پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
مهندسان کشورمان برای به ثمر نشاندن تلاش‌های غیورمردان ایرانی از اول انقلاب تا به امروز تلاش کردند آنچه در چنته خود دارند به منصه ظهور برسانند تا جایی که ساخت تجهیزات مختلف پالایشگاهای و بومی سازی نمودی از این تلاش‌های آنهاست.

شعارسال:مهندسان کشورمان برای به ثمر نشاندن تلاش‌های غیورمردان ایرانی از اول انقلاب تا به امروز تلاش کردند آنچه در چنته خود دارند به منصه ظهور برسانند تا جایی که ساخت تجهیزات مختلف پالایشگاهای و بومی سازی نمودی از این تلاش‌های آنهاست.

هر ساله همزمان با ایام الله دهه فجر شاهد توانمندی و ایثار و رخدادهای مهم در عرصه صنعت نفت و گاز هستیم به طوری که از زمان انقلاب تا به امروز کشور ما، با وجود پیچ وخم ها و فراز و نشیب های بسیار توانست حرفی برای گفتن در عرصه ملی و بین‌المللی داشته باشد. ایران اسلامی از سال 75 تا به امروز موفقیت‌های بسیار خوبی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

می‌توان گفت بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این مدت فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است به طوری که فعالیت‌های خود را بدون حضور مستشاران خارجی از سر گرفت، اما از آنجا که بیگانگان هرگز حاضر نبودند ایران سرشار از منابع و ذخایر غنی را نادیده بگیرند، آتش جنگ را در کشورمان برافروختند؛ جنگی تحمیلی در شرایطی کاملا نابرابر! و در آن سالها، کشور ما هنوز به لحاظ آرایش نظامی و تسلیحاتی به معنای واقعی مجهز نبود و مدام مورد حمله ناجوانمردانه قرار می گرفت. در این جنگ نابرابر، پالایشگاه‌های نفت به ویژه پالایشگاه آبادان که دم دست‌ترین آنها به لحاظ هم‌مرز بودن به خاک دشمن بعثی بود، با هدف ضربه زدن به موتور انرژی کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف راهبردی دشمن، مورد هجمه قرار گرفت، اما با وجود این باز هم کارکنان صنعت نفت، برای کمک به کشور و رقابت با کشورهای همسایه دست از کار نکشیدند و توانستند چرخ‌های این صنعت را به حرکت درآورند.

در این دوران 39 ساله، این صنعت در بخش‌های مختلف، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را انجام داد به عنوان نمونه می‌توان به ساخت پالایشگاه‌های جدید، همچنین توسعه و بهبود ظرفیت تولیدات پالایشی و انواع فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های کنونی و تغییرات ساختاری در برخی تولیدات از جمله بنزین اشاره کرد. همچنین می توان در این بین به فعالیت های گسترده جهتِ تولید بنزین یورو4 در بخش پالایشگاهی اشاره کرد به طوری که توزیع این سوخت استراتژیک در برخی از کلانشهرها بیانگر این موضوع است که ایران در برابر تمام نابرابریها ثابت کرده است که می تواند به اتکا به توان داخلی حرفی برای گفتن داشته باشد.

در اینجا می‌توان یادآور شد که هم اکنون روزانه به‌طور میانگین بیش از ۷۰میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که بخش قابل توجه آن استاندارد یورو ۴ دارد. تولید این بنزین با چنین استانداردی در پالایشگاه‌هایی مانند شهید تندگویان (تهران)، اصفهان، امام خمینی (ره) شازند، دستاوردی بزرگ و برگ زرینی برای صنعت نفت به شمار می‌آید که پس از انقلاب اسلامی هویت یافته است. همچنین راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس، حرکتی دیگر در بخش پالایشگاهی کشور است، به طوری که با افتتاح این طرح، ظرفیت تولید بنزین یورو۴ نیز افزایش یافت و گامی دیگر در جهت بهبود محیط زیست برداشته شد.

در کنار این موضوعات ناگفته نماند که مهندسان کشورمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کردند آنچه در چنته خود دارند به منصه ظهور برسانند که نمونه آن می توان به ساخت تجهیزات مختلف پالایشگاهای و بومی سازی بخشی از قطعات مورد استفاده در این صنعت اشاره کرد. بنابراین این موضوع باعث شد علاوه بر افزایش بنزین یورو4، کشور در آینده نزدیک از واردات بی نیاز شود. پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اکنون فاز نخست آن در مدار تولید قرار گرفته است. این پالایشگاه ثمره و نتیجه دانش و تجربه با تکیه بر توان و تخصص مهندسان ایرانی ساخته شده است. به گونه ای که با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید روزانه بنزین تا ۳۶ میلیون لیتر افزایش می‌یابد و افزایش این مقدار بنزین آن هم با استاندارد بین‌المللی یورو ۴، گامی دیگر در افق صنعت نفت خواهد بود.

علاوه بر در عرصه پالایشگاهی در ساخت خطوط لوله نیز این متخصصان دستی برآتش دارند. وجود ۱۴هزار کیلومتر خط لوله با بهره‌گیری از ۱۸۶مرکز انتقال نفت که روزانه حجم بالایی از نفت و انواع فرآورده نفتی را در گستره کشور جابه جا می‌کند، می‌تواند گویای سهم و نقش‌آفرینی این شرکت در اقتصادی ایمن و پایدار انرژی باشد. شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با گذشت نزدیک به ۴۰ سال از شکوفایی انقلاب اسلامی تلاش کرده است در زمره بهترین‌های صنعت نفت باشد و ماموریت‌های حوزه انتقال نفت خام فرآورده‌های نفتی را به نحو مطلوب انجام دهد.

پیش از انقلاب اسلامی در سال ۵۷، طول خطوط لوله‌ای که نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به مبادی مصرف منتقل می‌کرد، ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بود، اما امروز ۱۴هزار کیلومتر خط لوله در جای جای میهن، نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به نقاط مصرف انتقال می دهند.

همچنین براساس آمار و قراین در نزدیک به ۴۰سال قبل، تنها ۳ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تن- کیلومتر فرآورده نفتی با استفاده از ۹۱ مرکز انتقال نفت به مناطق مختلف کشور منتقل می‌شد؛ درحالی که امروز حجم انتقال فرآورده‌های نفتی به حدود ۲۶ میلیارد تن-کیلومتر رسیده است و این میزان انتقال با ۱۸۶ مرکز انتقال نفت انجام می‌شود. جا‌به‌جایی نفت خام نیز در سال‌های پس از انقلاب رشد داشته و از ۱۴میلیارد و۷۸۱میلیون تنکیلومتر در سال ۵۷به ۳۲ میلیارد تن کیلومتر رسیده است.

می توان گفت شمار ایستگاه‌های مخابراتی از ۱۳۰ مورد در اول انقلاب به ۲۹۶ ایستگاه رسیده است و به عنوان یک حمایت‌گر، نقشی مهم و اساسی در حوزه انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایفا می‌کند.

لازم به ذکر است توسعه طرح‌های کلیدی پالایشگاهی در اوج تحریم‌های بیگانه بود و مسئولان کشور با اتخاذ تدابیر هوشمندانه توانستند مسیرهایی را برای دور زدن پیداکنند تا بتواند پروژه‌های کلیدی را با فناوری داخلی به ثمر بنشانند. در اینجا می توان این نکته را متذکر شد که دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نقش کلیدی در توسعه این صنعت داشتند و این قشر دانشگاهی در تلاش هستند که با ارائه ایدههای نو و فناورانه زمینه را برای حضور چشمگیر خودشان هموارتر سازند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسکانیوز، تاریخ انتشار،تاریخ انتشار16بهمن 96،کدخبر: 903697، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین