پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
شهر شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور از مهمترین مرکز پیوند اعضا نه فقط در ایران که در جهان محسوب می‌شود.

شعار سال: حتما همیشه هدیه داده و گرفته اید، اما هدیه از نوع زندگی هم وجود دارد. در ایران، سی و یکم اردیبهشت را روز اهدای عضو و اهدای زندگی نامگذاری کرده اند، پیوند عضو، شروعی دوباره و بخشیدن زندگی به انسانی دیگر است.چه بسیار بیمار‌انی که در ایران و جهان به علت نداشتن برخی از اعضای بدنشان چشم انتظار هستند.

حال در این امید و ناامیدی کسانی پیدا می‌شوند که اعضای خود را اهدا می‌کنند یا با اجازه خانواده‌ها اعضای آن‌ها به دیگران پیوند می‌شود.

قرنیه هایی که چشم صدمه دیده را بینا می کند، پیوند استخوانی که مانع قطع عضو می شود، پوستی که نجاتبخش بیماران با سوختگی شدید است و ...

و چه زیبا است تصمیم این افراد بزرگ، کسانی که تلاش می‌کنند جسمشان به حیات دیگران کمک کند، اینان همیشه زنده هستند.

اهدای عضو یعنی زمانی که شخص یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به فرد دیگری برای پیوند اهدا شود و این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او انجام شود.

از جمله بافت‌ها و اعضای بدن که می‌تواند اهدا شود شامل کلیه، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه است.

شیراز با برخورداری از اساتید و پزشکان قوی و مجرب که در زمینه سلامت و درمان دارد یکی از قطب های بزرگ درمانی کشور است و از مهمترین مرکز پیوند اعضا نه فقط در ایران که در جهان محسوب می‌شود.

جراحان زیادی از سراسر کشور و همین طور خارج از کشور به شیراز آمده و مورد آموزش قرار می‌گیرند.

سالانه بیماران زیادی از اقصی نقاط ایران و کشور‌های مختلف از جمله حوزه خلیج فارس برای بهره مندی از عمل جراحی پیوند به شیراز سفر می‌کنند.


رکوردشکنی شیراز در پیوند کبد

پدر پیوند کبد ایران از شکستن رکورد پیوند کبد در جهان توسط متخصصان شیرازی خبر می‌دهد.

ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران با اشاره به اینکه سال۱۹۹۴ - ۱۹۹۳ امریکا با ۶۰۳ پیوند در سال رکورددار پیوند کبد بود، گفت: سال ۲۰۱۷، شیراز با انجام ۶۳۸ پیوند کبد این رکورد را شکست و این در دنیا بی نظیر است و کسی به این رکورد نرسیده است.


وی افزود: اکثر مراکز پیوند در دنیا بین ۵۰ تا ۶۰ پیوند در سال دارند و اگر خیلی بزرگ باشند ۱۵۰ تا ۲۰۰ پیوند دارند.

ملک حسینی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد عمل‌های پیوندی، از بیماران مرگ مغزی است و این آمار در دنیا کم نظیر است.

به گفته مسئولان بخش پیوند علوم پزشکی، شیراز تنها مرکز در ایران است که پیوند کبد کودکان را انجام می‌دهد.

مادر یکی از کودکانی که در شیراز عمل پیوند شده، گفت: دو سال نیم دارد و از بدو تولد مشکل کبدی داشت با تشخیص پزشکان تهرانی به شیراز آمدیم و اکنون از کبد خودم به فرزندم پیوند زده شده است.

شهر شیراز به عنوان قطب پیوند اعضای کشور توانسته است در این سال‌ها توانمندی خود را در زمینه پیوند اعضا بیش از پیش به نمایش بگذارد.


حشمت الله صلاحی فوق تخصص پیوند کلیه و کبد گفت: طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۱۴ هزار پیوند از ارگان‌های مختلف صورت گرفته است و تمام پیوند‌های کبدی که انجام شده، بعد از انقلاب بوده است.

توانمندی‌ها و دستاورد‌هایی که بهره مندی از آن فقط تعلق به شیراز ندارد.


سیاوش غلامی مدیر داخلی بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینا نیز بیان کرد: به بیمارانی که از اقصی نقاط ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس مراجعه می‌کنند، خدمات مختلفی به صورت شبانه روز ارائه می‌شود.

خانم ابراهیمی رکورددار جهان در چند رشته دو و میدانی گفت: نه ماه دیالیز شدم، جراحی من موفقیت آمیز بود و کلیه‌ای که اهدا شد عالی بود و دوباره به زندگی لبخند زدم.


وی تصریح کرد: در مسابقات جهانی اسپانیا در سال ۲۰۱۷، ۵ مدال طلا، نقره و برنز کسب کردم.

این بانوی ورزشکار شیرازی یکی از هزاران نفری است که بعد از پیوند اعضا بازگشت موفقیت آمیزی به زندگی داشته است.

یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی این سال‌ها آموزش جراحانی در زمینه پیوند اعضا از سراسر ایران و کشور‌های مختلف است.


احمد صناعی یکی از این جراحان گفت: وقتی دوره آموزشی ما به پایان برسد برای پیوند اعضا به کشور خود برمی گردیم تا در آنجا بتوانیم مراکز پیوند اعضا ایجاد کنیم.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از راه اندازی بخش‌های پیوند قلب و ریه در شهر شیراز در آینده‌ای نه چندان دور خبر می‌دهند.


حالا به برکت انقلاب اسلامی و با پیشرفت علم پزشکی کشور، متخصصان شیرازی توانسته اند سالانه جان بیش از هزار نفر را با عمل پیوند اعضا نجات بدهند، که در صورت نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو این آمار می‌تواند تا دو هزار پیوند در سال افزایش یابد.

هر ایرانی می‌تواند با افزایش آگاهی خود و دیگران، در زمینهٔ مرگ مغزی و اهدای عضو و گرفتن کارت اهدا به ترویج و گسترش اهدای عضو کمک کند.

بنی آدم اعضای یک پیکرند ***که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار ***دگر عضو‌ها را نماند قرار

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 19 بهمن 96، کد مطلب: 6415898: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین