پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
بیان دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویی‌ را مهمتر از معرفی کسب رتبه‌ها و لوح تقدیرهایش می‌داند و می‌گوید شنیدن مشکلات دانشجویان گوش شنوا می‌خواهد که باید پای صحبت‌های آن نشست.

شعار سال: می‌گوید که انسان در دیدار با بزرگان بال پرواز به دست می‌آورد، این موضوع را زمانی تجربه کرد که در مراسم عاشورا و تاسوعا سال ۹۲ رهبر معظم انقلاب را از نزدیک دیدار کرد. زمانی که برای دیدار با رهبر معظم انقلاب به بیت رهبری رفته بود، شروع به دویدن کرد تا نرده‌ها و موانع را طی کند تا از نزدیک ایشان را ملاقات کند.

دهه هفتادی و دانشجوی سال دوم مقطع دکترا در شیلات گرایش تولید و بهره برداری آبزیان از دانشگاه علوم کشاوزی و منابع طبیعی گرگان است، از دانشجویان استعداد درخشان بوده است که مقاطع تحصیلی را با موفقیت طی کرده است. حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و می‌گوید که اگر افتخار هم صحبتی با وزارت محترم علوم و رییس جمهور را هم داشته باشم، حاضرم ساعت‌ها صحبت کنم و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم. آینده شغلی نامعلوم، عدم در آمد، وام دکترا و بیکاری دانشجویان دکترا شنیدن هر کدام از آن‌ها زمانی می‌خواهد که درباره هر کدام رمانی غم انگیز می‌توان نوشت. رمانی که غم انگیز است.

بیان دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویی‌اش را مهمتر از معرفی کسب و رتبه‌ها متعدد علمی و لوح تقدیر هایش می‌داند می‌گوید شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان گوش شنوا می‌خواهد که باید پای صحبت‌های آن نشست. برای همین خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو پای صحبت‌های این دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نشست...

متن زیر مشروح گفت‌وگو با این دانشجوی مقطع دکتری است:

 خودتان را معرفی می‌کنید؟

جبله: به نام یگانه هستی... احمدرضا جبله، متولد شهرستان سبزوار هستم، جَبَله هستم، اما در طول ۸ سال دوران دانشگاه جِبِله صدایم کرده‌اند که به آن عادت کرده‌ام دانشجوی مقطع دکتری شیلات با گرایش تولید و بهره برداری آبزیان هستم، سال ۸۹ وارد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان شدم، در هر دو کارشناسی و کارشناسی ارشد جزو استعداد‌های درخشان دانشگاه بودم و در سال ۹۵ هم با سهمیه دانشجویان استعداد‌های درخشان مقطع دکتری را آغاز کردم. در این مدت تحقیقات علمی متعددی را در قالب پژوهش، طرح، مقاله و کتاب به چاپ رساندم.

بیشتر در چه زمینه‌های علمی فعالیت کرده اید؟

جبله: بیشترین کار علمی که انجام دادم مربوط به مباحث اکولوژی و ژنتیک و بهره برداری آبزیان بوده است و به خاطر همین فعالیت‌های علمی در سال ۹۳ به عنوان دبیر انجمن علمی دانشجویی دانشگاه در رشته شیلات انتخاب شدم و داوری مجلات علمی مجله بهره برداری و پرورش آبزیان را در رزومه خود دارم.

 در این مسیر با چه مشکلاتی مواجه بوده اید؟

جبله: شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان گوش شنوا می‌خواهد که باید پای صحبت‌های آن نشست، آینده شغلی نامعلوم، عدم در آمد، وام دکترا و شنیدن هر کدام از آن‌ها زمانی می‌خواهد که درباره هر کدام رمانی نوشت رمانی که غم انگیز است.

شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان گوش شنوا می‌خواهد که باید پای صحبت‌های آن نشست، آینده شغلی نامعلوم، عدم در آمد، وام دکترا و شنیدن هر کدام از آن‌ها زمانی می‌خواهد که درباره هر کدام رمانی نوشت رمانی که غم انگیز است.

مهمترین مشکل آینده شغلی است که روشن نیست و ابهام دارد با هریک از عزیزان مسئول که مکاتبه داشتم، می‌گویند بودجه نیست، نمی‌دانم این بودجه‌ها کجا هزینه می‌شود هر چه هست به نفع دانشجویان دکترا نیست و به ضرر دانشجویان است. جایی جذب شغلی نمی‌شویم و خیلی از دانشجویان به خارج کشور فرار می‌کند (با خنده می‌گوید) شاید من هم روزی رفتم.

 چرا چه مشکلاتی را پیش رو داشتید؟

جبله: الان که در مقطع دکتری درس می‌خوانم آینده شغلی مبهمی دارم سابق بر این دانشویان دکتری حقوق دریافت می‌کردند که الان وام دانشجویی جای آن را گرفته است که بعدا باید آن را پرداخت کنند. قبلا دانشجوی دکترا می‌توانست تدریس کند و ازین طریق حداقل درامدی داشته باشد؛ ولی درحال حاضر این ایتم هم خیلی کم رنگ شده است.

جناب آقای دکتر غلامی، وزیر محترم علوم بیان داشتند که در رابطه با این مشکل کاری کنند، این مشکل را اکثریت دانشجویان دکتری دارند و سابق بر این دانشجویان دکتری هیات علمی می‌شدند، اما الان فرصت شغلی برای آن‌ها نیست، آیین نامه‌ها مدام در حال تغییر هستند، برای همین دلسرد می‌شوند.

گاهی آنچه از یک نخبه از رسانه‌ها منعکس می‌شود و از تلاش‌های او و رزومه و موفقیت‌های او گفته می‌شود اینکه چه مقام‌های کسب کرده است و افتخارات او به نمایش در می‌آید؛ در حالی که همه واقعیت‌ها گفته نمی‌شود و گاهی سانسور می‌شود، دغدغه دانشجوی دکترا آینده شغلی، درآمد و موضوع تشکیل خانواده و زندگی مشترک او و غیره است.

گاهی آنچه از یک نخبه از رسانه‌ها منعکس می‌شود و از تلاش‌های او و رزومه و موفقیت‌های او گفته می‌شود اینکه چه مقام‌های کسب کرده است و افتخارات او به نمایش در می‌آید در حالی که همه واقعیت‌ها گفته نمی‌شود و گاهی سانسور می‌شود

در رابطه رشته تحصیلی تان که زیر مجموعه منابع طبیعی است، بگویید اینکه چه ظرفیت‌ها و فرصت‌های برای استان گلستان دارد؟

جبله: در استان گلستان پتانسیل فوق العاده بالایی در زمینه پرورش آبزیان در بخش‌های مختلف وجود دارد که نیاز به مدیرت قوی و به جا می‌باشد.

در استان گلستان رشته شیلات و بهره برداری ار آبزیان شامل انواع غذا‌های پروتیینی آبزی مثل ماهی، خاویار، میگو، صدف، ماهی‌های تزیینی، جلبک، پرورش زالوی طبی و غذا‌های دارویی است. رشته شیلات به مهندسی منابع طبیعی نزدیک‌تر است. مجتمع پرورش میگو‌ی گمیشان در غرب استان گلستان است که به تولید میگو، می‌پردازد و پتانسیل فراوانی در رابطه با فعالیت‌های آن وجود دارد.

 در مسیر پژوهش و تحقیق چه مشکلاتی برای دانشجویان دوره دکترا وجود دارد؟

جبله: در پژوهشگاهی که کار تیمی انجام می‌شود، اگر تعداد افراد گروه هرکدام با توجه به مسئولیت انجام کار تمرکزروی کار خود داشته باشند، می‌توان نتیجه و خروجی خوبی داشت، ولی زمانی که تعداد افراد یک گروه زیاد شود امتیاز بین افراد گروه هم کم می‌شود و در یک پیشنهاد همکاری پروژه مسئولان آن به فکر جیب خودشان هستند و افراد با پارتی جذب گروه می‌شوند.

همچنین می توان گفت که متاسفانه در تیم‌های تحقیقاتی دخل و خرج‌ها با هم برابر نیست و گاهی از جیب باید برای پروژه‌ها خرج کرد و خروجی آن هیچ نفعی برای دانشجویان ندارد، دانشجو سکوی پرتاب برای پیشرفت سایر افراد است و فقط می‌تواند رزومه‌ای برای خودش تهیه کند گاهی مواقع گفتن واقعیت ضروری است تحمل اینکه مجری انجام یک طرح تحقیقاتی شما باشید و تمام کار‌ها را شما انجام دهید، اما طبق ظوابط و قوانین دانشجو بعنوان اخرین عضو گروه نام برده شود واقعا سخت است.

در واقع ما دانشجویان با وجود اینکه متوجه هستیم این کار‌ها خروجی خوبی برای آینده ما ندارد و تنها به قوی‌تر و محکم‌تر کردن رزومه سایر افراد کمک می‌کند و با دانستن این واقعیت این شرایط را به ناچار و از روی نبود کار مناسب برای بدست آوردن درآمد کافی می‌پذیریم.

دلیل این مشکل چیست؟

جبله: دلیل این امر این است که رقابت برای ورود به دانشگاه کمتر شده است و در حالی که در گذشته این مشکلات وجود نداشت و فکری برای افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها نشده است که آینده شغلی دانشجویان چگونه باشد.

دوره دکترا تعهد می‌دهیم که تمام وقت در دانشگاه باشیم و سعی شود که بیکار نمانیم و حداقل رزومه خوبی را داشته باشیم. متاسفانه رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی در ایران آینده شغلی مطلوبی ندارند و همه این را قبول کردیم که این رشته‌ها آینده شغلی ندارد و مگر با معرفی بتوان شغلی پیدا کرد.

دانشجو چندین سال از بهترین روز‌های زندگی و جوانی خود را در دانشگاه مشغول به تحصیل است و بعد گفته می‌شود که بودجه‌ای جهت جذب و اشتغال این قشر تحصیل کرده نیست، برای شرکت در آزمون‌های استخدامی که برگزار می‌شود باید رزومه کاری و یا سابقه کار داشته باشید، ولی کمتر جایی هست که دانشجوی دکترا را فرصت کار دهد. آمار بیکاری بسیار بالاست و من اگر امکان صحبت با وزیر علوم و رئیس جمهور را هم داشته باشم، حاضرم تمام دغدغه‌هایی که نیازمند فکر اساسی هست را بیان کنم و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم.

شما کتاب هم تألیف کرده اید؟ توضیح بیشتری در این زمینه می‌دهید؟

جبله: بله، دو عنوان کتاب تألیف کرده ام که منبعی برای تدریس برای دانشجویان رشته شیلات است، برای چاپ کتاب هزینه آن را نداشتم و با کمک اسپانسر آن اسم اول و امتیاز کتاب به نام شخص دیگری چاپ شد، چون پول داشت امتیاز کتاب به نام او شد چرا دانشجویی که توانایی خلق اثر علمی داشته باشد به دلیل نداشتن پول باید اثرش به نام دیگری چاپ شود چاره‌ای نیست، چون پول نداریم نمی‌توان منتظر شد تا ۵۰ ساله شویم و کتابی به نام ما چاپ شود.

در مجموع همه این مشکلات نبود آینده شغلی، وام دکتری و تا زندگی مشترک بخشی از دغدغه ما را تشکیل می‌دهد و هر روز کار ما مطالبه و مطالبه گری است پس کی باید برای خودمان زندگی کنیم.

 علت این مشکل را در چه می‌دانید؟

جبله: تعداد فارغ التحصیلان این رشته سال به سال زیاد می‌شود؛ در حالی که توجه‌ای به آینده شغلی این همه فارغ التحصیل بیکار نمی‌شود. رقابت کنکور برداشته شده است و حتی ظرفیت صندلی‌های خالی در دانشگاه افزایش یافته است و این حجم از دانشجو بدون فکر وارد دانشگاه می‌شوند.

تعداد فارغ التحصیلان این رشته سال به سال زیاد می‌شود در حالی که توجه‌ای به آینده شغلی این همه فارغ التحصیل بیکار نمی‌شود. رقابت کنکور برداشته شده است و حتی ظرفیت صندلی‌های خالی در دانشگاه افزایش یافته است و این حجم از دانشجو بدون فکر وارد دانشگاه می‌شوند.

مثلا در مقطع دکتری ۱۲ دانشجو پذیرش می‌شود و تعداد دانشجویان بیکار افزایش می‌یابد حتی اگر استاد راهنما دوست صمیمی باشد، دانشجو باشد باز هم نمی‌تواند آینده شغلی را تضمین کند. جلوی بازنشستگی را می‌گیرند و به جای ۲۵ سال ۳۵ سال می‌شود و نمی‌دانم این بودجه‌ها کجا استفاده می‌شود؟

 شما دیداری هم با رهبر معظم انقلاب داشته اید؟ درباره آن دیدار بگوید؟

جبله: بله- با افتخار ۲ بار. در عاشورا و تاسوعا سال ۹۲ بود که حضور اقا شرف یاب شدیم. شوق دیدار باعث شد از بین نرده‌ها می‌دویم تا به اولین جایگاه برسم تا ایشان را از فاصله نزدیک ببینم جلوی من را گرفتند و گفتند ایجا که نباید بدودید، گفتم می‌خواهم از نزدیک آقا را ببینم.

با دیدن رهبر معظم انقلاب چه احساسی به شما دست داد؟

جبله: حس عاطفی و معنوی خاص و خالصی را تجربه کردم که با دیدن بزرگان به آدم دست می‌دهد. حس عاطفی را از دیدار با ایشان تجربه کردم که انسان با دیدن بزرگان پیدا می‌کند و مثل این بود که بال پرواز پیدا کرده بودم

 در رشته ورزشی هم فعالیت داشته اید؟

جبله: بله بسیار زیاد.

در زمینه ورزش دبیر هیات دوچرخه سواری دانشگاه هستم در رشته‌های ورزشی مچ اندازی و سایر رشته‌های ورزشی دانشگاه دارای مقام هستم و به طور کل به ورزش و ورزشکاران علاقمند هستم.

شما برگزیده یکی از طرح‌های ۱۴۳۵ بودید؟

جبله: تابستان سال ۹۵ بود که در رقابت بین نخبگان بسیجی کل کشور در یک دوره آموزشی با محوریت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و مطالبه گری طرحی ارایه دادیم که طرحی که ما ارایه دادیم بین سایر دانشجویان نخبه بسیجی اول شد.

 خدمت سربازی رفته اید؟

جبله: هنوز نه، اما دوست ندارم به بطالت بگذرد دوست دارم پروژه سربازی را به صورت طرح تحقیقاتی بگذرانم.

 این کلمات شما را به یاد چه چیز می‌اندازد؟

دانشجوی دکترا:

جبله: آینده مبهم و شغل

سربازی:

جبله: دوسال بطالت عمر نخبگان علمی در پادگان

و آینده:

جبله: امیدواری و امیدواری و امیدواری...

صحبت پایانی؟

جبله: دوست دارم در زمینه علمی سرمایه داران با من صحبت کنند، با آن‌ها در ارتباط باشم و برای من مهم است چرا نباید این طور شود، چون معرف ندارم؟! من دغدغه شغلی و در آمد دارم، امیدوارم با این صحبت‌ها مشکلات حل شود و روزی باشد که بتوانیم پیشرفت کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 15بهمن 96، کدمطلب:۶۶۴۴۲۳، www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین