پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۴۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
اسپوتنیک در مطلبی با اشاره به برگزاری رژه نظامی اخیر کره شمالی، منطق انجام آن یک روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک پیونگ‌چانگ را بررسی کرد.

شعارسال: اسپوتنیک در مطلبی نوشت: رژه نظامی که در روز پیش از آغاز بازی‌های المپیک زمستانی در پیونگ‌یانگ برگزار شد، به شکوه و عظمت همیشه نبود؛ اما این مسئله از اهمیت آن نخواهد کاست. علی‌رغم این‌که کره شمالی در این رژه نظامی از نسل جدیدی از موشک‌های قاره پیمای بالستیک خود رونمایی نکرد، پیونگ‌یانگ شماری از موشک‌هایی را که تاکنون آزمایش شده اند به نمایش گذاشت و به این ترتیب، بار دیگر تلاش کرد جایگاه خود را به عنوان یک قدرت هسته‌ای اعلام کند.

رژه نظامی سالانه اخیر به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس ارتش کره شمالی برگزار شد. تمبرهای پستی هم به مناسبت این روز منتشر شد. در یکی از این تمبرها، یک فرد نظامی دیده می‌شود که لباس نیروهای استراتژیک کره شمالی را به تن دارد. همچنین، دو تمبر دیگر تصویر کیم ایل سونگ، نخستین رهبر کره شمالی، را در رژه تاریخی 8 فوریه سال 1948 نشان می‌دهد. همچنین، طبق گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، یک تمبر دیگر نیز «سربازان ارتش که تا ابد جانسپار کشورشان هستند» را به نمایش می‌کشد.

در این رژه نظامی، شاهد چه بودیم؟

دفتر هدایت موشکی کره شمالی در تاریخ 3 ژوئیه سال 1999 تاسیس شد. در آن هنگام، چند واحد موشکی مختلف در فرماندهی توپخانه نیروی زمینی کره شمالی به یک واحد موشکی تبدیل شدند. این واحد در سال 2013، به نام نیروهای موشکی استراتژیک شناخته شد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای نخستین بار در سال 2012 و در سخنرانی خود به مناسبت یکصدمین زادروز کیم ایل سونگ، این واحد را نیروهای موشکی استراتژیک نامگذاری کرد تا به این صورت، نام آن با نیروهای زمینی، هوایی و دریایی این کشور همخوانی یابد.

به نظر می‌رسد رژه نظامی روز پنجشنبه در پیونگ یانگ به منظور تقویت هرچه بیشتر جایگاه این واحد موشکی انجام شده باشد. مجری تلویزیون مرکزی کره شمالی هنگام نمایش موشک‌های این کشور که به طور معمول، مهمترین بخش رژه‌های نظامی پیونگ یانگ به شمار می‌رود، گفت: «نیروهای موشکی استراتژیک نماد قدرت نظامی جمهوری دموکراتیک کره است».

در این رژه، تانک‌ها و موشک‌هایی در میدان کیم ایر سن پیونگ یانگ به نمایش گذاشته شدند. موشک‌های میان‌برد «پوکنسونگ-2» و موشک‌های میان‌برد هواسونگ-12 به عنوان دو دستاورد اخیر کره شمالی در این رژه به نمایش درآمدند. البته، موشک‌های هواسونگ 14 و 15 که در ماه‌های ژوئیه و نوامبر سال گذشته میلادی برای نخستین بار آزمایش شدند، در این رژه توجه بسیاری به خود جلب کردند.

در عین حال، کارشناسان اعلام کرده اند کره شمالی همچنان توانایی تولید خودروهای لانچر خود را ندارد و به نظر می‌رسد خودروهای قدیمی‌تری را که در سال 2011 از چین وارد کرده بود، برای پرتاب موشک‌های جدید خود تغییر کاربری می‌دهد.

رهبر کره شمالی نیز در سخنرانی در این رژه نظامی گفت: «رژه امروز، قدرت جمهوری دموکراتیک خلق کره را به نمایش می‌گذارد که به سطح قدرت‌های نظامی جهان رسیده است». وی افزود: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ کشور متجاوزی حتی جرات تحقیر حرمت سرزمین مقدس ما و یا تجاوز به یک میلی متر از خاک ما را نخواهد داشت. تا زمانی که استکبار بر زمین وجود داشته باشد و سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه یابد، ماموریت ارتش کره شمالی به عنوان شمشیری مستحکم که محافظ کشور و مردم است ادامه خواهد یافت».

منظور از «شمشیر» در سخنرانی رهبر کره شمالی، نیروهای موشکی استراتژیک این کشور است. وزارت دفاع کره جنوبی تخمین زده است اعضای فعال در این واحد، تنها 10 هزار نفر باشد. اما کره شمالی انتظار دارد این واحد بتواند از این کشور در برابر حملات احتمالی خارجی دفاع کند و در عین حال، موجب شود ارتش این کشور بتواند برای تولید تسلیحات و هزینه نگهداری از ارتش یک میلیونی پیونگ‌یانگ، صرفه جویی کند. وجوه حاصل از این صرفه جویی‌ها نیز می‌تواند برای بهبود معیشت مردم کره شمالی استفاده شود.

دلیل زمان‌بندی حساس این رژه نظامی چه بود؟

نمی‌توان گفت انجام رژه نظامی در آستانه آغاز بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ به عنوان از بین بردن روحیه صلح در خلال این بازی‌ها و یا تهدید آمریکا بوده باشد. این تنها مهر تاییدی بر این بود که پیونگ یانگ در صدد توسعه همزمان بخش‌های غیرنظامی و نظامی خود است. در حالی که ورزشکاران در بازی‌های المپیک از آبروی وطنشان دفاع می‌کنند، ارتش نیز باید «همواره آماده انجام حملات انتقام جویانه سریع باشد».

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 20بهمن1396، کدخبر: 8 6432426: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
برگذاری رژه در چنین شرایطی که قرار هست مسابقات بین المللی المپیک برگذار بشه فقط تنش در منطقه رو زیاد میکنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین