندگی همان صلح عزت‌مندانه و مقتدرانه است و باید با آمادگی کامل تهدیدات را از سر مردم دفع و رفع کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مسئولان کشورمان برای ارتقای توانمندی دفاعی کشور نیاز به مذاکره با هیچ قدرت و کشوری ندارند و نخواهند داشت. البته صحبت و بحث خواهیم داشت و به سوال یک مقام مسئول پاسخ قاطع و محکم خواهیم داد.

روحانی بیان کرد: هر نوع سلاح و با هر قدرتی برای دفاع از کشور، در چارچوب قوانین و مقررات کشور و فتوای مقام معظم رهبری تهیه خواهیم کرد، البته هرگز به دنبال سلاح کشتارجمعی نبوده‌ایم که دلیل آن هم آن است که مقررات بین‌المللی و فتوای مقام معظم رهبری این اجازه را به ما نمی‌دهد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و همه احزاب، تفکرها و جناح‌ها ذیل این قدرت تعریف می‌شوند.

وی متذکر شد: در قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همه باید کنار یکدیگر باشیم و دوشادوش یکدیگر حرکت کنیم. همچنین در قدرت دفاعی همه باید در کنار نیروهای مسلح باشیم، زیرا مردم، دولت و نیروهای مسلح هرکدام وظیفه مشخصی برعهده دارند.

رئیس جمهور افزود: قدرت ملی، دفاعی و تبیین ارزش‌ها از جمله ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تحت خیمه حزب و جناح نمی‌رود؛ بلکه مربوط به همه ملت ایران می‌شود.

روحانی اضافه کرد: آیا در دوران دفاع مقدس از افراد می‌پرسیدیم اهل چه جناحی هستید و تفکر حزبی شما چیست؟ خیر؛ هرکسی که به انقلاب، کشور و دفاع از میهن معتقد بود در کنار یکدیگر به دفاع از کشور می‌پرداخت.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز باید مدافعان و قدرت‌های ملی ما در سراسر کشور بالای جناح و حزب بایستند، ادامه داد: معتقدم باید فوق جناح و حزب حرکت کنیم، همچنین اگر علاقمندان به انقلاب وارد موزه دفاع مقدس می‌شوند، باید این موزه را از آن خود بدانند تا رنگ جناح و حزب دفاع مقدس را تحت تأثیر قرار ندهد.

وی با بیان اینکه همه شهدای دفاع مقدس اسطوره‌های مقاومت کشور هستند، اظهار کرد: فردوسی در شاهنامه خود اسطوره‌ای به نام رستم را پرورش داده است، در حالیکه امروز ما اسطوره‌ها و رستم‌های دستان واقعی داریم و نیاز به اسطوره نداریم، چرا که شرح زندگی هریک از این شهدا می تواند اسوه و راهنما در مسیر هدایت ما باشد.

رئیس جمهور گفت: نشر آثار شهدا و رزمندگان ارزش فوق‌العاده‌ای دارد؛ لذا این آثار باید ملت ایران را منسجم‌تر از گذشته کند و روحیه ایثار و فداکاری را افزایش دهد.

روحانی افزود: معتقدم تنها سلاح در برابر تهدید دشمنان بازدارنده نیست، بلکه شور، هیجان، حضور مردم در مراسم محرم و احیا، موزه‌های دفاع مقدس و راهیان نور همچنین عشق و علاقه به رهبری و علما بازدارنده است.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: قدرت ملی ما بازدارنده است و باید از این قدرت استفاده کنیم و همچنین از ستاد کل نیروهای مسلح تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: باید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم و جوانان کشورمان قادر به استفاده از این فضا خواهند بود، همچنین امروز باید روحیه ایستادگی و مقاومت را به گونه‌ای افزایش دهیم که هیچ دشمنی جرأت نکند در آسمان و آبهای کشورمان توطئه‌ای علیه این نظام و مردم انجام دهد.

روحانی تصریح کرد: در سال‌های اخیر رزمندگان ما در کشورهای دوست مان به عنوان دفاع از حرم و دفاع از جان مسلمانان فداکاری کردند و نشان دادند، گرچه حدود 30 سال از جنگ تحمیلی گذشته، اما همچنان روحیه ایثار و مقاومت را در برابر دشمنانمان در منطقه و جهان حفظ کرده‌ایم و امیدواریم خداوند این روحیه را روز به روز برای ملت و جوانان افزایش دهد تا نسل ما برای فداکاری آمادگی پیدا کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن 1392 ، کدخبر: 6425535 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
همون طور که آمریکا برای کلاهک های هسته ای خود پاسخگو نیست ، ایران هم برای توسعه برنامه موشکی خود به اجازه کسی نیاز ندارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین