پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۳۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین، آلودگی هوا و قیمت روز افزون سوخت‌های فسیلی باعث شده است که همه کشورها به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بروند. ایران نیز با سرعت کمی در حال پیشروی به سوی انرژی‌های پاک است؛ تعداد اندک استارتاپ‌های فعال در این حوزه گواه این ماجراست.

شعارسال: استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر زمین می‌شود که این امر منجر گرمایش زمین می‌شود؛ گرمایش زمین باعث ذوب شدن یخچال‌های طبیعی می‌شود؛ با آب شدن یخچال‌های طبیعی، سطح آب اقیانوس‌ها بالا می‌آید و منجر به سونامی می‌شود. بنابراین کارآمدترین راه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از به وقوع پیوستن این زنجیره اتفاقات ناخوشایند، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

در آذرماه سال 95 بیش از 195 کشور توافق‌نامه تغییرات آب و هوایی پاریس موسوم به «معاهده پاریس» را امضا کردند تا از گرمایش زمین و انتشار گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر زمین جلوگیری کنند. همه کشورهایی که این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند موظف هستند 32 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال 2030 کاهش دهند.

طبق توافق‌نامه پاریس که قبل از امضای برجام به تصویب رسید، ایران باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ خود را تا چهار درصد کاهش دهد. همچنین ایران متعهد شد که در صورت رفع تحریم‌ها، هشت درصد دیگر از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود کاهش دهد. در کل ایران تعهد دارد 12 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال 2030 کاهش دهد.

برای تحقق این امر دولت ایران موظف است تا پایان سال 2030، 8000 مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر احداث کند که تا کنون حدود 1000 مگاوات از آن راه‌اندازی شده است.

در ادامه چند مورد از استارتاپ‌های فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران را معرفی می‌کنیم:

شرکت تابان انرژی مهر آفرین (تاما)

استارتاپ تابان انرژی مهر آفرین از سال 95 آغاز به کار کرده است و به‌طور اختصاصی روی سولار (انرژی خورشیدی) کار می‌کند. این شرکت چندمنظوره در زمینه تولید، طراحی و پیمانکاری فعالیت دارد. از محصولات تولیدی این استارتاپ می‌توان به ردیاب خورشیدی (محصول دانش‌بنیان این استارتاپ)، پکیج خورشیدی روشنایی و سیستم‌های قابل حمل خورشیدی اشاره کرد.

شرکت تابان انرژی مهر آفرین علاوه بر احداث نیروگاه خورشیدی، روی پشت‌بام ساختمان‌ها، بام‌های شیب‌دار و نمای ساختمان‌ها نیز پنل خورشیدی نصب می‌کند. این استارتاپ تاکنون یک نیروگاه خورشیدی 20 کیلووات در تهران و چندین نیروگاه خورشیدی جدا از شبکه در شمال کشور حداث کرده است.

پارت انرژی رادیان

استارتاپ پارت انرژی رادیان با نگرش واقع‌بینانه به نیازهای آتی صنعت برق کشور، لزوم حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و ضرورت غیر قابل انکار در این خصوص از سال 93 شروع به کار کرد.

این استارتاپ تاکنون 30 کیلووات نیروگاه خورشیدی جدا از شبکه (مناطقی که برق ندارند مانند مناطق روستایی) و 100 کیلووات نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه (مناطقی که برق دارند اما قصد سرمایه‌گذاری روی نیروگاه خورشیدی دارند) نصب و راه‌اندازی کرده است.

این استارتاپ که تنها در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت می‌کند، موفق به اخذ نمایندگی انحصاری فروش کلیه محصولات صنایع تولید انرژی پاک آتیه در سطح شش استان شرق کشور و نمایندگی شرکت صنایع انرژی پاک آتیه در زمینه مشاوره و ارائه خدمات مهندسی و بهره‌برداری نیروگاههای بادی گردیده است.

سبز فناوران آویژه

این شرکت در زمینه ساخت توربین بادی محور عمود با پره هوشمند فعالیت می‌کند. این توربین به خاطر ساختار منحصربه‌فردی که دارد از کمترین انرژی جنبشی باد، بیشترین نیرو را تولید می‌کند. نصرت‌الله بیات مخترع این توربین بادی خاص است که تنها نمونه‌های نیمه‌صنعتی آن تاکنون ساخته شده است.

این توربین شبکه‌ای از پره‌های کوچک، فلس مانند و هوشمند است که نصب و نگهداری آن آسان است، در برابر بادهای شدید پایدار است، هزینه تولید آن اندک است و راندمان آن بالاست.

سبز فناوران آویژه علاوه بر توربین بادی، کمربند نجات غریق و پمپ بادی نیز تولید می‌کند.

سمانیر

استارتاپ سمانیر در زمینه‌های پژوهش، طراحی، ساخت و اجرای سیستم‌های خورشیدی فتوولتاییک در ایران فعالیت می‌کند. تیم طراحی سمانیر با استفاده از مراجع و استانداردهای معتبر بین‌المللی، به‌روزآوری مداوم دانش، خلق نوآوری و بهره‌مندی از دستاوردهای پژوهشی مطمئن‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راهکار تولید برق از انرژی خورشید را ارائه می‌کند.

یکی از دستاوردهای این شرکت طراحی و ساخت سازه ردیاب خورشیدی برای نیروگاه فتوولتاییک است. این سیستم هر روز خورشید را از شرق به غرب دنبال می‌کند و باعث افزایش چشمگیر بازدهی و در نتیجه افزایش نرخ بازگشت سرمایه در نیروگاه‌های خورشیدی می‌شود.

سمانیر علاوه بر ردیاب خورشیدی، سازه‌های «نیروگاهی با زاویه ثابت»، «پشت‌بامی برای سطوح تخت» و «پشت‌بامی برای سطوح شیب‌دار» می‌سازد. این شرکت تاکنون بیش از 100 کیلووات نیروگاه خورشیدی احداث کرده است و بیش از 30 مگاوات پروژه در مرحله توسعه دارد.

آکووان

آکووان یا سامانه تولید آب از هوای مرطوب محصولی است که با استفاده از رطوبت هوا بر مبنای سطوح هیبریدی نانوپوشش آبدوست/آبگریز و بدون نیاز به هر گونه برق یا هزینه مصرفی آب تولید می‌کند.

اساس عملکرد این دستگاه، جذب قطرات ریز رطوبت هوا توسط نقاط نانوپوشش ابر آبدوست و جداسازی و جمع‌آوری آنها از سطح به دلیل افزایش وزن قطرات و سطح آبگریز بستر است. این سامانه، بسته به میزان رطوبت و وزش باد، به ازای هر متر مربع، 8 الی 20 لیتر آب در روز تولید می‌کند. این سامانه در مناطقی که دارای رطوبت بالای 70 درصد هستند، قابل اجراست.

حالا علی شهروزیان‌فر، یکی از اعضای تیم سازنده آکووان، نمونه اولیه‌ اصلاح‌شده‌ای از این دستگاه را ساخته است که بر خلاف نمونه قبلی محدودیت رطوبت هوا ندارد و در هر شرایط آب و هوایی قادر به تولید آب است. همچنین در نمونه جدید از پنل خورشیدی استفاده شده است تا برق مورد نیاز دستگاه را تولید کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 20بهمن 1396 ، کدخبر:  345370،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
ای کاش تو زمینه استارتاپ ها توجه خیلی بیشتری می شد تا بازار کارآفرینی تو این زمینه ها خیلی بیشتر از این رونق داشته باشه
ا.ف75
ایران
United States
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
این شرکت ها میتوانند اینده ایران را تامین کنند
س.د۷۶
ایران
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
این شرکت ها میتوانند اینده ایران را تامین کنند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین