پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۲۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
بیکاری یکی از ابرچالش‌های سال‌های اخیر کشور است. مشکلی که به نظر می‌رسید با توسعه ارائه وام اشتغال گره‌ای هر چند کوچک از آن باز شود. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مورد اختصاص این وام می‌گوید: ما نه بودجه این کار را داریم و نه با توجه به جایگاه‌مان وظیفه‌ای در این مورد بر عهده ما است.

 شعارسال: «سال‌هاست روش‌های مختلف برای  اشتغال‌زایی پایدار برای جوانان در اولویت برنامه‌های کشور تعریف شده است. اما هیچ اولویتی برای پرداخت وام های ارزان قیمت به جوانان در نظر گرفته نشده. در حالیکه حداقل بخشی از جوانان بیکار با دریافت وام با میزان و شرایط مناسب، می‌توانند اشتغالزایی کنند». این گفته‌های حسن حسینی شاهرودی، نماینده شاهرود و میامی در مجلس است. او همچنین گفته بود وزرات ورزش و جوانان باید با وزرات تعاون و کار و رفاه اجتماعی هماهنگی انجام دهد تا در این خصوص نقش موثری ایفا کنند». اما محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این‌باره  می‌گوید: «اعتبار اصلی اشتغالزایی در دست وزارت تعاون و کار و رفا ه‌اجتماعی است. هرچند این وزرات‌خانه هم بیشتر اعتبار را برای طرح‌های اشتغال روستایی در نظر گرفته است اما در هرصورت موضوع وام اشتغال به این وزارت‌خانه بازمی‌گردد. علی‌رغم اینکه برای اشتغال و کارآفرینی وزارت‌خانه 10 هزار میلیارد در نظر گرفته شده اما در معاونت جوانان هیچ بودجه‌ای برای این حوزه اختصاص داده نشده است. ما نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم که حتی در سرفصل‌ها هم برای آن بودجه‌ای تعریف نشده است. فقط می‌توانیم پیگیر فعالیت‌های مرتبط با حوزه خود باشیم».

تندگویان ادامه می‌دهد: « در شرایطی که ما فقط یک معاونت از مجموعه وزارت‌خانه را داریم، اعتبارات ما هم به همان اندازه محدود است. نهایت اعتبار ما اگر همه آن هم تحقق پیدا کند فقط 350 میلیارد است که اصلا قابل مقایسه با 10 هزار میلیارد وزارت تعاون و کار نیست و ما نمی‌توانیم با این اعداد و ارقام کاری انجام دهیم. تا زمانی که ما در دل یک وزرات‌خانه فعالیت کنیم، نه از بودجه سهم داریم‌ و نه اینکه اجازه داریم در حوزه‌های دیگر دخالت کنیم».

او می‌گوید: «دغدغه ما برای تفکیک سازمان جوانان از وزارت ورزش برای همین است که در لایحه بودجه نقش داشته باشیم. چون تا زمانی که لایحه تفکیک تصویب نشود و وزرات‌ورزش و سازمان جوانان به حالت گذشته بازنگردد، اعتبار و اختیار ما محدود خواهد بود».

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از حوزه اختیارات این معاونت می‌گوید: «بسیاری از فعالیت‌های  وزرات‌ورزش مانند مسکن ، اشتغال، بیمه‌، سربازی، ازدواج و... به ما مرتبط نیست. ما تنها وظیفه ساماندهی بخشی از تشکل‌های مردم را داریم. 2 هزار تشکل مردم‌نهاد در کشور وجود دارد که حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. وظیفه ما این است که فعالیت‌ بخشی از این سمن‌ها را پیگیری و مدیریت ‌کنیم و کاری کنیم که تعدادشان اضافه شود، شاکله‌ و چارچوب تازه‌ای تعریف شود و شبکه‌های اختصاصی  شکل بگیرد».

او می‌گوید: «بخشی از اعتبارات وزرات‌خانه به معاونت جوانان تعلق می‌گیرد که بخش عمده آن در صندوق کارآفرینی امید صرف می‌شود. امسال با مسئولان صندوق کارآفرینی امید صحبت کردیم تا پایان امسال به انجمن‌ها وام کارآفرینی یکصد میلیونی تعلق گیرد. قرار است طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده، اعتبار 40 میلیارد تومانی وام کارآفرینی تا پایان سال محقق شود

تندگویان در پایان دوباره به لایحه تفکیک سازمان جوانان و وزارت جوانان اشاره می‌کند و می‌گوید: «اتفاقا نمایندگان مجلس که از معاونت جوانان انتظار وام اشتغال جوانان دارند باید کمک کنند که لایحه تفکیک هرچه زودتر به سرانجام برسد. ما همچنان منتظر جواب مجلس برای لایحه تفکیک هستیم. چون با شرایط کنونی تنها می‌توانیم وضعیت جوانان را سروسامان کلی بدهیم کارهایی بکنیم مانند برگزاری همایش و اجلاس‌هایی که ایجاد تحرک و انگیزه در جوانان. در حال حاضر ما بیش از این وظیفه‌ای نداریم که به آن عمل کنیم».

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1396، کدخبر: 157663،www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
جالبیش اینه که هیچ سازمان یا نهادی هم نمیاد بگه این ایجاد شغل وظیفه اصلی ماست! که حداقل بشه ازشون مطالبه گری کرد
ا.ف75
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
خوب این اشتغال رو بسپرن دست جوونا .بهشون وام و ...بدن تا خودشون برا خودشون کار کنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین