پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
بیکاری امروز یکی از معضلات بزرگ استان فارس است که نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در روستاها نیز دیده می‌‌شود.

شعارسال: بیکاری امروز یکی از معضلات بزرگ استان فارس است که نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در روستاها نیز دیده می‌‌شود.

بیکاری امروز یکی از معضلات بزرگ استان فارس است که نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در روستاها نیز دیده می‌‌شود. خشکسالی‌های پی‌درپی سبب شده که کشاورزی دیگر رونق سابق را در روستاها نداشته باشد، علاوه بر این جوانان تحصیل‌کرده روستاها نیز به شمار بیکاران اضافه شده‌اند.

* تعطیلی کشاورزی و دامداری

روستای ممبلوی شهرستان سپیدان، یکی از روستاهایی است که مشکل اصلی و اول آن بیکاری است. یاسر جهانبازی، دهیار روستا در گفت‌وگو با تسنیم بیکاری در این روستا را منحصر به یک قشر نمی‌داند بلکه معتقد است امروز هم پدرانی که شغلشان کشاورزی بوده، بیکار شدند هم زنان روستایی که فرش می‌بافتند و هم جوانانی که با تحصیلات دانشگاهی به روستا بازگشتند.

به گفته وی رودخانه‌ای که در نزدیکی این روستا است، آب کشاورزی را تامین می‌کند اما نبود بند انحرافی روی آن سبب شده که زمستان‌ها آب هدر برود و تابستان‌ها آبی برای کشاورزی نباشد. جهانبازی معتقد است که در صورت احداث این بند انحرافی 30 درصد از بیکاری در روستا برطرف می‌شود و کشاورزی نیز رونق گذشته را پیدا می‌کند.

جهانبازی از هنر دست زنان روستای ممبلو سخن می‌گوید که در روزگاری گره بر گره می‌زدند و نقش می‌آفریدند اما امروز به دلایل متعدد فرش‌بافی از رونق افتاده چراکه زنان روستا بازاری برای فروش منصفانه هنر خود ندارند. به گفته دهیار ممبلو اگر تعاونی تاسیس می‌شد تا هنر دست زنان این روستا به سوی بازار هدایت شود، این امر می‌توانست بخشی از مشکلات بیکاری و فقر در روستا را برطرف کند.

وی معتقد است زمینه‌های کار در روستا زیاد است اما مشکلات و موانع سبب شده که این فرصت‌ها سوخت شود. به گفته جهانبازی دامداری یکی دیگر از شغل‌های اهالی بود.در روزگاری نه چندان دور، سال 81، هر خانوار این روستا 50 تا 100 راس دام سبک و سنگین داشتند اما خشکسالی سبب شده که دامداری نیز تعطیل شود.

* مهاجرت به دلیل نبود گاز

مشکل دیگری که به گفته دهیار روستا سبب مهاجرت 70 درصدی اهالی شده، نبود گاز و دیگر زیرساخت‌های لازم برای زندگی بوده است که با کلنگ‌زنی پروژه گاز رسانی به روستا در چند روز گذشته امید است جمعیت رفته به روستا بازگردند. وی معتقد است اگر گاز 2 سال پیش به روستا می‌رسید، این حجم از جمعیت از روستا مهاجرت نمی‌کردند.

جهانبازی که خود در روستا با راه‌اندازی کارگاه بازیافت کارآفرینی کرده است، از پیچ و خم‌های اداری برای دریافت تسهیلات و سودهای زیاد وام‌های روستایی گلایه‌مند است. وی می‌گوید: بسیج سازندگی به عنوان یکی از متولیان اشتغالزایی روستایی برای کارهای غیر از کشاورزی تسهیلات ارائه نمی‌دهد.

روستای ممبلو از جمله روستاهایی است که در لیست محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی قرار گرفته، میثم حسنی، رئیس بسیج سازندگی سپیدان در گفت‌وگو با تسنیم درباره حل این مشکل می‌گوید: در صورتی که درخواستی از سوی اهالی روستا برای احداث بند انحرافی داده شود، بسیج سازندگی می‌تواند در این زمینه کمک کند.

حسنی ارائه وام به روستائیان را در 2 حیطه کشاورزی و دامداری اعلام می‌کند و مابقی امور در این زمینه را به بسیج سازندگی استان حواله می‌دهد.

* فراینداعطای وام روستایی حداکثر یک ماه

کمال پاک فطرت، مدیرکل امور روستایی استان فارس نیز از تسهیلات جدید اشتغالزایی برای روستائیان سخن می‌گوید که سهم فارس از 12 هزار میلیارد تومانی که دولت گذاشته، 360 میلیارد تومان است.

شرایط دریافت این تسهیلات از سوی پاک فطرت چنین اعلام می‌شود که ابتدا روستائیان باید طرح‌های خود را به دستگاه‌های بخش ارائه دهند پس از آن باید طرح در کمیته فنی شهرستان و اقتصادی استان تائید شود تا کارآفرین برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شود.

وی در پاسخ به این سوال که روند طولانی سبب دلسردی نمی‌شود، وعده می‌دهد که کل این فرایند در یک ماه انجام می‌شود و کارآفرینان در پیچ و خم اداری نمی‌افتند.

کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع کوچک، حمل و نقل و فعالیت‌های خدماتی مواردی است که مشمول این تسهیلات می‌شود و پاک فطرت به آنها اشاره می‌کند.

ارائه تسهیلات برای اشتغالزایی از گام‌های مثبتی است که برای روستائیان برداشته شده و امید است که مسئولان با عمل به وعده‌ها در این زمینه، بستر اشتغال در روستاها را فراهم کنند تا دوباره شاهد رونق روستاهای فارس باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396، کدخبر: 1648952، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین