پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۸۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
یک هزار و 124 دانش‌آموز استثنایی استان مرکزی در 24 مدرسه مستقل آموزش وپرورش، 2 مدرسه و 3 کلاس ضمیمه در بخش عادی مشغول به تحصیل هستند، دانش‌آموزانی از قشر ضعیف و کم توان جامعه با مشکلات جسمی حرکتی، چند معلولیتی، سندرم‌داون، دارای مشکلات ویژه یادگیری و اوتیسم. کودکانی که ناخواسته درگیر ناتوانی‌هایی شده‌اند که بجز رنج هزینه‌های درمانی و التیامی، هزینه رفت و آمد برای تحصیل نیز دردی مضاعف برای والدینشان شده است.

شعار سال: یک هزار و 124 دانش‌آموز استثنایی استان مرکزی در 24 مدرسه مستقل آموزش وپرورش، 2 مدرسه و 3 کلاس ضمیمه در بخش عادی مشغول به تحصیل هستند، دانش‌آموزانی از قشر ضعیف و کم توان جامعه با مشکلات جسمی حرکتی، چند معلولیتی، سندرم‌داون، دارای مشکلات ویژه یادگیری و اوتیسم. کودکانی که ناخواسته درگیر ناتوانی‌هایی شده‌اند که بجز رنج هزینه‌های درمانی و التیامی، هزینه رفت و آمد برای تحصیل نیز دردی مضاعف برای والدینشان شده است. از مجموع این دانش‌آموزان با آمار 570 نفر در 8 مدرسه، شهر اراک بالاترین جمعیت دانش‌آموزی را در استان داراست. دسته‌ای از این کودکان از روستا و تعدادی از مناطق حاشیه شهر هر روز باید با سرویس مدرسه خود را به کلاس درس برسانند، این در حالی است که آموزش و پرورش هیچ حمایت مالی را در سرانه دانش‌آموزی این مدارس برای هزینه‌های رفت و آمد ندیده است؛هرچند این مشکل مختص استان مرکزی نیست و در سراسر کشور جاری است، اما برای حمایت از این قشر شهرداری و شوراهای اسلامی برخی از شهرها قدم پیش گذاشته و بار مالی ایاب و ذهاب این دانش‌آموزان را متقبل شده‌اند، موضوعی که در استان مرکزی مورد حمایت شهردار، شورای شهر، استانداری و نمایندگان مجلس تاکنون نبوده است.

هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از سال 92 پرداخت نشده است

«آموزش و پرورش هزینه ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنایی را تا سال 91 پرداخت کرد و از آن به بعد مشکل پرداخت داشتیم. »این موضوعی است که «محمود عسگری»، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی به آن اشاره می‌کند.

عسگری می‌گوید: یکی از مشکلات عمده در سطح کشور مربوط به سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی است که تا سال 91 رایگان بود و از آن به بعد به‌ دلیل مشکلات دولت تقریباً 50درصد آن محقق شد و سال تحصیلی جدید حدود 30درصد هزینه به والدین پرداخت شده و بقیه را خانواده‌ها خودشان تأمین کرده‌اند. انتظار از نمایندگان مجلس این است که این مهم قانونمند شده و هزینه سرویس چون قبل به صورت رایگان در نظر گرفته شود.

ناکام ماندن تلاش‌ها

عسگری به حمایت‌های مالی شورای شهر و شهرداری تهران و برخی استان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: شورای شهر تهران مبلغ 8میلیارد و 900 میلیون تومان در سال تحصیلی جاری هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را پرداخت کرده و بچه‌ها با سرویس رایگان تردد می‌کنند. استان فارس نیز به همین شکل. در بعضی استان‌ها شورای شهر 50 تا 70 درصد هزینه را کمک کرده، اما در استان مرکزی با‌وجود تلاش‌های ما نه شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها، نه نمایندگان مجلس و نه استانداری اراده‌ای برای این کار نداشتند. ما هنوز موفق نشده‌ایم مشارکت مسئولان را در این قسمت جذب کنیم. وی افزود: مشکل ایاب و ذهاب مدارس استثنایی در شورای آموزش و پرورش در آستانه ماه مهر در تهران مطرح شده بود، در جلسه شورای آموزش‌وپرورش این استان نیز بررسی شد و یکی از نیازهای مهم این کودکان سرویس ایاب و ذهاب عنوان شد .

عسگری با اشاره به هزینه ایاب‌وذهاب سال تحصیلی گذشته که از 638 میلیون تومان، 253 میلیون تومان آن را دولت پرداخت، هزینه سال تحصیلی امسال را ۷۸۵میلیون تومان پیش‌بینی کرد و در آن جلسه تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان استانداری، شهرداری، تاکسیرانی، آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی و بهزیستی را برای یافتن یک راهکار برای کاهش هزینه سرویس مدارس استثنایی پیشنهاد کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

نامه نگاری با شهرداری و شورای شهر

سال تحصیلی 97-96 آغاز شد. آب از آب تکان نخورد و باز هم دانش‌آموزان بدون حمایت مالی مسئولان هزینه ایاب و ذهاب را از جیب خانوار پرداخت می‌کنند. عده‌ای از خانوارها به‌ دلیل سکونت در روستا و ناتوانی در پرداخت، نتوانستند کودکانشان را به مدرسه بفرستند. عده‌ای هم از موتورسیکلت و دوچرخه به‌عنوان سرویس مدرسه استفاده می‌کنند. گروهی که مانده‌اند در تردید هستند که کودکانشان می‌توانند ادامه تحصیل دهند یا نه؟ آموزش‌و‌پرورش استثنایی مکاتباتی با شورای شهر و شهرداری‌ها انجام داد، اما در شوراهای اسلامی این درخواست رأی نیاورد و رد شد. هزینه کل ایاب و ذهاب مدارس استثنایی شهر اراک 300میلیون تومان هم نمی‌شود و بر حسب مسافت بین 50 تا 300 هزار تومان متفاوت است. این برآوردی است که«محسن باقری» مدیر مدرسه استثنایی «نور» ازهزینه ماهانه دانش‌آموزانش می‌دهد.

رأی منفی شورای شهراراکبه درخواست حمایت مالی مدارس استثنایی

در حالی که هزینه کل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی شهرستان اراک به گفته یکی از مسئولانش حداکثر شاید 300 میلیون تومان باشد، اما بهانه شورای اسلامی برای مخالفت با مشارکت نبود نقدینگی است. «مرتضی سورانه» مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک با بیان اینکه شورای قبل، اعتبارات را خوب هزینه نکرد، می‌گوید: وقتی درخواست آموزش و پرورش استثنایی برای کمک به ایاب و ذهاب بچه‌ها رسید با حجم زیاد درخواست‌های مشابه از نهادها و انجمن‌های مردمی مواجه بودیم. به همین دلیل با نداشتن ذخیره مالی رأی همه بر مخالفت با این درخواست بود. وی اظهار امیدواری کرد در سال تحصیلی بعد شورای شهر بتواند در این زمینه کمک کند.

پرداخت 50 هزار تومان برای هر دانش‌آموزاز ابتدای سال تحصیلی 96

درد دل والدین به جزهزینه‌های آموزشی و درمانی، مشکل تردد فرزندانشان است. مادر «عرشیا» که کودکش سندرم داون دارد، می‌گوید: از ابتدای امسال فقط 50 هزارتومان برای کودکانی که در شهر سکونت دارند و 150 هزارتومان برای ایاب و ذهاب ساکنان روستا به حساب والدین واریز شده است. «امیر» معلول حرکتی و بیش‌فعال از روستا به این مدرسه می‌آید. مادر او که از «شهرجرد» کودکش را به مدرسه می‌آورد، می‌گوید: سرویس برای یک دانش‌آموز نمی‌آید به ناچار بابت آژانس روزی 25 تا 30هزارتومان پرداخت می‌کنم.

برش

آموزش و پرورش پاسخ نداد

ترک تحصیل نخستین تهدید برای دانش‌آموزان استثنایی است که به‌دلیل نبود سرویس‌های ایاب و ذهاب و ناتوانی خانواده‌ها در پرداخت هزینه، آنان را تهدید می‌کند. معاونت آموزشی و توانبخشی وزارت آموزش و پرورش قبل از مهر ماه در رابطه با تأمین هزینه برای استان‌های برخوردار و کم برخوردار، خبر خوش سرویس رایگان کودکان استثنایی را داد. برای اطلاع از تأمین این اعتبار ، تلفنی از «شهریار فولادوند» مدیرکل آموزش و پرورش استان موضوع را جویا شدیم. فولادوند قول مصاحبه را روز چهارشنبه 27 دی ماه داد. متأسفانه پس از آن این مسئول نه تماس تلفنی ما را پاسخ می‌دهد و نه وقتی برای مصاحبه می‌دهد. در سکوت و بی‌تفاوتی مسئولان استان نسبت به مشکلات کودکان معصوم مدارس استثنایی، معلوم نیست در سال تحصیلی بعد چند نفر از آنان بار دیگر پشت میزونیمکت مدرسه بنشینند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب:456738، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
خیلی عجیبه تا اونجا که میدونم الان دگ میشه با علم پزشکی در زمان جنینی بیماریه این بچه هارو کنترل کرد،شاید بهتر باشه از این به بعد پزشک های متخصص زنان زایمان رو هزینه هاشو کمتر کنن حتی رایگان که این فرشته های خدا و خانواده هاشون انقدر در مضیقه قرار نگیرن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین