پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۹۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
انرژی خورشید برای رشد گیاهان و ادامه حیات در کره زمین ضروری است، اما کارشناسان بروز دگرگونی‌هایی در انرژی این ستاره مرکزی در منظومه شمسی را اجتناب ناپذیر اعلام کرده اند.

 شعارسال: کارشناسان اعلام کرده اند در سال ۲۰۵۰ میلادی امکان دارد خورشید به شکل غیرعادی دمای پایینی پیدا کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند ستاره خورشید در منظومه شمسی دارای یک دوره ۱۱ ساله است که حداقل و حداکثر فعالیت را در آن دارد.

کارشناسان در بررسی‌های خود دریافتند در ۳۰ سال آینده خورشید می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای تاریک، کم نور و با حرارت پایین شود که در نتیجه آن یک عصر یخبندان با دوره زمانی کوتاه بر روی زمین ایجاد می‌شود.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا (the University of California)، زمان کاهش انرژی خورشید موسوم به (Maunder Minimum) را بسیار نزدیک و تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرده اند.

کارشناسان آخرین بار وقوع رخدادی مشابه را در نیمه قرن هفدهم میلادی اعلام کرده اند که سبب کاهش دمای بسیار شدید در قاره اروپا شده است و حتی در بسیاری از نقاشی‌ها و متن‌های برجای مانده از مردان آن دوران درباره سرمای بیش از اندازه و طولانی شدن زمستان سخن گفته شده است.

محققان اظهار نگرانی کرده اند که دوره یخبندان آینده امکان دارد بسیار سردتر از دوره های قبلی باشد و ساکنان زمین کمترین انرژی را از خورشید دریافت کنند.

به این وضعیت اوج فعالیت و کاهش فعالیت ستاره خورشید، چرخه خورشیدی گفته می‌شود. ستاره خورشید فعالیتی مانند یک آونگ ساده دارد، در پایان یک چرخه زمانی آرام وجود دارد با کمترین تعداد لکه و توفان‌های خورشیدی و در انتهای دیگر آونگ انرژی بیش از اندازه خورشید سبب ایجاد توفان‌های خورشیدی و ایجاد لکه‌های فراوان برروی آن می‌شود. این یک ریتم منظم است و هر ۱۱ سال یک بار تکرار می‌شود.

اما بررسی ۲۰ ساله توفان‌های خورشیدی به وسیله دانشمندان نشان می‌دهند در فاصله چند سال آینده خورشید حدود ۷ درصد از انرژی گرمایشی خود را از دست می‌دهد که این سبب نازک شدن لایه اوزون استراتوسفر (stratospheric ozone layer) و به دنبال آن بروز دگرگونی‌های فراوان در آب و هوای کره زمین و وضعیت باد‌ها می‌شود.

البته در قرن ۱۷ میلادی کشور‌های قاره اروپا سرد و در عوض کشورهایی همچون آلاسکا و گرینلند جنوبی گرم شده اند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند خنک شدن ستاره خورشید می‌تواند اثر‌های خطرناک گرمایش کره زمین را کاهش دهد، اما گروهی دیگر اعتقاد دارند دگرگونی قطعی در وضعیت آب و هوای کره زمین رخ نمی‌دهد، اما سرد شدن خورشید بر آن اثر گذار است.

کارشناسان تخمین می‌زنند در بازه زمانی شروع پدیده کاهش نور خورشید در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۷۰ دمای کره زمین حدود ۲۵ صدم درصد کاهش پیدا کند و این می‌تواند تا حدی سبب توقف گرمایش کره زمین شود.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار23بهمن 96، کدخبر: 6435239،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
من هم درباره شروع یخبندان جدید زیاد شنیده ام ؛ چیزی که بدیهی است اینه که دخالت انسانی نقشی در این قضیه ندارد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
کاش بارندگی تو ایران زیاد بشه لااقل:):)
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
اخر باید از گرم شدن کره زمین بترسیم یا یخ زدنش؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین