پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
«گوهر»، نام محله‌ای که زمانی اعیان نشینان کاشمر در آن اقامت داشتند، در زمان خودش حرف برای گفتن بسیار داشت. این منطقه که در خیابان 17 شهریور یا فیض آباد قرار دارد سال‌ها است که جزء مناطق حاشیه‌ای شهر محسوب می‌شود و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

شعارسال: «گوهر»، نام محله‌ای که زمانی اعیان نشینان کاشمر در آن اقامت داشتند، در زمان خودش حرف برای گفتن بسیار داشت. این منطقه که در خیابان 17 شهریور یا فیض آباد قرار دارد سال‌ها است که جزء مناطق حاشیه‌ای شهر محسوب می‌شود و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

«گوهر» هیچ فاصله‌ای با شهر ندارد اما برخی اهالی حال روز این منطقه را بدتر از روستا می‌دانند و خواستار رفع مشکلاتی هستند که سال‌ها از آنها رنج می‌برند. این روزها از گوهر بودنش تنها کوله باری از مشکلات را یدک می‌کشد.

* قول‌هایی که در حد حرف باقی ماند

در همین خصوص رضا جلالی یکی از ساکنین این منطقه با بیان اینکه متاسفانه در این منطقه چندین دامداری وجود دارد که مشکلات بسیاری را از نظر بهداشتی برای اهالی منطقه به وجود است، گفت: امیدواریم مسئولان مربوطه در این خصوص چاره‌ای بیندیشند.

وی که من را به سمت انتهای کوچه می‌برد تا دامداری‌ها را نشان دهد بوی تعفن این دامداری‌ها را در تابستان بسیار آزاردهنده دانست.

جلالی همچنین با بیان اینکه سطح درآمدی مردان این منطقه بسیار پائین است عنوان کرد: خود من کاشی‌کار هستم و از دی‌ماه بیکار هستم و هیچ درآمدی ندارم.

وی نبود سطل زباله در معابر را از دیگر مشکلات دانست و گفت: مجبور هستیم زباله‌های خود را پای تیر برق یا در سرکوچه بگذاریم تا ماشین جمع آوری زباله هر دو روز جمع آوری کند.

جلالی با بیان اینکه ماشین جمع آوری زباله به تمام منطقه گوهر نمی‌آید، رسیدگی مسئولان به منطقه گوهر را به هیچ گونه رضایت بخش ندانست و اظهار کرد: در زمان بارندگی شاهد آبگرفتگی‌های بسیاری هستیم.

مصطفی رضایی یکی دیگر از اهالی منطقه گوهر با بیان اینکه تاکنون چندین نفر از شورا و شهرداری به منطقه آمده‌اند و قول‌هایی برای رفع مشکلات داده‌اند اما هیچ تاکنون عملی نشده است، افزود: اعضاء شورا تنها در زمان انتخابات رفت و آمدشان به این منطقه بسیار می‌شود و در باقی روزهای سال هیچ کدام از اعضاء شورا نمی‌آیند.

وی که بزرگ شده همین منطقه است در ادامه به وضعیت حضور گشت نیروهای انتظامی در این منطقه اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیار کم به این منطقه می‌آیند و در برخی مواقع هم که مشکلی به وجود می‌آید باید چندین بار تماس بگیریم.

رضایی با اشاره به اینکه اغلب این خانه‌ها بدون مجوز ساخته شده‌اند، بیان کرد: به جز چند خانوار باقی همه از آب، برق و گاز برخوردار هستند.

یکی از اهالی منطقه گوهر با اعلام اینکه این محله از مشکلات بسیاری رنج می‌برد، اظهار کرد: متاسفانه آب‌هایی که از داخل خانه‌ها به معابر می‌آید از نظر بهداشتی مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

رقیه صادقیان به مشکلات خانواده‌ها به خصوص بانوان برای رفت و آمد و حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: متاسفانه هیچ وسیله نقلیه‌ای به این منطقه نمی‌آید. برای استفاده از تاکسی باید تا خیابان اصلی را پیاده برویم. در هنگام برگشت باید تاکسی دربست بگیریم درغیر این صورت حاضر نیستند به گوهر بیایند.

صادقیان همچنین دور بودن مدرسه از این منطقه برای فرزندان خود را از دیگر مشکلات دانست و گفت: بسیاری از دانش آموزان مجبور هستند تا مدرسه خود را که فاصله بسیاری دارد پیاده رفت و آمد کنند.

وی با بیان اینکه تنها تفریح کودکان و حتی جوانان این منطقه تیله بازی و یا کبوتر بازی است، اظهار کرد: به رغم تمامی قول‌های داده شده اما حتی یک پارک کوچک در این منطقه نیست.

صادقیان، سطح بهداشت منطقه گوهر را نگران کننده دانست و افزود: سگ‌های ولگرد در این محله بسیار زیاد است. از ساعت هشت شب به بعد به دلیل سگ‌های ولگرد و روشنایی کم به خصوص بانوان جرأت بیرون آمدن از خانه را ندارند.

* وجود 9 منطقه حاشیه نشین در کاشمر

پس از شنیدن درد دل‌های مردم منطقه گوهر به سراغ یکی از اعضاء شورای شهر که عضو ستاد بازآفرینی کاشمر هم است رفتیم.

حسن اعمی با بیان اینکه در مجموع 9 منطقه حاشیه نشین در کاشمر است، گفت: یکی از مناطقی که به عنوان شناسنامه کاشمر شناخته می‌شوند منطقه فیض آباد و گوهر است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مردم این منطقه حس بی اعتمادی به مسئولان و به خصوص اعضاء شورای شهر دارند، افزود: حتی وقتی برای بررسی مشکلات به این منطقه رفتیم یکی از خانم‌ها گفت که شما هم می‌روی و همانند سایر کسانی که آمدند و رفتند دیگر نخواهی آمد که متاسفانه همین طور هم شد.

این عضو شورای شهر با اعلام اینکه این قول‌ها تنها حس بی اعتمادی بین مردم و مسئولان را بیشتر می‌کند، به مهمترین مشکلات منطقه گوهر اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه قبض عوارض برای این افراد ارسال می‌شود اما وقتی می‌خواهیم خدمات بدهیم می‌گوییم خارج از محدوده هستند.

وی با بیان اینکه در زمان بارندگی بسیاری از خانه‌ها با مشکل آبگرفتگی مواجه هستند، عنوان کرد: بافت منطقه گوهر بسیار فرسوده و قدیمی است که در زمانی بارندگی امکان تخریب برخی منازل وجود دارد.

اعمی با اشاره به اینکه برای مقاوم‌سازی برخی از این خانه‌ها باید تسهیلاتی در اختیار گذاشته شود، گفت: هر چند از نظر منش انسانی بسیار ثروتمند هستند اما از نظر مالی بسیار مستمند هستند و نتوانسته‌اند خانه‌های مقاومی را بنا کنند.

وی که عضو کمیسیون حمل و نقل است، بیان کرد: متاسفانه هیچ گونه خدمات حمل و نقلی به منطقه گوهر ارائه نمی‌شود.

عضو ستاد بازآفرینی کاشمر با بیان اینکه شهرداری و مدیریت شهری باید برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌نشین به خصوص حمل‌ونقل به فکر چاره باشند، اظهار کرد: در بسیاری مواقع شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در قالب ستاد بازآفرینی کارهایی در دست اقدام است تا از نظر قانونی بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم، بیان کرد: گوش شنوایی برای مشکلات است اما تا وقتی دغدغه تمامی مسئولان حل مشکلات مناطق حاشیه‌نشین نباشد، مشکلی رفع نخواهد شد.

اعمی، اقدامات انجام شده در منطقه گوهر را رضایت بخش ندانست و گفت: اکنون 500 خانوار با جمعیت 2100 نفر در منطقه گوهر و گلشن که در کنار یکدیگر ساکن هستند.

این عضو ستاد بازافرینی کاشمر در خصوص احداث پارک محله قول داد به زودی این اقدام صورت گیرد و مشکل جوانان و کودکان منطقه گوهر در خصوص نبود مکانی برای تفریح رفع شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396، کدخبر: 96111709686، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین