پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۹۹۳۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
خصوصیت بارز وزیر محترم کنونی از دید این معلم، عدم فرافکنی و سانسور نکردن مشکلات درون این نهاد بزرگ و نیز صداقت در بیان مشکلات مجموعه‌ی تحت مسئولیتش است.

شعار سال: به عنوان یک معلم کوچک، طبیعی‌ست در این سالیان، به خصوص دو دهه‌ اخیر، گفتار و رفتار وزیران آموزش و پرورش را دنبال کرده باشم. هیچگاه هیچ وزیری را همچون وزیر محترم کنونی، بدین احساس خوبی که دارم نیافتم؛ زین‌روی که لنز آموزشی و پرورشی عینک ایشان، شفاف‌تر و پرسوتر از عدسی سیاسی‌نگری و محافظه‌کاری‌شان است. متأسفانه وزارت آموزش و پرورش ما، جز در برهه‌هایی کوتاه و تصادفی، وزیری کارآمد و این‌کاره به خود ندیده ‌است؛ آنچنان که راه و صنعت و نفت و گاز و حتی ثبت اسناد‌ و املاک و امور بلدیّه، بلدکار داشته‌اند.

خصوصیت بارز وزیر محترم کنونی از دید این معلم، عدم فرافکنی و سانسورنکردن مشکلات درون این نهاد بزرگ و نیز صداقت در بیان مشکلات مجموعه‌ تحت مسئولیتش است.

آنچه به خصوص در روزهای اخیر، نشانی دیگر از شفافیت و عدم محافظه‌کاری ایشان داشت، نیز ایشان دور از شأن خود ندانستند و اعلام آن را به زیردستان وا ننهادند، این بود که شخصاً برخی رفتارهای هیستریک سالیان اخیر مدارس را به چالش کشیدند و دستور مقتضی صادر کردند.

صاحب بی‌مقدار این قلم، بیش‌از یک‌دهه‌ است، گاه و بیگاه در این ستون از آموزش و پرورش و آسیب‌های آن می‌نویسد؛ نیز در همین ایام، بارها و بارها انگشت بر آسیب مدارس خودمختار نهاده و تجارتمندان فرهنگی و قربانی شدن کتب درسی رسمی کارشناسی شده به پای میلیون‌ها جلد کتب به اصطلاح کمک‌درسی و حل‌المسائل‌فروشی را فریاد کرده‌،که تازه امروز هم‌دلی و هم‌داستانی از وزیر وقت دریافت نموده‌است؛ زهی غنیمت!

وزیر محترم از فاجعه‌ زوال کودکی و بلوغ کاذب و زودرس کودکان در برابر هیولای آزمون‌های ورودی و کنکورهای آزمایشی هفتگی گفتند و از برچیده‌شدن آزمون تیزهوشان در شروع کلاس هفتم خبر دادند، که امیدوارم این عزم و گفتار جزم، در هزارتوی اتفاقات بعدی ـ که امثال بنده عقلشان بدان نمی‌رسد! ـ دوام آورد و به اجرا در‌آید.

در هیچ جای دنیا کودکان را این‌گونه که ما به ده‌ها فرم، طبقه‌بندی و استعدادسنجی(!) می‌کنیم، از هم متمایز و شعبه‌ شعبه نمی‌کنند. در هیچ جای دنیا، شب تعطیل آخر هفته‌ی بچه‌ها را، این‌گونه که ما به زجر امتحان روز اول هفته آلوده می‌کنیم، ضایع نمی‌کنند. در هیچ جای دنیا کودکان را فدیه‌ی رندی کتاب‌نویسان کنکوری و انتشاراتی‌های «مبتکر» و «قلم به دست» و «گیج‌ساز» نمی‌سازند؛ و در کمتر جایی در این دنیا، این‌گونه از نونهالان دانش‌آموزشان، طوطیکان محفوظات ساز و ناخوش‌آواز، در قفس امتحان و استرس و اضطراب پرورش می‌دهند.

نیز تأکید ایشان بر اعتبار مدارس خاص که در چندین دهه دور از هیاهوهای تبلیغاتی و حرص تجارت فرهنگی امتحان خود را پس داده‌اند، نشان از واقع‌بینی و دوری از مطلق‌انگاری ایشان‌است؛ همچنین وعده‌ وی مبنی بر اعتباریابی مدارس خاص جدید در چارچوب طرحی موسوم به شهاب، مغتنم است. بی‌شک برچیدن بساط مغشوش فعلی، نباید به نابودی مدارسی بینجامد که متین و‌ مؤثر، استوانه‌های آموزشی و پرورشی کشور هستند.

خداکند پس از این‌همه سال تذکر دلسوزانی که پوست و گوشتشان آموزشی ـ ‌پرورشی‌ست، دستی از آستین اراده‌ای برون آید و سر و سامانی دهد در جمع‌آوری این‌همه آفتابه و لگن؛ باشد شام و ناهاری بر این سفره‌ تهی آموزش و پرورش تدارک کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه اطلاعات، تاریخ انتشار 19 بهمن 96، کد مطلب: 345789، www.ettelaat.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
با سانسور کردن نمیتوان مشکلات را حل کرد ، مردم حق دارند از همه امور وزارت خانه آگاه باشند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
داداش این همه زحمت کشیدن این بنده خداها که دگ لنز و عینک نمیخواد که بعد این همه سال
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
داداش این همه زحمت کشیدن این بنده خداها که دگ لنز و عینک نمیخواد که بعد این همه سال
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
واقعا این وزیر وزیر خوبیه ای کاش بتونه زمینه های تغییرات اساسی تو ساختار وزارت خونه رو انجام بده
ا.ف75
ناشناس
Sweden
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
این نظام اموزشی نیاز به تغییرات اساسی دارد از جمله حذف ازمون های وروودیه مدارس و درست کردن شیوه برگذاری یا حذف کنکور و شهریه های نجومی که بدون گرفتن مالیات ازشون داره از اولیا گرفته میشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین