پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۵۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
در همه روستاها مردم به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند اما در روستای «اعلا الدوله» سروستان به دلیل نبود تنها ۹ کیلومتر راه روستایی مردم مجبور به مهاجرت هستند.

شعارسال: در همه روستاها مردم به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند اما در روستای «اعلا الدوله» سروستان به دلیل نبود تنها ۹ کیلومتر راه روستایی مردم مجبور به مهاجرت هستند.

در چند سال اخیر خشکسالی پیاپی و نبود شغل در روستاهای کشور سبب بالا رفتن آمار مهاجرت روستاییان به شهر شده تا جایی که برخی روستاها خالی از سکنه شده است. از آنجا که پایه اقتصاد استان فارس بر کشاورزی استوار است خشکسالی خسارت زیادی بر روستاهای فارس وارد کرده است.

قصه پر غصه‌ خشکسالی در روستاهای فارس گاه به تعطیلی کشاورزی انجامیده و گاه مهاجرت مردم از روستاها را در پی داشته اما گاه مردم رنج و سختی زندگی در روستا را به امید خبری خوش تحمل می‌کنند.

اما داستان روستای «اعلا الدوله» از بخش «کوهنجان» سروستان که شغل مردم آنها دامداری و کشاورزی است با دیگر روستاها فرق دارد، به گفته یکی از اهالی با وجود خشکسالی منابع آب این روستا غنی است و مشکلی برای تامین آب شرب و کشاورزی وجود ندارد اما نبوده راه روستایی سبب مهاجرت مردم شده است.

یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: راه قدیمی روستا را خراب کردند و گفتند قرار است راه جدید بسازیم، حالا با گذشت چند سال نه تنها راه جدید ساخته نشد بلکه راه قدیمی هم به بهانه درست کردن راه جدید از بین رفته است.

* مهاجرت 50 درصد جمعیت روستای اعلاالدوله به دلیل نبود راه

غلامعباس حسینی، دهیار روستای اعلا الدوله در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه نبوده راه روستایی سبب مهاجرت مردم این روستا به نقاط دیگر شده است، می‌گوید: در همه روستاها مردم به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند اما در روستای ما به دلیل نبود تنها 9 کیلومتر راه روستایی مردم مجبور به مهاجرت هستند.

به گفته حسینی جمعیت این روستا قبل از شروع عملیات احداث راه‌ روستایی جدید 500 نفر بود اما در حال حاضر نصف این جمعیت از روستا مهاجرت کرد‌ه‌اند و اگر همین‌طور پیش برود عده بیشتری مجبور به مهاجرت می‌شوند.

وی با بیان اینکه 9 کیلومتر راه این روستا از «چاه انجیر» تا «اعلا الدوله» حدود 5 سال است که نیمه‌کاره رها شده است، می‌افزاید: 5 سال است که مردم این روستا به دلیل نبود راه و جاده استاندارد زجر می‌کشند اما خبری از تکمیل این پروژه نیست.

دهیار روستای اعلا الدوله می‌گوید: تاکنون 2 میلیارد تومان برای ساخت این راه هزینه شده و ظاهرا هنوز به حدود 3 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه نیاز است اما مشکل اصلی ساخته نشدن این راه کمبود بودجه نیست بلکه وجود 45 عدد پل در مسیر 9 کیلومتری است در حالی که در باران پارسال وجود 3 پل هم جوابگوی این مسیر بود.

وی می‌افزاید: اگر راه این روستا تکمیل می‌شد نه تنها مهاجرتی رخ نمی‌داد بلکه هر کدام از دامداران این روستا توانایی ایجاد اشتغال برای چند نفر دیگر را نیز داشتند و همین موضوع سبب رونق کسب و کار و توسعه روستا می‌شد.

حسینی عدم گازکشی، نبود مسجد و حسینه، عدم ارائه اینترنت پرسرعت و غیره از دیگر مشکلات این روستا عنوان می‌کند و می‌گوید: آنقدر مشکل راه این روستا پررنگ است که بقیه مشکلات در مقابلش رنگ باخته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 16 بهمن 1396، کدخبر: 1647687، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
کاش یک روز خبر مهاجرت معکوس مردم به این روستاهارو بشنویم
ا.ح75
ناشناس
Switzerland
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
اون بودجه ای که در اختیار استانداران قرار میگیره باید بیشترش خرج چنین مسائلی شه تا دیگه مهاجرتی به سوی شهر ها صورت نگیره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
0
0
بعد از مدتی این مهاجرت معکوس رخ میده چون تفاوت فرهنگی شهر و روستا به حدی زیاده که بالاخره تحمل روستاییان رو از همنشینی با محیط شهری تموم میکنه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین