پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۹۳۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت‌ها به درآمدهای نفتی معتاد شده‌اند، گفت: اگر رشد قیمت دلار در چند ماه اخیر طی 2 سال انجام می‌شد در آن صورت این اتفاق به نفع صادرکننده بود.
شعارسال:رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت‌ها به درآمدهای نفتی معتاد شده‌اند، گفت: اگر رشد قیمت دلار در چند ماه اخیر طی 2 سال انجام می‌شد در آن صورت این اتفاق به نفع صادرکننده بود.

عدنان موسی‌پور  با اشاره به وضعیت صادرات در 10 ماهه سال 1396، گفت: وقتی عوامل مؤثر بر صادرات جدی گرفته نشود، افت صادرات بسیار طبیعی است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به کاهش 2 درصدی ارزش صادرات در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این موضوع قابل انتظار بود و با بی‌توجهی به عوامل مؤثر بر صادرات روز به روز از شرایط صادرات دور می‌شویم.

وی با بیان اینکه صادرات در چند ماه اخیر رشد اندکی داشته است، بیان داشت: این افزایش، ناشی از افزایش قیمت ارز بوده و موقت است و نمی‌تواند مستمر باشد.

* صادرکننده خواستار واقعی شدن قیمت ارز است نه جهش آن

وی با تاکید بر اینکه یکی از خواسته‌ها و مطالبات صادرکنندگان و تولید‌کنندگان واقعی شدن قیمت ارز است، گفت: ممکن است افزایش قیمت ارز، در مقطعی منجر به افزایش حاشیه سود صادرکنندگان شود اما پس از مدتی این افزایش قیمت بر افزایش قیمت مواد اولیه اثر می‌گذارد و گرانی را رقم می‌زند.

این صادرکننده بیان داشت: صادرکننده و تولید‌کننده خواستار شیب ملایم افزایش نرخ ارز است و هیچگاه نمی‌خواهد که ناگهان با افزایش و جهش 26 درصدی قیمت یا امثال آن، مواجه شود.

موسی‌پور گفت: در مورد نرخ ارز باید به شکل جدی تصمیم‌گیری شود و یک بار برای همیشه باید در آن مورد تصمیم‌ گرفت.

وی با بیان اینکه 80 تا 90 درصد فرآیند صادرات خارج از کشور رقم می‌خورد، گفت: بخشی از عوامل اثرگذار بر صادرات دست رقبای ماست.

* مذاکره دولت‌ها برای خلق فرصت‌های تجاری ناشی از دیپلماسی قوی اقتصادی است

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تاجر یا صادرکننده ایرانی در بازارهای هدف هر روز با رقبای جدیدی روبرو می‌شود، افزود: برای خلق فرصت‌های جدید تجاری این دولت‌ها هستند که هر روز با هم وارد مذاکره و مناقصه می‌شوند که ناشی از دیپلماسی قوی اقتصادی آنهاست.

موسی پور با بیان اینکه در دیپلماسی سیاسی و تجاری عملکردمان ضعیف است، گفت: دستگاه دیپلماسی و بخش خصوصی هر جا که یک فرصت تجاری ایجاد شود بسیار کند عمل می‌کند، بنابراین رقبای ما در بازارهای هدف خود را جاگیر می‌کنند و سهم عمده بازار را می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که رشد قیمت ارز به نفع صادرکننده است یا خیر، گفت: اگر رشد قیمت دلار در چند ماه اخیر طی 2 سال انجام می‌شد در آن صورت این اتفاق به نفع صادرکننده بود.

* افزایش قیمت ارز به نفع صادرات نیست

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی افزود: افزایش قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌ها از جمله حمل و نقل و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که در نهایت به نفع صادرات نیست.

موسی‌پور با بیان اینکه تجارت از دو بخش صادرات و واردات تشکیل شده است بیان داشت: باید بررسی کرد که علاوه بر تأثیر افزایش قیمت ارز، بخش واردات چقدر از افزایش قیمت‌ها مؤثر می‌شود.

* اعتیاد دولت‌ها به درآمدهای نفتی

وی در پاسخ به این سوال که چرا در صادرات غیرنفتی چندان موفق عمل نکرده‌ایم گفت: دولت عنوان می‌کند که خواستار افزایش صادرات غیرنفتی است ولی این دولت و دولت‌های قبلی دچار اعتیاد به درآمدهای نفتی شده‌اند و سیستم اداری و حاکمیتی در حمایت‌ از صادرات غیرنفتی شعارگونه عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به اقدامات کشورها در حمایت از بخش تولید و صادرات توجه شود، گفت: در یک دهه گذشته در دادن بدهی دولت به صادرکنندگان تعلل شده است و سال‌هاست که جوایز صادراتی پرداخت نمی‌شود.

موسی‌پور با اشاره به اینکه صادرکنندگان نسبت به سیستم بانکی نا امید هستند، گفت: رقبای ما تسهیلات بانکی با نرخ حدود 4 درصد می‌گیرند اما اگر صادرکنندگان ما پس از بوروکراسی‌های سخت بانکی موفق به اخذ وام شوند این تسهیلات با نرخ‌های بالای 15 درصد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: از بسته حمایت از صادرات سال 95، فقط 10 الی 15 درصد عملیاتی شد و بسته حمایت از صادرات سال 96 شهریور امسال ابلاغ شد که منابع مالی آن دقیق در نظر گرفته نشده است.

* لازمه تنوع بازارهای صادراتی تقویت دیپلماسی اقتصادی است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که چرا بازارهای صادراتی ایران محدود است گفت: تنوع بازار صادراتی منوط به تنوع محصوات صادراتی و تقویت دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: بعد از برجام کشورها اغلب در رابطه تجاری با ایران فروشنده هستند و اگر تسهیلاتی هم در بخش بانکی برای مراودات تجاری فراهم کرده‌اند بیشتر در تلاش برای فروش کالاهای خودشان به ما هستند.

موسی‌پور گفت: مشکلات بانکی در منطقه، چین و روسیه وجود دارد و شرایط از این لحاظ هنوز مطلوب نیست.

براساس آمار گمرک در 10 ماه منتهی به دی ماه سال جاری، صادرکنندگان 99 میلیون و 309 هزار تن کالا به ارزش 35 میلیارد و 612 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کردند و در مدت زمان مشابه سال گذشته 107 میلیون و 267 هزار تن کالار به ارزش 36 میلیارد و 456 میلیون دلار صادر کردند.

مقایسه صادرات کالا در 10 ماه منتهی به دی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از افت بیش از 7 درصد در وزن کالاهای صادراتی و افت بیش از 2 درصدی در ارزش آنها دارد.

در 10 ماه منتهی به دی سال جاری 30 میلیون و 491 هزار تن کالا به ارزش 42 میلیارد و 805 میلیون دلار وارد کشور شده است و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی بیش از 10 درصد و به لحاظ ارزشی حدود 22 درصد افزایش داشته است.

براین اساس وزن کالاهای وارداتی در 10 ماه منتهی به دی سال گذشته 27 میلیون و 623 هزار تن و ارزش آن نیز 35 میلیارد و 106 میلیون دلار بوده است.

براساس این آمار، حجم تجارت خارجی ایران در مدت زمان مذکور معادل 78 میلیارد و 471 میلیون دلار و تراز تجاری نیز منفی 7 میلیارد و 193 میلیون دلار بوده است.

شعارسال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار، تاریخ انتشار20 بهمن 96، کدخبر: 13961118000577، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
فقط یاد گرفتیم توی این 40 سال همش قول های الکی بدیم ، توی هیچ زمینه ای مدیریت درست حسابی نداریم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین