پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۴۶۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
با وجود تکنولوژی‌های امروز، اینترنت و پیشرفت روزمره، مشکلات زندگی اجدادمان را به سختی می‌توانیم تصور کنیم.

شعارسال: چیزهایی که در گذشته عادی به شمار می‌رفتند امروزه باعث خنده یا وحشت ما می‌شوند. روش‌های عجیب درمان بیماری ها، سنت‌ها و حتی زندگی روزمره آن‌ها و بسیاری چیزهای دیگر امروزه بسیار عجیب به نظر می‌رسند.

رنگ مو

زنان بیش از ۳۰۰۰ سال پیش رنگ کردن مو را شروع کردند. اما در گذشته نه سالن زیبایی بود نه ترکیبات رنگی خاص، به همین دلیل زنان باستان تقریبا از همه چیز از پیاز تا دارچین و گوگرد و خاکستر برای رنگ کردن موهایشان استفاده می‌کردند. آن‌ها برای روشن کردن موهایشان مجبور بودند ساعت‌ها زیر نور خورشید بنشینند. جای تعجب نیست که چنین آزمایش هایی با ظاهر، اغلب عاقبت خوبی نداشتند.

کوچک و خم کردن پا

این سنت در چین وجود داشت و بین اشراف محبوب شد. پای دختران ۴ - ۵ ساله را خم کرده و در کفش‌های کوچکی قرار می‌دادند تا شکل بگیرد. علاوه بر اینکه این کار بسیار خطرناک و دردناک بود، پاهای عادی سالم نشان دهنده این بود که فرد عادی است و هنگام ازدواج برای دختر مشکل ساز می‌شد.

ثبت شکایات

ثبت شکایات هزاران سال است که وجود دارد. به طور مثال این یک لوح شکایت ۳۰۰۰ ساله در مورد تحویل اشتباه نوع دیگری از مس است. در گذشته ثبت شکایت به اندازه یک تماس تلفنی یا گذاشتن بازخورد در وبسایت آسان نبود و واقعا باید برای شکایت خود زحمت می‌کشیدید.

اشک‌دان

شیشه‌های کوچک با گردانه باریک اغلب در مقبره‌ها پیدا می‌شدند و ظاهرا اشک عزاداران در آن‌ها جمع می‌شده است. همچنین این ظروف نشان می‌داد که یک زن در دوری شوهرش چقدر دلتنگ شده است.

درمان با جادو و کود

پزشکی مدرن هرچقدر هم ناخوشایند و ترسناک باشد از پزشکی با کود حیوانات بهتر است. در ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، مدفوع بسیاری از حیوانات، پرندگان و حتی انسان‌ها برای درمان بیماری‌ها و حفاظت از شر ارواح شیطانی که عامل بیماری‌ها تصور می‌شدند، استفاده می‌شد. مردم باستان از آئین‌های جادویی و طلسم‌ها هم به عنوان درمان استفاده می‌کردند.

ساختمان‌های بزرگ مقیاس

در دوران باستان انسان‌ها ساخت و ساز، به خصوص ساخت معابد را بسیار جدی می‌گرفتند. برای مثال سنگ جنوب در بالبک بیش از ۱۰۰۰ تن وزن دارد! تصور اینکه مردمی درست مثل ما آن را ساخته و چنین بلوک‌های عظیمی را جابجا کرده و با آن‌ها ساخت و ساز کرده اند بسیار دشوار است.

پدرسالاری

در رم باستان، پدر‌ها قدرت نامحدود بر زندگی فرزندانشان در تمام عمرشان داشتند. قدرت پدری به آن‌ها حق تعیین ازدواج و طلاق فرزندانشان را می‌داد، پدران می‌توانستند بچه تازه به دنیا آمده را رد کنند و حتی اگر او را نمی‌خواستند، بکشند یا بفروشند. بچه‌های امروزی بسیار شادتر و آزادتر هستند.

سیستم آب

سیستم تامین آب برای مناطق خشک از یک چاه بزرگ، قرن یکم پیش از میلاد در ایران باستان ساخته شد و هنوز هم در برخی مناطق استفاده می‌شوند. مقیاس و شدت کاری که برای این سیستم‌ها نیاز بود باورنکردنی است.

درمان با آدمخواری

اگر پزشکان امروزی هنوز از روش‌های درمانی قدیمی استفاده می‌کردند، برای درمان میگرن و تشنج باید داروهایی حاوی خون انسان می‌خوردیم. رومیان باستان فکر می‌کردند خون گلادیاتورهای شکست خورده می‌توانست صرع را درمان کند. داروخانه‌های قرن هفدهم هم پودر مومیایی انسان می‌فروختند.

عشق به گربه‌ها

گربه‌ها حیوانات مقدس و محترمی در مصر باستان بودند. آن‌‌ها در کاخ‌ها زندگی راحتی مثل صاحبانشان داشتند. اگر یک گربه می‌مرد، مردم به نشانه عزا ابروهایشان را می‌تراشیدند که ۷۰ روز طول می‌کشید.

عزاداران حرفه‌ای

در دوران باستان مردم فکر می‌کردند هرچه افراد بیشتری برای خاکسپاری کسی بیایند، شخص مرحوم مهم‌تر است. به همین دلیل بستگان مرحوم عزاداران حرفه‌ای اجیر می‌کردند؛ افراد خاصی که در مراسم خاکسپاری شرکت و گریه می‌کردند. بعد از مدتی این سنت ممنوع شد چون با صلح و آرامش پس از مرگ در تضاد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 20 بهمن 1392 ، کدخبر: 6432176 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
چقدر خوندن تاریخ میتونه به ادم شناخت بده واقعا...ینی ممکنه ایندگان هم تاریخ مارو بخونن و بگن اداب و رسوم عجیب غریب؟
ا.ف75
ناشناس
United States
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
انسان امروزی هرچقدر هم که ضعف هایی داشته باشد نسبت به گذشته از لحاظ اجتماعی پیشرفت های بسیاری کرده است
ا.ح75
ناشناس
Switzerland
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
در گذشته عادت های بسیاری وجود داشته است که امروزه برای همه انسان های امروزی عجیب و ترسناک به نظر میاید
ا.ح75
ناشناس
United States
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
ایران یکی از کشور های بسیار خشک بوده است و همواره از گذشته های بسیار دور با مشکل بی آبی دست و پنجه نرم میکرده ، برای همین چنین قنات هایی برای ایرانیان بسیار مهم بوده است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
س.ح75
واقعا مطالعه تاریخ یکیاز قشنگ ترین تفریحات که به ادمها درس عبرت میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین