پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۷۰۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
در حالی که طی هفته گذشته شاهد برگزاری سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال و معرفی آثار برتر در حوزه‌های مختلف بودیم، سیدعلی کاشفی از کم‌توجهی این جایزه به ادبیات کودک انتقاد کرد.

شعارسال: سیدعلی کاشفی خوانساری نویسنده و روزنامه‌نگار باسابقه حوزه کودک و نوجوان از کم‌توجهی جایزه کتاب سال به بخش کودک و نوجوان، انتقاد کرد و گفت: تصور من این است که این کم توجهی به غلبه مسایل سیاسی برمی‌گردد. این روزها سیاست در اولویت است و کودکان، به‌عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم، فراموش شده‌اند و چون صدای اعتراض ندارند، کسی به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد و همه در تلاش برای راضی نگه داشتن بخش‌ها و گروه‌های دیگر جامعه هستند.

سردبیر فصلنامه تخصصی کودک و نوجوان یکی دیگر از دلایل کم‌توجهی به کتاب‌های نوشته شده برای این گرده سنی را غلبه نگاه روشنفکرانه دانست و افزود: این نگاه موجب شده حتی کسانی که کتاب می‌خوانند هم ادبیات کودک و نوجوان را بی‌اهمیت تلقی کنند و به آن توجهی نداشته باشند. برای همین است که نویسندگان و مترجمان خوب گروه سنی کودک و نوجوان، آن‌قدر برای این گروه از کتاب‌خوان‌ها مطرح و شناخته شده نیستند که مثلا پدیدآورندگان ادبیات بزرگسال.

کاشفی خوانساری با اشاره به آمار بالای تولید کتاب کودک و نوجوان در بازار نشر ایران گفت: امروز ۲۰ درصد از عناوین کتاب‌های منتشر شده در ایران، کتاب‌های کودک و نوجوان‌اند. همچنین این گروه سنی، به لحاظ شمارگان، ۴۰ درصد نشر ایران را به خود اختصاص داده است و ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور ما، کودک و نوجوان‌اند حالا چگونه می‌توان این گروه و خواسته‌ها و نیازهاشان را نادیده گرفت!؟

این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر، افتخارآفرین بوده و جایزه‌های جهانی متعدد را به خود اختصاص داده اما متاسفانه جایزه کتاب سال ۱۳۹۶، هیچ سهمی را به این شاخه از ادبیات اختصاص نداده و این در حالی است که برخی سال‌ها حتی چهار یا پنج برگزیده این جایزه، فعالان و پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان بوده‌اند.

کاشفی خوانساری همچنین با اشاره به جشنواره نقد کتاب گفت: این جشنواره هم چند ماه پیش برگزار شد. در آیین‌نامه این جشنواره آمده که به چهار گروه سنی از جمله کودکان و نوجوان جایزه تعلق خواهد گرفت اما حتی در آن مراسم هم این گروه سنی نادیده گرفته شدند و این بی‌توجهی به ادبیات کودک و نوجوان، یک آسیب جدی و گونه‌ای عوام‌زدگی است که ما را از اهداف بلندمدت خود در ارتباط با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دور می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1396 ، کدخبر: 4223490 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
بخش کتاب کودک مدت هاس به فراموشی سپرده شده ، کاش مسئولین توجه ویژه ای به این قسمت بکنند
ا.ح75
Saeed3
Canada
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
هیچ وقت یاد نگرفتیم که فرهنگ سازی باید از کودکان شروع شود
س.د۷۶
ناشناس
Norway
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
عدم حمایت های فرهنگی و هنری از کودکان و نوجوانان این جامعه باعث مشکلات بزرگتری برای آنان در آینده خواهد شد ، امید داریم به این قشر توجه بیشتری نسبت به گذشته بشود
ا.ح75
ناشناس
Norway
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
وقتی الان از فرهنگ جامعه کودک حمایت نکنن پس فردا نتیجشو تو جامعه خواهند دید
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین