پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۹۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
اله‌یاری گفت: مرمت عالی‌قاپو در سه سال گذشته تقریباً یکی از پروژه‌هایی بوده که بلاوقفه کار کرده و در صرف این ۱۲ سال حدودِ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون هزینه شده است.

شعارسال: عملیات استحکام‌بخشی و مرمت عمارت عالی‌قاپو پس از 12 سال به پایان رسید و سرانجام داربست‌های این بنای جهانی در میدان نقش جهان اصفهان از ایوانِ آن حذف شد.

فریدون اله‌یاری (مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان) گفت: ایوان عالی‌قاپو هم از نظر استحکام و هم از نظر موزن‌سازی و تزئینات مشکلاتی اساسی داشت. این پروژه سال 1384 شروع شد و طرحِ عملیاتی آنهم به این گونه بود که روپوش عالی‌قاپو، ستون‌ها، پایه‌ستون‌ها و تمام تزئینات و قاب‌ها مرمت شود.

وی ضمنِ اعلام اینکه 70 درصد از این پروژه‌ی 12 ساله؛ در سه سال اخیر انجام شده، گفت: در سه سال اخیر شتاب بیشتری به این پروژه داده شد و با تأمین منابعی که صورت گرفت، پیگیری‌هایی که انجام شد و گروه‌های فنی‌ای که به کار گرفته شد، به‌صورت کامل عملیات مرمت به پایان رسید و دیروز هم تمام داربست‌ها از عالی‌قاپو باز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چند روزی باید پیرامون حفا‌ظ‌ها ایمن‌سازی صورت بگیرد و یک‌سری کارهای جزئی در طرح انجام شود تا عالی‌قاپو به زودی به روی گردشگران بازشود و همه بتوانند در ایوانِ آن رفت و آمد کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره‌ی میزان بودجه‌ای که صرف این پروژه شده، اظهار داشت: در سه سال گذشته تقریباً یکی از پروژه‌هایی بوده که بلاوقفه کار کرده و در ظرف این 12 سال، حدودِ 2 میلیارد و 800 میلیون هزینه شده و تقریباً حدود 70 درصد این رقم به همین سه سال اخیر برمی‌گردد.

اله‌یاری افزود: در 12 سالی که داربست‌ها بود، بخشی‌هایی را معمولاً برای گردشگران بازمی‌گذاشتند و بیشتر به‌صورت یک محیط کارگاهی بود ولی الان کاملاً جنبه گردشگری دارد و در آنجا اقداماتی هم انجام گرفته که شاید یک تغییر سیمای ویژه‌ای به شمار آید که در 70-80 سال اخیر این‌گونه نبوده است. به‌طور مشخص حفاظ‌هایی که در پیرامون این ایوان گذاشته شده، براساس مستندات تاریخی و مطالعاتی که صورت گرفته، انجام شده. به هر حال قبلا وضعیت بنا اصلا مناسب نبود و بخش حفاظ‌های پیرامونی با فریم‌های چوبی مستعمل و سیم و تور بسته شده بود اما الان شرایط بهبود پیدا کرده و برای گردشگران ایمن‌سازی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این پروژه در 3 سال اخیر شتاب گرفت، گفت: به نظر می‌رسد که در سه سال گذشته گشایش منابع مالی به این پروژه بیشتر بوده و از طرفی، اولویت‌بندی‌هایی که برای سایت‌های جهانی‌ وجود دارد باعث شده این سایت جهانی در اولویت نخست قرار بگیرد.

اله‌یاری درخصوص رونمایی از عالی‌قاپو بعد از بازشدنِ داربست‌ها، گفت: برنامه داریم که تا پایان سال جاری با حضور مقامات کشوری و استانی؛ یک مراسم رونمایی برای عالی قاپو داشته باشیم.

وی همچنین درخصوصِ عملیات مرمتیِ کاخ چهل‌ستون گفت: اقداماتی که در عالی‌قاپو انجام شده به موازات آن در چهلستون نیز صورت گرفته است که شاید در 40 سال گذشته نظیر آن دیده نشده. داربست‌های چهلستون از اواخر 93 و اوایل 94 آغاز شده و الان میزان پیشرفتی‌ هم که داشته قابل ملاحظه است. با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته نحوه پیشبرد و پیشرفت پروژه نیز به‌صورتی است که رفت و آمد گردشگران با مشکلات جدی مواجه نباشد.

وی گفت: ما شاید با تأمین منابع بتوانیم تا دو سال آینده کار چهلستون را تمام کنیم؛ منتها چهلستون یک پروژه بسیار بزرگی است که ایوان آن به طول 700 متر کار زیادی می‌طلبد و بخش عمده آن در داخل روپوشی انجام می‌گیرد که این نمود بیرونی ندارد. خوشبختانه از نظر تامین منابع در پروژه چهلستون مشکلی نداشته‌ایم و کارگاه ما می‌تواند بی‌وقفه در طول سال کار کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی هنرنیوز ، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396 ، کدخبر: 96010 ، www.honarnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
منم تبریک میگم به دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی بویژه اصفهانی ها
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
بالاخره این عمارت معروف داره در هاشو رو به گردشگران و علاقه مندان به فرهنگ و هنر باز میکنه ، خدا کنه تمهیدات لازم برای ایمن نگه داشتن محل هم اتخاذ شده باشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
هنوز بنا های بسیاری هست که لازمه میراث فرهنگی به اون ها رسیدگی کنه ، تمرکز رو رو جاهای معروف نباید گذاشت بنظرم و به همه ی بنا های تاریخی باید رسیدگی کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین