پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۹۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
مدیرکل گمرکات کردستان گفت: در 10 ماهه امسال 500 هزار مسافر از طریق مرز باشماق تردد داشتند که در بحث ورود به داخل کشور 10 درصد و در بحث خروج به خارج از کشور 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

شعارسال: مدیرکل گمرکات کردستان گفت: در 10 ماهه امسال 500 هزار مسافر از طریق مرز باشماق تردد داشتند که در بحث ورود به داخل کشور 10 درصد و در بحث خروج به خارج از کشور 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

بختیار رحمانی‌پور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی اظهار کرد: ساماندهی معابر و بازارچه‌های مرزی موقت با اعلام دستورالعملی از سوی هیات وزیران مورد توجه قرار گرفت و براین اساس پنج بازارچه مرزی کردستان به منظور ساماندهی و نظارت بهتر ادغام و به سه بازارچه رسید.

وی با اشاره به اینکه دو بازارچه مریوان ادغام و به یک بازارچه تبدیل شد، افزود: همچنین دو بازارچه موقت در بانه نیز در بازارچه مرزی سیرانبند ادغام شدند و علاوه بر این دو بازارچه در بانه و مریوان هم‌اکنون یک بازارچه نیز در سروآباد فعال است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته نظارت مناسبی بر بازارچه‌های معابر موقت وجود نداشت اما براساس دستورالعمل هیات وزیران مقرر شد زیرساخت‌های گمرک در این بازارچه‌ها تامین و در این بازارچه‌ها گمرک مستقر شود تا کنترل و نظارت موثر بر ورود و خروج کالا انجام پذیرد.

*صادرات 832 میلیون دلار کالا از مرزهای کردستان به خارج از کشور

مدیرکل گمرکات کردستان به میزان صادرات کالا از طریق مرزهای استان به خارج از کشور پرداخت و یادآور شد: در 10 ماه نخست امسال ۸۳۲ میلیون دلار کالا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد یافته است.

رحمانی‌پور بیان کرد: میزان کالای صادر شده به خارج از کشور در سال‌جاری از نظر وزنی یک میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه روزانه از طریق مرزهای استان ۲.۵ میلیون دلار صادرات انجام می‌گیرد، افزود: مصالح ساختمانی، میوه، تره‌بار، محصولات پلاستیکی، تراکتور از جمله کالاهای صادراتی به خارج از کشور است.

*رشد 113 درصدی واردات کالا به داخل کشور

وی به واردات کالا از طریق مرزهای استان به داخل کشور اشاره و عنوان کرد: امسال ۵۲ هزارتن کالا به ارزش ۵۸ میلیون دلار به داخل کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان اضافه کرد: عمده کالاهای وارداتی به داخل کشور شامل ماشین‌آلات خط تولیدی، ضایعات فلزات و مصنوعات پلاستیکی بوده است.

رحمانی‌پور گفت: مرز باشماق تنها مرز رسمی استان است که ترانزیت خارجی از طریق آن انجام می‌گیرد و ارزش کالای ترانزیتی مبدا و مقصد در گمرکات استان ۴ میلیون دلار بوده که ۳.۵ میلیون دلار مربوط به ترانزیت مقصد بوده است.

* تردد مسافر از مرز رسمی باشماق امکانپذیر است

وی همچنین به تردد مسافران از طریق گمرکات استان پرداخت و گفت: مرز باشماق تنها مرز رسمی استان است که از طریق آن تردد مسافر انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: علیرغم اعلام رسمی شدن مرز سیرانبند بانه در سال ۹۰ اما به دلیل پای کار نیامدن دولت عراق هنوز تردد مسافر از این مرز انجام نمی‌گیرد و پیگیر این موضوع هستیم.

به گفته مدیرکل گمرکات کردستان در ۱۰ ماه سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر از طریق مرز باشماق تردد مسافر داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته در بحث ورود مسافر به داخل کشور 10 درصد و در بحث خروج مسافر 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

*تشکیل 80 فقره پرونده قاچاق کالا در مرز باشماق

رحمانی‌پور بیان کرد: همچنین 80 فقره پرونده قاچاق کالا در مرز باشماق و سیران‌بند تشکیل شد که ارزش این پرونده‌ها 45 میلیارد ریال بوده و کالاهای قاچاق شامل خشکبار و مشتقات نفتی است.

وی با اشاره به میزان درآمد گمرکات استان بیان کرد: درآمد گمرکات استان در سالجاری 270 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته 150 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از خرید یک دستگاه ایکس ری در مرز باشماق خبر داد و گفت: در حال پیگیری این مهم هستیم چرا که وجود دستگاه ایکس ری در مرز باشماق یک نیاز ضروری به شمار می‌رود.

مدیرکل گمرکات کردستان اظهار کرد: در چند سال اخیر ارتقای سامانه جامع گمرکی در دستور کار قرار گرفت و توانستیم این سامانه را در گمرک سنندج، بانه و مریوان راه‌اندازی نماییم و تمامی تشریفات گمرکی به صورت اینترنتی انجام و تجار می‌توانند کالاهای گمرکی خود را برای کاهش هزینه‌ها به صورت اینترنتی اظهار کنند.

رحمانی‌پور یادآور شد: از دستاوردهای راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی حذف فیزیکی اسناد و جلوگیری از جعل اسناد بود.

*گمرک از سازمان‌های موثر در ایجاد کسب و کار امن است

وی با تبریک روز جهانی گمرک، افزود: امسال سازمان جهانی گمرک شعار محیط کسب و کار امن لازمه توسعه اقتصادی را برای این روز انتخاب کرد که شاید یکی از سازمان‌های موثر در کسب و کار امن گمرک است و همین مهم در تسریع انجام تشریفات اداری، واردات، صادرات و ترانزیت در مبادی مرزی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و به نفع مردم ایران و سایر کشورها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امکان ورود خودروی سواری به داخل کشور فراهم شده است، بیان کرد: این امر در بحث ورود توریست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از اول بهمن ماه امسال ورود خودروهای سواری از طریق گمرک باشماق به صورت موقت توسط تجار، بازرگانان و توریست‌ها به داخل کشور احیا شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23 بهمن 1396، کدخبر: 13961123000674، www.kordestan.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
باید علاوه بر اینکه دنبال راهی بگردیم که بشه این عدا رو بیشتر کرد باید کاری کرد که بشه درامد بیشتری هم برای استان از این عبور و مرورها کسب کرد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین