پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
40 سال از انقلابی که به نام مستضعفان به پیروزی رسید، می گذرد و کمیته امداد همچنان دستگیری از نیازمندان را در برنامه خود دارد.

شعارسال : در نخستین روزهای پیروزی غرور آفرین انقلاب اسلامی و با آغاز بکار دولت انقلابی، حمایت از نیازمندان و محرومان در دستور کار انقلاب قرار گرفت و تنها 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی 14 اسفند سال 1357 به دستور تاریخی حضرت امام خمینی (ره) کمیته امداد امام خمینی به عنوان دومین نهاد انقلابی برای مدت نامحدود تاسیس شد و فعالیت های خود را برای رفع محرومیت و زدودن چهره فقر از جامعه آغاز کرد.

هرچند باید گفت پی ریزی تشکیلات این نهاد به سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال 1342 برمی گردد. زمانی که جمعی از انقلابیون و یاران حضرت امام به طور خودجوش داوطلب فعالیت در این زمینه شدند و از طرف امام خمینی مـأمور رسیدگی به وضع ‌خـانواده زندانیـان سیاسی، نیازمندان و مبارزان شدند.

اقدامات حمایتی و امدادی این نهاد مردمی آنجا آشکارتر شد که در سال‌های 56 و 57 که مبارزات امت مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه‌جا را فرا گرفت‌، با حمایت گسترده و فراگیر این نهاد از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان، انقلاب روندی سریع تر به خود گرفت .

فعاليت های عامه المنفعه و حمايتی اين نهاد مقدس به آن سال ها محدود نشد و در سال های پس از انقلاب نيز با همان شدت و حرارت ادامه داشت.کميته امداد امام خمينی امروز پس از حدود 40 سال فعاليت مستمر،پوياتر و مصمم تر از روزهای نخست با اجرای طرح های مختلف حمايتی از جمله طرح شهيد رجايی که جامعه هدف آن نيازمندان بالای 60 سال ساکن روستاهاست به بزرگترين و اصلی ترين نهاد حمايتی و اميد محرومان تبديل شده است.

کميته امداد در همين چارچوب با اجرای طرح های مختلف حمايتی در راستای وظايف محوله خود گام بر می دارد. طرح شهيد رجايی يکی از همين طرح هاست که قشر خاصی از نيازمندان را پوشش می دهد و در راستای تکريم و عزتمندی سالمندان اجرا می شود.

بر اساس آخرين ويرايش صورت گرفته در مفاد این طرح، به موجب آن همه سالمندان نيازمند (و عائله تحت تكفل) مقيم روستاها كه سن آنها 60 سال و بيشتر است، تحت حمايت انواع خدمات حمايتی و مستمر اين نهاد قرار می گيرند. بر اين اساس مستمری مدد جويان طرح شهيد رجايی به صورت 3 ماهه به حساب بانکی آنها واريز می شود و در طول سال چند مرتبه کالا به مدد جويان مذکور تحويل داده می شود و در همه امور اجتماعی و هزينه های جاری زندگی به کمک اين دسته از افراد می آيد.

طرح شهيد رجايی پنجره اميد محرومان سالمند روستايی

زارع فرد مدیر کل حمایت های اجتماعی کمیته امداد درباره طرح شهید رجایی گفت: طبق آیین نامه اجرایی سال ۶۴ وظیفه ای به کمیته امداد امام خمینی (ره) محول شد که افراد روستایی بالای ۶۰ سال و نیازمند، تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند.

وی گفت: درحال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند که ۶۰ درصد آنها با جمعیت ۸۴۵ هزارنفر مشمول طرح شهید رجایی هستند.

زارع فرد رفع نیازهای معیشتی، رفاهی درمانی و بهداشتی خانوارهای تحت پوشش را از اهداف اجرای طرح شهید رجایی دانست و گفت: علاوه بر این همه کمک های عمومی و حمایتی کمیته امداد شامل وام ها،کلاس های آموزشی، اردوهای تفریحی و زیارتی به این عزیزان ارائه می شود.

مدیر کل حمایت های اجتماعی کمیته امداد با اشاره به مناسبت روز سالمند در نهم مهرماه گفت: در این ایام علاوه بر برگزاری جشن های عمومی و بازدید از این عزیزان، هدایایی نیز در قالب طرح شهید رجایی به آنها تقدیم می شود.

زارع فرد با تاکید بر اینکه در سال آینده بودجه تخصیصی به خدمات مشمولان طرح شهید رجایی افزایش یافته است، گفت: برای حمایت بیشتر از سالمندان روستایی از سال آینده علاوه بر توزیع سبد کالا، هزینه های نگهداری و پرستاری نیز به آنان تقدیم می شود.

کميته امداد امام خمينی متولی امرارمعاش يک سوم بيکاران کشور است و با شيوه های اشتغالزايی مددجويان را به خودکفايی می رساند، در واقع می توان گفت کميته امداد امام خمينی (ره) چتر حمايتی خود را تا زمانی که مددجو به مرحله خودکفايی نرسيده است بر سر مددجو می گستراند و در اين مدت تمام نيازهای مددجو از قبيل مسکن ،درمان ، خوراک، جهيزيه و غيره را برطرف می کند و حتی اگر فرد قبل از رسيدن به مرحله خودکفايی فوت کند، هزينه کفن و دفن متوفيان را نيز می پردازد.

در حال حاضر حدود 2 میلیون خانوار در کشور زیرپوشش کمیته امداد هستند که از این جمعیت، جمعیت کثیری را ایتام و کودکان طلاق تشکیل می دهند.

بر اساس آمار اعلامی حدود یک‌ میلیون زن سرپرست خانوار و حدود 30 هزار خانواده زندانی و 200 خانواده صعب‌العلاج نیز زیرپوشش فعالیت های حمایتی و امدادی کمیته امداد هستند و سالانه هزاران سری جهیزیه به نوعروسان زیر پوشش تقدیم می شود. اما فعالیت ها و حمایت های این نهاد حمایتی و امدادرسان به مسلمانان محدود نمی شود و چتر حمایتی آن بسیاری از هموطنان اقلیت دینی را نیز فرا می گیرد و برای ارائه خدمات به نیازمندان و محرومان دین و مذهب آنان در نظر گرفته نمی‌شود.

حمايت بی دريغ کميته امداد بدون توجه به تفاوت های قومی، مذهبی و دينی

بر اساس آمار اولیه هم اکنون حدود پانصد هزار مددجوی اقلیت‌های دینی و اهل تسنن از خدمات حمایتی و معیشتی امداد بهره مند شده اند. براساس فعالیت های صورت گرفته در کمیته امداد، سالانه بیش از 10 درصد از مددجویان خودکفا می شوند و هرسال نزدیک به 130 هزار فرصت شغلی در کشور با اعتبار 2 هزار میلیارد تومان برای خود کفایی مددجویان فراهم می شود.

حمايت بيشتر از محرومان، نيازمند توجه همه دستگاه ها

نباید انتظار داشت که کمیته امداد برای رفع محرومیت و فقر معجزه‌ کند چرا که ظرفیت امداد محدود است. کمیته امداد با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارد صرفا دستگیری مختصری می‌کند و نمی‌تواند تمام مشکلات را صفر تا صد حل کند.

در این باره پرویز فتاح رئیس کمیته امداد نیز اعلام کرد مجموعه امداد نمی‌تواند جور کم کاری ها را بکشد و در واقع وزارتخانه‌های مختلف اعم از وزارت علوم و بهداشت و سایر نهادها موظف‌ هستند از مجموعه امداد حمایت کنند. فتاح با تاکید بر اینکه جمعیت تحت پوشش کمیته امداد به اندازه جمعیت لبنان است، گفت: این افتخار نیست ولی واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و تا چرخه اقتصادی کشور و تولید بالا نرود،فقر برای امداد تولید می‌شود. در حقیقت باید اقتصاد و تولید ثروت بر مبنای عدالت اسلامی باشد و چنانچه این امر محقق شود فقر نیز کاهش خواهد یافت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 20 بهمن 1396، کدخبر: 6420928، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین