پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
موسسه فورواردکیز در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت سفرهای هوایی در منطقه خاورمیانه و آفریقا پرداخته است. این گزارش حاکی از آن است که تونس، کویت و عمان رشد قابل توجهی در گردشگری خود تجربه کرده‌اند و نیز انتظار می‌رود جریان گردشگری به خاورمیانه و آفریقا از کشورهای اروپایی و آمریکایی رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

شعار سال: چشم‌انداز فصل نخست سال ۲۰۱۸ نیز که در این گزارش ارائه شده، نشان‌دهنده تداوم رشد گردشگری در این منطقه است. فورواردکیز به تلاش دبی برای جذب چینی‌ها و کوشش عربستان برای صدور ویزای الکترونیکی گردشگری نیز اشاره کرده و اثر تداوم بحران قطر و روابط منطقه‌ای را مجهول می‌داند. این موسسه در بررسی خود از تقسیم‌بندی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد استفاده کرده است که مطابق با آن ایران در منطقه آسیا-اقیانوسیه محسوب می‌شود و در منطقه خاورمیانه قرار نمی‌گیرد. با این حال این گزارش نکات خوبی در مورد رشد و تغییرات گردشگری در کشورهای همسایه ارائه می‌کند.

بهبود روند ورود به خاورمیانه و آفریقا

طبق داده‌هایی که موسسه فورواردکیز منتشر کرده، میزان ورودی‌های بین‌المللی به خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۷ از بسیاری مناطق جهان رشد داشته است. در این میان، قاره آسیا-اقیانوسیه با رشد ۱۹ درصدی سهم بزرگی در افزایش تعداد گردشگران بین‌المللی این منطقه داشته‌اند و پس از آن نیز قاره آمریکا با رشد ۱/ ۱۴ درصدی جای گرفته‌ است. پس از این دو نیز قاره اروپا با رشد ۶/ ۱۱ درصدی قرار دارد. به‌طور کلی میزان ورود مسافران به خاورمیانه و آفریقا از تمام قاره‌ها در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال گذشته افزایش ۵/ ۱۰ درصدی پیدا کرده است. این آمار براساس اقامت‌های بین یک تا ۲۱ شب لحاظ شده است.

راهی برای توسعه اقتصادی آفریقا

اما در سال ۲۰۱۷ قاره آفریقا موفق شده با رشد خوب گردشگری به‌خصوص در برخی از کشورهای آن روبه‌رو باشد. تونس در شمال آفریقا با ۲۹ درصد رشد گردشگران ورودی نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی توانسته بیشترین رشد را در قاره آفریقا به خود اختصاص دهد. با این حال حدود پنج درصد از گردشگران ورودی به آفریقا از تونس دیدن می‌کنند. اوگاندا نیز پس از تونس بیشترین رشد را در تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی به این کشور در قاره آفریقا تجربه کرده است. این کشور در سال ۲۰۱۷ موفق شد رشد ۲۱ درصدی در ورود توریست‌ها را مشاهده کند؛ هرچند که به‌طور کلی این کشور تنها دو درصد از گردشگران ورودی به آفریقا را به خود اختصاص می‌دهد. مراکش و سیشل نیز کشورهای دیگری هستند که با رشد ۱۷ درصدی در ورود گردشگران بین‌المللی به سرزمین‌های خود روبه‌رو بوده‌اند؛ البته وضعیت این دو کشور در جذب توریست کاملا متفاوت است. به‌طور کلی مراکش نه درصد از توریست‌های وارد شده به قاره آفریقا را به خود جذب کرده و این در حالی است که سیشل تنها ذئ درصد از آنان را به سرزمین خود کشانده است.

مصر نیز پس از مشکلات دامنه‌داری که پس از انقلاب و کودتا و سایر ناآرامی‌ها تجربه کرد، به تازگی در حال بهبود وضعیت گردشگری خود است. این کشور که در حال حاضر ۱۳ درصد از گردشگران بین‌المللی وارد شده به قاره آفریقا را تشکیل می‌دهد، در سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۱۶ درصدی در ورود توریست‌ها نسبت به سال پیش از آن روبه‌رو شده است. پس از این کشورها، سنگال با رشد ۱۴ درصدی، اتیوپی و آفریقای جنوبی هرکدام با رشد ۱۳ درصدی، تانزانیا با رشد ۱۲ درصدی و نامیبیا با رشد ۷درصدی بیشترین میزان رشد گردشگران را به خود اختصاص و به ترتیب ۲، ۲، ۲۰، ۴ و ۲ درصد از گردشگران ورودی به قاره آفریقا را تشکیل داده‌اند. ورود هر چه بیشتر گردشگران به این قاره می‌تواند موجب بهبود اقتصادی کشورهای این قاره شود و با توجه به فقر گسترده‌ای که در آن وجود دارد راهی به سوی توسعه اقتصادی و تسکین فقر در این خصوص بگشاید.

تغییر وضعیت در خاورمیانه

طبق این گزارش جهانی، میزان ورود گردشگران به خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ روند رو به رشدی را تجربه کرده است. این میزان رشد به‌خصوص در کشورهای کویت و عمان مشاهده می‌شود که به ترتیب شاهد افزایش ۲۲ و ۲۱ درصدی در میزان ورود گردشگران بین‌المللی خود نسبت به سال ۲۰۱۶ بوده‌اند. پس از این دو کشور نیز سرزمین‌های اردن با ۱۲ درصد، لبنان و عربستان سعودی با ۱۰ درصد و امارات متحده عربی با هشت درصد قرار داشته‌اند. علاوه‌بر این، دو کشور بحرین و قطر که در سال ۲۰۱۶ با مشکلات روبه‌رو بوده‌اند، رشد بسیار اندک و حتی منفی تجربه کرده‌اند. بحرین که در سال‌های اخیر با ناآرامی‌های سیاسی شدیدی روبه‌رو شده و اعتراضات مردمی را شاهد بوده است، در سال ۲۰۱۷ تنها افزایش یک درصدی تعداد گردشگران بین‌المللی وارد شده به این کشور نسبت به سال ۲۰۱۶ را تجربه کرده است. قطر نیز که امسال به‌دلیل مشکلات فراوان با عربستان سعودی و کشورهای عربی دیگر حتی با تحریم‌ هوایی از سوی آنان مواجه شد، با رشد منفی۲/ ۰ درصدی در گردشگران بین‌المللی ورودی به این کشور روبه‌رو شده است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت تنش‌های سیاسی و آثار ناآرامی‌ها بر گردشگری یک کشور خاورمیانه‌ای باشد. همچنین بررسی ترافیک هوایی بین‌المللی نشان می‌دهد پس از بحران قطر و تحریم هوایی این کشور از سوی کشورهای عربی که در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ رخ داد، فرودگاه‌های دبی و استانبول با اقبال بیشتری روبه‌رو شده‌اند.

پیش‌بینی رشد چهار درصدی

در بخش دیگری از گزارش فورواردکیز به میزان ورود گردشگران بین‌المللی به خاورمیانه و آفریقا در فصل نخست سال ۲۰۱۸ نیز اشاره شده است. مطابق این آمار، ورود گردشگران آسیا - اقیانوسیه به این منطقه در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ نسبت به سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ رشد چهار درصدی خواهد داشت. این در حالی است که این میزان برای اروپا ۱۳ درصد و برای قاره آمریکا ۱۶ درصد خواهد بود. این آمار بیانگر دو نکته مهم است؛ یکی اینکه رشد گردشگران ورودی به این منطقه از اروپا و آمریکا در حال قوت گرفتن است و دیگر آنکه این آمار منطقه‌ای بین کشورها متفاوت است. برای مثال در منطقه آسیا-اقیانوسیه، استرالیا با ۲۲ درصد رشد و هند با ۱۹ درصد رشد ورود گردشگرانشان به خاورمیانه و آفریقا وجود دارند و در اروپا نیز اسپانیا با ۲۸ درصد و ترکیه با ۱۹ درصد رشد استقبال خوبی از خاورمیانه و آفریقا خواهند کرد. کشورهای کانادا با ۱۷ درصد و آرژانتین با رشد ۳۴ درصدی فرستادن اتباع خود به این منطقه در سه ماه نخست ۲۰۱۸ نسبت به فصل اول ۲۰۱۷ رشد قابل توجهی را ثبت خواهند کرد. به‌طور کلی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که در تمام قاره‌ها رشد گردشگران بین‌المللی وارد شده به خاورمیانه و آفریقا در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲/ ۱۱ درصد باشد.

تلاش برای جذب چینی‌ها در امارات

از آماری که موسسه فورواردکیز منتشر کرده است چنین برمی‌آید که دبی به شدت در پی جذب گردشگران چینی به این امیرنشین است. ورود چینی‌ها به دبی در فاصله سپتامبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ تغییراتی کرده است. براساس این آمار، در سپتامبر ۲۰۱۷ میزان ورود گردشگران واردشده به این امیرنشین نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن، رشد ۳۰ درصدی نشان داد و در اکتبر نیز رشد چشمگیر ۵۳ درصدی نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۷ ثبت شد. در ماه نوامبر و دسامبر این رشد به ترتیب ۳۰ و ۱۲ درصد بود. با این حال، در ژانویه ۲۰۱۸ انتظار می‌رود ورود گردشگران چینی به دبی کاهش ۱۸ درصدی را تجربه کند و در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ همزمان با سال نو چینی، گردشگران چینی وارد شده به دبی رشد ۷۰ درصدی را ثبت کنند. در ماه مارس نیز مجددا شمار گردشگران چینی وارد شده به دبی با افت نه درصدی نسبت به ماه مارس سال ۲۰۱۷ روبه‌رو خواهد بود.

ناگفته‌های سال ۲۰۱۸

گزارش فورواردکیز در نهایت به بررسی چشم‌انداز برخی امور در خاورمیانه و آفریقا پرداخته است که حاکی از اقدامات نوینی است که کشورهای این منطقه برای توسعه گردشگری خود در سال ۲۰۱۸ انجام خواهند داد. فورواردکیز معتقد است امارات متحده عربی برنامه‌ای برای معاف کردن چینی‌ها از ویزا در پیش خواهد گرفت و عربستان سعودی نیز احتمالا ویزاهای الکترونیک گردشگری صادر خواهد کرد. علاوه‌بر این، روسیه احتمالا پس از مدتی وقفه دوباره پروازهای خود را به مقصد مصر از سر خواهد گرفت که بر جریان گردشگری این کشور موثر است. افزون بر این، در قاره آفریقا کشور روآندا دست به لغو ویزا برای تمام کشورها خواهد زد. برخی گمانه‌زنی‌های این موسسه نیز پیرامون تداوم بحران قطر و اثر ایالات متحده آمریکا بر روابط منطقه‌ای است که به عقیده کارشناسان این گزارش هنوز جزو مجهولات محسوب می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ 16 بهمن 96، کد مطلب: 3349939


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین