پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاون سابق سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو از وظیفه اصلی رگولاتوری خود خارج شده و باید به این جایگاه بازگردد.

شعار سال: فرزاد پیرویان در اولین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیرند:

- سازمان غذا و دارو در حال حاضر در جایگاه واقعی خود به عنوان رگولاتوری قرار ندارد و لازم است به جایگاه اصلی خود برگردد تا بتواند به درستی به نیازهای مردم پاسخ دهد.

- سازمان غذا و دارو در نظام‌های پیشرفته متولی سه عامل ایمنی، کارایی و کیفیت در حوزه دارو است اما متاسفانه در حال حاضر سازمان غذا و دارو درگیر کارهای دیگری شده و اولویت‌های دیگری را دنبال می‌کند.

- هم‌اکنون تامین و تدارک جزو وظایفه سازمان غذا و دارو شده است در حالی که اصلا وظیفه‌ای در این زمینه ندارد. از سوی دیگر سازمان جلوی قیمت را هم گرفته که این باعث لطمه خوردن دسترسی به دارو می‌شود و عملا با این کار خودمان جلوی خودمان را گرفته‌ایم و وظیفه ایجاد دسترسی مناسب به دارو را زیر سوال برده‌ایم.

- قیمت‌گذاری دارو به هیچ عنوان وظیفه سازمان غذا و دارو نیست بلکه وظیفه بیمه است.

- بحث تعرفه و ایجاد محدودیت و ممنوعیت روی واردات دارو جزو وظایف سازمان غذا و دارو نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه مانند سایر صنایع عمل کند.

- البته موارد فوق جزو قانون هستند اما این قوانین ایراد دارند و باید اصلاح شوند. وظایفی که ربطی به سازمان غذا و دارو ندارد به گردن این سازمان افتاده است و عملا بحث سلامتی و ایمنی در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است.

- اذعان دارم که سازمان غذا و دارو باید وجهه فنی‌اش بزرگتر از وجهه غیرفنی آن باشد اما متاسفانه الان تحت تاثیر مسائل غیرفنی قرار دارد.

- مسائل زیادی به سازمان غذا و دارو دیکته می‌شود که ریشته فنی ندارند.

- سازمان غذا و دارو باید مثل بسیاری از کشورهای دیگر مستقل باشد و اختیارات زیادی هم داشته باشد و در عین حال پاسخگو هم باشد.

- در سازمان غذا و دارو بعضا دو اداره کل با یکدیگر عملکرد و رفتار متناقض و متعارض دارند و با هم همکاری نمی‌کنند!

- صنعت دارو برای موفقیت در آینده راهی جزء ادغام ندارد. شاهد اشتباهات استراتژیک در برخی از بخش‌های دارویی هستیم. از جمله اینکه فلسفه تشکیل هلدینگ‌های دارویی افزایش قدرت و کاهش هزینه بوده است اما شاهدیم که در برخی از هلدینگ‌های شبه دولتی یک شرکت هلدینگ محصولی انحصاری را تولید می‌کند و شرکتی دیگر از همان هلدینگ با تولید آن محصول ضمن اینکه آن محصول را از حالت انحصاری خارج می‌کند محصول خود را هم با 50 درصد تخفیف می‌فروشد. از این خنده‌دارتر دیگر نمی‌شود. علت این است به جای بردن هلدینگ به بورس شرکت‌ها به صورت جداگانه به بورس رفته‌اند و هر شرکتی هم به دنبال سود خود و تامین منابع سهامدارانش است بدون توجه به اینکه چه ارزش افزوده دیگری می‌تواند در بخش‌های دیگر ایجاد کند.

- این وضعیت باعث شده تا سهم شرکت‌های نیمه دولتی نیز در بازار داروی کشور طی سال‌های گذشته کاهش یابد.

- گریزی از راه‌اندازی داروخانه‌های اینترنتی و زنجیره‌ای نداریم. باید داروخانه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی با سبک و سیاق بومی در کشور راه بیفتند. مدل خوبی که در ایران می‌توانست اجرایی شود اما چند سال اخیر با برداشت غلط برخی دوستان به چالش خورد و فعلا مسکوت مانده است این است که نظام دارویی را مثل برخی کشورها از حالت سه لایه به حالت چهار لایه تبدیل کنیم. یعنی نظام دارو تبدیل به چهار لایه پخش، داروخانه، خرده فروش و عمده فروش شود. این باعث کاهش هزینه تمام شده داروخانه و در نهایت افزایش سودآوری داروخانه‌ها می‌شود. در حال حاضر نیز داروخانه زنجیره‌ای در کشور وجود دارد اما بطور غیررسمی. گروهی داریم که 150 داروخانه دارد اما بطور غیرسمی و به هیچ جا هم پاسخگو نیست و داروسازان کشور را هم استثمار می‌کند.

- من مخالف جدی گسترش داروخانه‌های دولتی هستم. دانشگاه‌های ما به طور کاذب وابسته به این درآمد شده‌اند و دانشگاه سعی می‌کند این حیاط خلوت را برای خودش داشته باشد و توسعه دهد چون منابع دیگر آن در خطر است. هدف این داروخانه‌ها هم آموزشی بوده اما الان تبدیل به بیزینس شده است.

- از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی و امینتی هم درخصوص این داروخانه‌های زنجیره‌ای غیررسمی بررسی‌های زیادی صورت گرفته اما در نهایت به جایی نرسیدند چون قراردادها در پشت پرده طوری بسته شده که ظاهر قضیه حفظ شده است و هیچ ردی هم باقی نمانده است. به نظر می‌رسد تنها با تقویت نظام زنجیره متعلق به خود داروسازان است که می‌توان این داروخانه‌های زنجیره‌ای غیررسمی را تضعیف کرد اما قابل حذف نیستند. از لحاظ قانونی خیلی نمی‌شود کاری علیه این داروخانه‌های زنجیره‌ای غیررسمی کرد.

- هر بار که تلاش کردیم قانونی را به نفع داروسازان در مجلس تصویب کنیم، متوجه شدیم که زور پراتیکی‌ها از ما بیشتر است. علت هم این است که انجمن صنفی قوی در کشور نداریم و نهاد رگولاتوری قصد بازی کردن نقش نهاد صنفی را دارد که این کار هم اشتباه است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار 19 بهمن 95، کد مطلب: 12437، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
سازمان ها چه زمانی از این دیکته کردن های غیر اصولی راحت میشن؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین