پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۲
رییس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر اقدامی که با تخریب و آلودگی غیرقابل جبران محیط زیست همراه باشد، طبق قانون اساسی ممنوع است اما متاسفانه طی دهه‌های گذشته بحران‌های مختلف محیط زیستی ازجمله کم‌آبی، برداشت بیش از حد از منابع آبی زیرزمینی و سطحی،‌ گرد و غبارو آلودگی هوا درکشور ما حاکم شده است.

شعارسال: محمد مجابی در یک برنامه رادیویی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست پرداخت و گفت: تصویب اصل ۵۰ و ۴۵ قانون اساسی از جمله اتفاقات مثبتی است که در جمهوری اسلامی ایران روی داده است. بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و همه آحاد جامعه باید در آن نقش‌آفرینی کنند. در اصل ۵۰ قانون اساسی توسعه پایدار مطرح شده است.

رییس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ کشور ما طی دهه‌های گذشته با بحران جدی خشکسالی مواجه بوده است. در شرق کشور بسیاری از شهرها از بارش محروم هستند و در حوضه آبریز خزر و ارومیه با کاهش ۳۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته مواجه هستیم.

مجابی افزود: متاسفانه رویکرد اقتصادی کشور طی دهه‌های گذشته به سمتی پیش رفته است که حمایت‌های یارانه‌ای انجام می‌شود و درزمینه حامل‌های انرژی عدم قیمت‌گذاری‌های حقیقی مشکلاتی را در محیط زیست ایجاد کرده است؛ به‌طور کلی میزان مصرف آب و حامل‌های انرژی، تخریب محیط زیست را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: وقایع متعدد از جمله تحریم‌های بسیار ناعادلانه باعث ایجاد مشکلاتی برای محیط زیست کشور شده است. تحریم‌ها باعث شده که کشور در زمینه دستیابی تکنولوژی‌ها دچار مشکل شود.

رییس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که مسائل محیط زیست جنبه خارجی نیز ندارد،گفت: در حال حاضر دنیا با پیامدهای ناشی‌ از تغییرات اقلیم مواجه است. ایران نیز کشوری است که میانگین افزایش دما در آن بیشتر از میانگین جهانی است. به همین علت در حال حاضر با اینکه در فصل سرما قرار داریم از کاهش دما و بارش خبری نیست.

مجابی با اشاره به اینکه مهار آب‌ها در ترکیه یکی از مسائل منطقه‌ای است، تصریح کرد: ترکیه حجم بسیاری از آب‌هایی که باید به سمت عراق جاری شود با سد سازی ذخیره می‌کند وهمین موضوع باعث ایجاد کانون‌های گرد و غبار در عرصه‌هایی به مساحت ۸ میلیون هکتار در عراق شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از جنگ تحمیلی بازسازی کشور آغاز شد اما متاسفانه در این مقطع بسیاری از اقدامات برای بازسازی کشور با توسعه پایدارهمراه نبود. در همین حوضه ارومیه و خزر بالغ بر ۹۰ سد مورد مطالعه قرار گرفت که خوشبختانه در دولت یازدهم جلوی احداث ۴۰ سد در حوضه ارومیه گرفته شد.

رییس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام جابه جایی دولت‌ها و مجالس را یکی از مشکلات وموانع بهبود محیط زیست کشور دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر محیط زیست برای یک دولت اهمیت داشت اما برای یک دولت دیگر از هر نوع اهمیتی محروم بود. در مورد مجالس شورای اسلامی نیز همین ایراد وارد است چون مجلسی داشتیم که چاه‌های غیر مجاز را در حجم بالا به چاه مجاز تبدیل کرد.

مجابی با اشاره به این که در این زمینه سیاست‌گذاری می‌تواند در حل مشکلات نقش جدی داشته باشد،اظهارکرد: سیاست‌گذاری‌ها کمک می‌کند تا مسیر حل مشکلات محیط زیست را درست برویم. در همین راستا سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست در سال ۹۴ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد این سیاست‌های ۱۵گانه، عناصر حیاتی آب، هوا، خاک و تنوع زیستی را شامل می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه به منظور اجرای سیاست‌های کلی نظام باید این سیاست‌ها به طرح و برنامه تبدیل شوند،گفت: در حال حاضر خوشبختانه در راستای اجرای همین سیاست‌ها قانون هوای پاک و قانون مدیریت و حفظ تالاب‌ها به تصویب رسیده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15بهمن1396، کدخبر: 96111508629: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
هر روزه دارن همه محیط زیستو تخریب میکنن و دلیلشم اینه که نظارت خوبی وجود نداره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین