پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۲۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۶
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:هیئت نظارتی که تشکیل شده بر تخلف‌هایی که در اجرا رخ می‌دهد، نظارت می‌کند.

شعارسال: آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شب (۱۸ بهمن) در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما به بررسی سیاست‌ها و مأموریت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسائل روز و جاری کشور پرداخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: مردم همواره در صحنه حضور داشتند و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرده‌اند، انشاالله مردم امسال نیز با حضور در راهپیمایی به دشمنان نشان خواهند داد که خیالات خامی نسبت به ایران دارند.

وی با اشاره به اینکه نظام ما همیشه متکی بر مردم، قانون اساسی و رهبری حکیمانه و مقتدر رهبر معظم انقلاب بوده است افزود: مردم با حضور فعال و پر رنگ خود اقتدار نظام را به جهانیان ثابت و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کنند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه ملت ایران پیروی از رهبری و اعتقاد به جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان ثابت خواهند کرد اظهار کرد: آنها مُشت محکمی به یاوه گویی‌های ترامپ و امثال آن خواهند زد لذا این نظام مستحکم، پایدار و متکی به مردم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مبنای اعتقادی و ایمانی مردم ادامه داد: ساختار قانون اساسی بسیار مستحکم است، ارادت غیبی خداوند و ائمه اطهار پشتیبان این مردم و نظام خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه انتظاری از مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز دهه چهارم وجود دارد گفت: در قانون اساسی سه وظیفه برای مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شده است به طوری که، وظیفه اول حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در مسائل مربوط به قوانین کشور است، اگر قانونی را شورای نگهبان رد کرد و به مجلس برگشت داد و مجلس بر آن مصوبه قبلی خود اصرار کرد، در این صورت مجمع می‌تواند ورود پیدا کند.

آیت الله شاهرودی تصریح کرد: وظیفه دوم مجمع، تشخیص سیاست‌ها و مشورت دادن به رهبری در سیاست‌های کلان است لذا سیاست‌های کلان کشور بسیار مهم است و در حقیقت زیربنا و قاعده همه قوانین کشور محسوب می‌شود، قوانین باید در چارچوب سیاست‌های کلان تنظیم شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: وظیفه سوم مجمع در این است که اگر برحسب قوانین عادی معضلات کشور را نتوان حل کرد، رهبری موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌دهند تا مجمع راه حل آن را پیدا کنند؛ سومین وظیفه مجمع تشخیص حل معضلات کشور است که در این سه وظیفه خدمات خوبی انجام داده است.

آیت الله شاهرودی با اشاره به اینکه یکی از وظایفی که اخیرا رهبری برعهده مجمع گذاشته‌اند، نظارت است عنوان کرد: در دوره اخیر تاکید کرده‌اند که هیئت منتخبی انتخاب شوند تا نظارت فعال بر مصوبات مجمع داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های کلان روح قوانین کشور است و این نیاز به نظارت دقیق، پویا و همه جانبه دارد خاطرنشان کرد: در گذشته کمیسیون‌ها تشکیل می‌شدند، اما قرار است در این دوره تحولی ایجاد شود، هیئتی انتخاب شده است و با تایید ایشان این هیئت فعالیت خودش را آغاز می‌کند.

آیت الله شاهرودی با اشاره به اینکه قوانینی که مجلس تصویب می‌کند به شورای نگهبان می‌رود عنوان کرد: این قوانین نباید مخالف سند چشم انداز و سیاست‌های کلان باشد بلکه باید منطبق باشد لذا هیئت نظارتی که تشکیل شده بر تخلف‌هایی که در اجرا رخ می‌دهد، نظارت می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نظارت باید معنای جدی و حقیقی خود را پیدا کند اضافه کرد: در آینده باید بتوانیم آیین نامه قوی، فعال و موثری در این رابطه داشته باشیم تا جلوی تخلفات گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه قصد داریم برای اجرا، ضمانت اجرا بگذاریم تا نظارت معنای حقیقی خودش را پیدا کند افزود : این موضوع باید در آیین نامه آورده شود و رهبری آن را تصویب و تایید کنند تا از تخلفات جلوگیری شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اعضای مجمع را رهبری انتخاب می‌کنند گفت: آنها افرادی هستند که تجربه دارند و در حوزه اجرایی کشور حضور داشته‌اند ، از طیف‌ها و تجربیات مختلف در مجمع جمع هستند، بعضی از افراد به لحاظ شخصیت حقوقی‌شان مانند رییس قوه قضاییه در مجمع حضور دارند، در دنیا مجالسی مانند مجمع با سنین بالا تشکیل می‌شود، شبیه به مجلس سنا.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت روزامه، تاریخ انتشار: 18بهمن1396، کدخبر: 6093656: roozame.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
این نظارت های بیرونی عالیه و حتی بعضی موقع نیاز مبرم بهش هست اما برای ریشه کن کردن فساد کافی نیستن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین