پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
طبق آمارهای رسمی منتشر شده، در هشت ماهه امسال صادرات قند و شکر که با آب‌بهای بالا در کشور تولید می شود، بیشترین درصد افزایش وزنی را در گروه صنایع تبدیلی داشته و این در حالی است که ارزآوری این محصول ۱۲ درصد کم شده است!

شعار سال: در این مدت بالغ بر ۵۱ هزار تن محصول در بخش انواع کمپوت و کنسرو صادر شده است که اگرچه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته اما ارزش صادرات این بخش با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده است و در مجموع ۲۳.۳ درصد از صادرات محصولات صنایع تبدیلی به انواع کمپوت و کنسرو اختصاص پیدا کرده است.

اما در میان محصولات این بخش قند و شکر را می‌توان از جمله محصولاتی دانست که بیشترین درصد افزایش وزنی را در زمینه صادرات شاهد بوده است اما با این وجود ارزآوری آن ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر به استناد آمارهای ارائه شده، قیمت قند و شکر و فرآورده‌های آن در بازارهای جهانی کاهش جدی داشته است.

در هشت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۶۷ هزار تن محصول در این بخش به کشورهای مختلف صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۳۹ درصد افزایش همراه بوده است اما با این وجود ارزش صادرات این محصول تنها ۱۴ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در نهایت از مجموع محصولات حوزه صنایع تبدیلی، تنها ۲.۱ درصد آن به قند و شکر و فرآورده‌های آن مربوط بوده است.

بهای کنسانتره و آبمیوه ۱.۵ برابر شد

در هشت ماهه اول سال جاری بیش از ۶۶ هزار تن انواع کنسانتره و آبمیوه به کشورهای مختلف صادر شده و ارزآوری صورت گرفته در این بخش بالغ بر ۹۰ میلیون دلار بوده است اما صادرات این بخش که از نظر وزنی ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته، از نظر ارزش رشدی ۷۶ درصدی را تجربه کرده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت قیمت این محصولات در بازارهای جهانی ۱.۵ برابر شده و از مجموع صادرات بخش صنابع تبدیلی ۱۴ درصد آن به انواع آبمیوه و کنسانتره اختصاص پیدا کرده است.

همچنین در حوزه نوشیدنی‌ها در هشت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن محصول به ارزشی بالغ بر ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادر شده است که صادرات این بخش از نظر وزنی و ارزش به ترتیب ۶۰ و ۱۰۵ درصد افزایش داشته‌ است. به عبارت دیگر قیمت انواع نوشیدنی ایرانی در بازارهای جهانی بیش از ۱.۵ برابر افزایش داشته است و در کل از صادرات صنایع تکمیلی ۲.۱ درصد آن به نوشیدنی‌ها مربوط می‌شود.

ارزانی آب‌معدنی و آشامیدنی ایرانی

صادرات ۱۵ هزار تن انواع آب معدنی و آشامیدنی در این مدت ارزآوری ۱۴ میلیون دلاری را به همراه داشته است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که حجم صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد و ارزش آن ۳۰ درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر در این مدت قیمت انواع آب و آب معدنی ایرانی در بازارهای جهانی با کاهش مواجه بوده است و در نهایت ۲.۱ درصد از صادرات بخش صنایع تبدیلی به آب معدنی و آشامیدنی مربوط می‌شود.

صادرات روغن‌ نباتی کم شد

روغن نباتی دیگر محصول صنایع تبدیلی است که در هشت ماهه اول امسال بیش از ۲۹ هزار تن محصول در این بخش با ارزشی بالغ بر ۴۲ میلیون دلار صادر شده و ۶.۵ درصد از صادرات بخش صنایع تبدیلی به انواع روغن‌های نباتی اختصاص یافته است. با این وجود صادرات وزنی و ارزشی این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب نه و ۱۲ درصد کاهش را تجربه کرده است.

کاهش صادرات رب گوجه‌فرنگی

در این مدت همچنین بخش قابل توجهی از صادرات صنایع تبدیلی به رب گوجه فرنگی اختصاص داشته و صادرات این بخش ۱۸.۴ درصد بوده است. با این وجود حجم و ارزش صادرات در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰ و نه درصد کاهش نشان می‌دهد. در هشت ماهه اول امسال بالغ بر ۸۳ هزار تن رب گوجه فرنگی با ارزشی بیش از ۱۱۹ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

اسانس‌ها و عرقیات گران شدند

همچنین ۱.۵ درصد از مجموعه ارزآوری بخش صنایع تبدیلی مربوط به اسانس‌ها و عرقیات ایرانی می‌شود که در این زمینه بالغ بر ۲۳۰۰ تن محصول به ارزش بیش از نه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صادر شده است. اما اگرچه وزن محصولات صادر شده در این بخش در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد اما ارزش صادرات این بخش هفت درصد بیشتر شده است.

در حوزه صنایع تبدیلی ۲۴.۶ درصد از صادرات نیز به خوراکی‌های گوناگون مربوط می‌شود که در این حوزه بیش از ۴۴ هزار تن محصول با ارزش بالغ بر ۱۵۹ میلیون دلار صادر شده است. این ارقام اگرچه از نظر حجمی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته‌اند اما ارزآوری این حوزه رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در مجموع در بخش صنایع تبدیلی بالغ بر ۴۰۹ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۶۴۷ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که صادرات این بخش از نظر وزنی ۱۴ درصد و از نظر ارزش ۱۱ درصد رشد را نسبت به هشت ماهه سال قبل نشان می‌دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اگروفودنیوز، تاریخ انتشار 18 بهمن 96، کد مطلب: - ، www.agrofoodnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
چه جالب نمیدونستم آب معدنی هم به کشور های دیگه صادرات داریم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین